Gå til innhold

Er det greit for ungdom å være ute hele natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okay så jeg og en venn hadde en diskusjon. Det begynte med at vi så en TV-serie hvor to ungdommer på 16 var ute hele natten. Jeg sa da: "Er ikke de alt for ung til å være ute hele natten?" Men han mente at det var helt normalt og at han og vennene hans fikk lov til det da de var 15-16.

Høres ikke dette helt fjernt ut. Jeg har alltid tenkt at jeg ikke kommer til å være en streng mor, men aldri i verden at min fremtidige tenåring kommer til å få lov til å være ute hele natten. Det er da ikke normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min tenåring får definitivt IKKE være ute hele natta! Det ville være direkte uansvarlig av meg som mor å tillate noe sånt.

så nei - du tar nok ikke feil :fnise:

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Da jeg var 15-16 fikk jeg lov å være ute så lenge jeg ville, men valgte selv å komme hjem mellom to og tre på natta. Når man er så ung kommer man som regel ikke inn på noen utesteder, og det blir fort kjedelig på hjemmefest når "alle andre" drar på byen.. :) Dessuten er det mye dårlige drikkevaner på slike fester, mange spyr og blir dårlige tidlig, blandt annet.

Den dagen jeg får en tenåring, kommer jeg nok til å være nervøs når ungen er ute såpass lenge, men jeg vil tilate det :)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Kommer vel an på tenåringen?

Jeg får lov å være ute så lenge jeg vil, så lenge foreldrene mine vet hvor jeg er. Men når jeg kommer hjem må jeg allikevel titte inn hos foreldrene mine slik at de vet at jeg er trygt hjemme.

Men jeg kjenner flere som må være hjemme ganske tidlig. Enten fordi de har foreldre som er veldig overbeskyttende, eller fordi de har gjort noe for å ødelegge tilliten foreldrene en gang hadde til de.

Hadde jeg kom hjem drita full med en 20 år gammel fyr på slep skal jeg hilse og si at innetidene mine hadde blitt strammet inn for fult :fnise:

Skrevet

En tenåring har ikke noe å gjøre ute e. Kl 22.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er mor til to tenåringer på 15 og 18. Det har aldri vært snakk om en gang at de skal være ute hele natten. 15 åringen har innetid alt ettersom, men blir hentet uansett og stort sett er det senes kl.01.00. Ingen av mine venners barn får heller lov å være ute så lenge de vil.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg fikk lov å være ute så lenge jeg ville fra jeg var omtrent 14. Mne jeg vokste opp på bygda da, så det var jo begrensninger for hvor lenge vi gadd å surre rundt ute, stort sett satt vi på rommet mitt hele natten. Det blir kanskje noe annet når man vokser opp i en by. Jeg fikk også dra til byen natt til 1 mai og lignende datoer da jeg var 15, forutsatt at jeg hadde skyss tilbake eller overnatting.

Men jeg er usikker på om jeg hadde latt egne barn gjøre det samme.

Skrevet

Overhodet ikke. Min søttenåring må være hjemme med den siste bussen, som er her halv to. Min trettenåring får være ute til 22.30. Dette er når det er helg. På vanlige hverdager er det henholdsvis 22.30 og 21.30 som gjelder.

• Liker 1
Gjest Normalfordeling
Skrevet

Her skal tenåringen hjem til avtalt tidspunkt som avhenger av hva som skjer og hvor. Jeg henter gjerne. I tillegg så går jeg aldri og legger meg før tenåringen har kommet hjem. Jeg vil se tilstanden samt å vite 100% at de er kommet trygt hjem.

Skrevet

nå flytta jeg for meg selv når jeg var 15, så det var alldri en problemstilling, men når jeg var 14 måtte jeg være hjemme kl halv 1, men det var det jeg såm måtte overbevise mamma om at var mer fornuftig enn 3. nå skal det sies jeg ikke begynte å drikke før jeg var 26.

Skrevet

Jeg begynte å feste da jeg var 15, og hadde aldri noen regler på innetid. Fikk være ute så lenge jeg bare ville. Men mamma og pappa ville ikke at jeg skulle gå alene hjem, så vi hadde en deal på at de hentet meg når jeg ringte dem, uansett tidspunkt og uansett hvilken tilstand jeg var i :fnise:

Foreldre bestemmer jo selv hvordan de vil oppdra barna sine. Mamma og pappa ville ikke ha noen grenser, fordi jeg skulle finne ut dette selv :)

Skrevet

15 åringen er inne før midnatt i helgene, gjerne før, og jeg hører ingen protester på det!

Skrevet

Her hvor eg bur, absolutt ikkje.

Får eg unger så skal de være inne seinest ved midnatt når de er 15-16 om ikkje situasjonen her har forbedret seg innen den tid (mye dop som flyter dessverre).

Skrevet (endret)

Ja

Endret av mufi
Skrevet

Oj, så tidlige tider dere har da! Når jeg var 16 fikk jeg være ute så lenge jeg ville. Leste jeg seriøst over her om en 17 åring som måtte være inne halv ELLEVE i ukedagene? Hjelp!

Kan bli deprimert av for lite søvn

Når eg var 17 var eg i seng kl halv elleve, av eget valg vel og merke.

Fekk ikkje vere ute til lengre enn 22.00, men valgte å legge meg sidan eg var trøtt og skulle på skulen dagen etter.

Syntes ingenting om at ungdommer er ute heile natta, dei trenger søvn slik som andre mennesker dei og. Og å sove heile dagen i helgene er jo ikkje gunstig når ein plutselig skal opp kl 07.00 på mandagen.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Man er da ikke ute til halv 11 når man skal på skolen dagen etter?! Hvis ikke jeg legger meg i 10 tiden er jeg en zombie dagen etter. Jeg står tross alt opp kl 06:30. I helgene spiller det ingen rolle, for da er mandagen hard, jo, men jeg kommer fort inn i rytmen.

Det er forresten bevist at tenåringer som sover lite om nettene på skoledager gjør det dårligere på skolen enn de som får en god natts søvn, noe som ikke er rart.

Skrevet

Oj, så tidlige tider dere har da! Når jeg var 16 fikk jeg være ute så lenge jeg ville. Leste jeg seriøst over her om en 17 åring som måtte være inne halv ELLEVE i ukedagene? Hjelp!

Ja det gjorde du seriøst, tenk .. Tror du jeