AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Hei! Jeg er mamma til ei lita og spe jente på 14. Hun er 152 høy og veier 36kg. Alle jentene i klassen hennes er mye lengre, tyngre og har fått former. Hun begynner å bli bekymret for at hun for alltid vil være liten, men jeg mener at så lenge hun ikke helt er kommet i puberteten så vil hun fortsette å vokse. Hun har ikke fått mens enda, og er fortsatt relativt flat over brystet... Hun spiser normalt, og sunt. Jeg er nøye med kostholdet, så hun har med matpakke hver dag på skolen, da består matpakken av to skiver hjemmebakt grovbrød med sunt pålegg, og noe frukt eller grønt. Mange i klassen kjøper seg godterier og solskinnsboller på kiosken, men det vil ikke jeg at hun skal gjøre. Da lager jeg heller noe ekstra godt til matpakken hennes av og til (pitabrød med fyll, omelett, ostesmørbrød som hun kan varme i mikroen på skolen osv..) Hun spiser i snitt 4 måltider om dagen, med et eller annet mellommål hvis det blir lenge til middag. Godteri på lørdager. Hun har alltid vært litt spesiell i forhold til enkelte matvarer, f.eks liker hun ikke brus, syltetøy eller nugatti! Jeg mener at jeg selv var ganske utvokst da jeg var 14...fikk bunad da jeg var 15, og den passer idag og. Både faren og jeg er relativt lange, jeg er 1.72 og faren er 1.90. Både far og jeg er slanke. Noen som har tenåringsdøtre og kan svare meg litt her? Evt tenåringer på samme alder som kan komme med innspill?
Gjest youlookslashy Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Jeg er på samme alder (året eldre) og ei jente i klassen min er akkurat lik. Er vel ca. 1.64 høy og veier 40-43 kilo(så i kiloklassen er hun forholdsvis "lik" som din datter). Har du vurdert og få datter'n din testet for glutenallergi? Det er nemlig grunnen til at jenta i klassen min ikke legger på seg, fordi tarmen har problemer med å ta opp næring enda, selv et par år etter de oppdaget det. Eller kanskje så er hun rett og slett ikke utviklet enda. Veldig kjipt for henne, forstår det. Mange som syntes det er kjipt i den aldern og få mensen sent, pupper osv.. man føler seg litt "utelatt".
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Jeg er på samme alder (året eldre) og ei jente i klassen min er akkurat lik. Er vel ca. 1.64 høy og veier 40-43 kilo(så i kiloklassen er hun forholdsvis "lik" som din datter). Har du vurdert og få datter'n din testet for glutenallergi? Det er nemlig grunnen til at jenta i klassen min ikke legger på seg, fordi tarmen har problemer med å ta opp næring enda, selv et par år etter de oppdaget det. Eller kanskje så er hun rett og slett ikke utviklet enda. Veldig kjipt for henne, forstår det. Mange som syntes det er kjipt i den aldern og få mensen sent, pupper osv.. man føler seg litt "utelatt". Ts her Takk for svar! Hun er ikke testet ut for glutenallergi, men hun er frisk og rask generelt. Har tatt endel blodprøver i fjor da hun var plaget med trøtthet og slapphet, men da var det litt lav jernprosent, ellers var alt fint! Hun gjør det bra på ungdomskolen, får nesten bare 6ere, og etter som jeg har forstått så er hun godt likt, men det med at hun er så lita er noe hun føler på selv. Hun jente i klassen din er jo 12cm høyere enn min datter, så det utgjør en del forskjell høydemessig. Håper det kommer en vekstspurt fremover, og at hun kommer i puberteten snart.... Søstera mi fikk forsåvidt ikke mens før hun var 16, så det kan nå hende at min jente slekter på tanta si.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #4 Skrevet 5. februar 2011 Ts her Takk for svar! Hun er ikke testet ut for glutenallergi, men hun er frisk og rask generelt. Har tatt endel blodprøver i fjor da hun var plaget med trøtthet og slapphet, men da var det litt lav jernprosent, ellers var alt fint! Hun gjør det bra på ungdomskolen, får nesten bare 6ere, og etter som jeg har forstått så er hun godt likt, men det med at hun er så lita er noe hun føler på selv. Hun jente i klassen din er jo 12cm høyere enn min datter, så det utgjør en del forskjell høydemessig. Håper det kommer en vekstspurt fremover, og at hun kommer i puberteten snart.... Søstera mi fikk forsåvidt ikke mens før hun var 16, så det kan nå hende at min jente slekter på tanta si. Datteren din er ikke noe spesiellt unormal i høyde og vekt. Jeg var omtrent som din datter når jeg var i den alderen. Vokste vel til jeg var 15-16, men jeg fikk mensen før jeg fyllte 13 da. Antakeligvis kommer din datter til å vokse en del mer før hun er ferdig med puberteten. Det er mange jenter som er så lave, en med tanke på at dere foreldrene er en del høyere tipper jeg hun vokser noen centimeter til og at det ikke er noe å bekymre seg for. Selv om hun er tynn er sannsynligvis ikke vekten noe å bekymre seg for heller, man får litt mere former i løpet av puberteten og da går man opp i vekt. Jeg er voksen, men jeg er 155 høy og veier 43 kg.
Anglofil Skrevet 5. februar 2011 #5 Skrevet 5. februar 2011 Hun er ikke unormal i høyde eller vekt nei. Da jeg begynte i 9.klasse var f.eks jeg 156 cm, da jeg begynte i 10.klasse hadde jeg vokst til 168 cm, dvs 12 cm på ett år. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #6 Skrevet 5. februar 2011 Jeg var akkurat slik som datteren din når jeg var 14 år. Lav og veldig tynn. Fikk ikke mensen før jeg var 16, men da begynte jeg både å legge på meg og vokse i høyden veldig fort. Så ikke bekymre deg!
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #7 Skrevet 5. februar 2011 Tror ikke du trenger å uroe deg så lenge hun ikke har fått mensen enda. Da jeg var 14 var jeg bare 142 cm høy og ca 30 kg, men innen jeg var 15 hadde jeg vokst til 155 cm. Fikk mensen da, og vokste ca 5 cm til etter det, og har fått godt med former. Som voksen er jeg jo ikke spesielt høy med mine 160 cm, men det er jo ganske gjennomsnittlig. Man ville jo tro at datteren din blir høyere, siden begge foreldrene er det, men gener kan slå ut på uforutsigbare måter. (Jeg har lave foreldre, og har blitt gjennomsnittlig høy, mens det andre søskenet mitt er mye høyere enn foreldrene våre.)
SmallTalk Skrevet 5. februar 2011 #8 Skrevet 5. februar 2011 Kroppene til de fleste jentene jeg gikk på skole med var mer eller mindre i forandring frem til vi var en 17-18 år. Ikke like synlig til en hver tid, men når man ser på bilder tatt i perioden 14-18 år, så ser man forandringer på alle og enhver. Jeg synes det er for tidlig å bekymre seg noe særlig. Hun vil nok både vokse til å høyde og bredde etter hvert.
Gjest imli Skrevet 5. februar 2011 #9 Skrevet 5. februar 2011 Ho er nok ikkje unormal, nei. Eg var ca 155 cm og 38 kg då eg byrja ungdomsskulen, og då eg gjekk ut, var eg nesten 1.70 og ca 55 kg. Heilt normalt at ho er lita når ho ikkje har kommi i puberteten enno.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2011 #10 Skrevet 5. februar 2011 Hun er "høy nok" for så vidt også. Selv om hun er litt lavere enn gjennomsnittet. Har en god venninne på 1 og en halv meter blank! Og hun er 40 år. Mangler ikkeno hun. Det hjelper når hun får på seg et par kilo og får litt pupper.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #11 Skrevet 5. februar 2011 Ts her Takk for svar alle sammen! Hun drar nok ifra med noen cm til i høyden tenker jeg:-) Ut ifra hva jeg har lest av svarene her så har hun litt å gå på når hun enda ikke har fått mens og pupper. Slank er det nok ei mulighet for at hun alltid vil være....siden både faren og jeg er det. Hun er spelemmet og, små føtter og små hender. Hun var faktisk på en ekstra helsesjekk i førsteklassa....hun var 6.5 år og bare 14kg, så hun har alltid vært tynn. Lillesøstera er lang derimot for alderen, men også spe og lita. Men ikke alltid kjekt for en 14åring å være lita da....var et mareritt da hun skulle på sitt første juleball i fjor, og alle venninene hadde kjøpt kjoler på Bik Bok eller Vero Moda..... Hun endte opp med en kjole på barneavd på KappAl.....(som jeg sydde litt om så den ikke ble så barnslig). Da gråt hun stakkars, og vurderte å ikke gå på ball likevel.....(dog; hun ble nominert som prinsesse eller hva de kallte det på ballet da:-))
Djungelvrål Skrevet 5. februar 2011 #13 Skrevet 5. februar 2011 Barn er så forskjellige, min gutt som nærmer seg tenårene er 1,58 høy og veier 50 kg. Han ha bestandig vært en plugg men ikke tjukk, jeg er restrektiv med junkfood/og godteri i ukedagene. Han har lett for å legge på seg når han ikke trener og jeg har dette i bakhodet. Prøver å komme med sunne alternativer til snacks, og han får bare sunt pålegg og vi har skikkelige middager i ukedagene. Tror jenta di bare er litt sen i utviklingen, det kan jo komme fra pappan sin side også. Leste et sted at jenter veier omkring 37 kg eller mer når de får mensen, så hun er nok rett rundt hjørnet. Har du vært hos helsesøster med henne?
pandabear Skrevet 5. februar 2011 #14 Skrevet 5. februar 2011 Er det ikke spnn at man gjerne vokser i 2 år til etter mensen har kommet, og det er da de største forandringen skjer med kroppen generelt også. Dette går nk bra, og selv om jeg skjønner at det er kjedelig for hun å ikke passe de samme klærene som alle andre, så finnes det verre ting.
cindarella Skrevet 5. februar 2011 #15 Skrevet 5. februar 2011 Det kommer nok skal du se Når jeg var 14 år så var jeg ca 150 høy, og da jeg gikk ut av 10.klasse to år senere var jeg 170. Nå er jeg 21 og 173.
Gjest meg Skrevet 5. februar 2011 #16 Skrevet 5. februar 2011 Jeg var liten veldig lenge. Ser det samme hos min datter. Legen kaller det "forsninket pubertet". Jeg fikk vite at ved ca 48 kg får jenter mensen, og det stemte for meg. Det kommer av at i fettet ligger det mye hormoner. Jeg vokste 10 cm på en sommer, og i løpet av en vinter kom hoftene og alt sommertøyet måtte bytes ut. Puppene forble små - men det er nå sånn de en gang er da..Finnes mange fine bh !! datteren min har heldigvis en annen jente i klassen som også er lik henne. Så vi håper de kan "føle hverandre " der. Jeg syr også om kjoler/klær fra bikbok /vero moda, så de skal passe henne. Slik at hun ka ha "det de andre har". Det som er viktig er at du kan snakke med henne om det og fortelle at det er helt normalt at noen er tidlig ute og andre sent. det er aldri gøy å være sist, men noen må være det også...
Gjest BabyBlue Skrevet 5. februar 2011 #17 Skrevet 5. februar 2011 Kjenner flere jenter som utviklet seg ganske seint og er ganske "spebygd". Jeg fikk mensen og pupper ganske tidlig fordi jeg alltid har hatt litt mer former enn andre, mens venninna mi fikk ikke sin første mens før hun var 16. Hun var liten og tynn, så det var vel det som gjorde at det gikk litt treigere for henne enn for meg. Hun akket og stønnet og maste om hvor unormal hun var, men nå som hun har mensen og bryster som andre på sin alder klager hun over hvor mye hun savner å være foruten det :gjeiper: Du får bare fortelle henne at det ikke er alle som er like formfulle i 14 årsalderen, og at hun bare må vente være tålmodig. Men om mensen og pupper fremdeles ikke har dukket opp om noen år (16 - 18) kan det være lurt å snakke med lege?
Cordelia Skrevet 5. februar 2011 #18 Skrevet 5. februar 2011 (endret) Folk utvikler seg forskjellig, sånn er det bare. Ikke alle som ligner på foreldrene heller, men andre i familien. Bare å se på hvor forskellige søstre kan være. Husker noen fikk former og pupper nesten før de begynte på ungdomskolen, mens andre var treigere. jeg var vel på den aldreren når jeg fikk mensen, og var ganke liten helt til åttende klasse, da oppdaget jeg plutselig at jeg ikke var minst lenger. Brystene mine vokste vel til godt over tenårene. Som sagt det skjer i forkjellig fart.Får bare trøste henne med at hun er helt normal. Endret 6. februar 2011 av Cordelia
Gjest Chanè Skrevet 6. februar 2011 #19 Skrevet 6. februar 2011 Det er stor forskjell på barn da. Sønnen min er tretten, 166 høy og veier 60 kilo, mange av guttene i klassen er 170, og flere er 150
Modic Skrevet 6. februar 2011 #20 Skrevet 6. februar 2011 Jeg tror det er veldig forskjellig hvor lenge barn vokser. Selv hadde jeg klassevenninner som fikk mens og pupper sent, og som vokste til et godt stykke etter konfirmasjonsalderen. Jeg fikk mensen rett før jeg fylte 10 år, og var ferdig utvokst da jeg gikk ut av barneskolen, da var jeg 1.76 høy. Det var ikke moro, det heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå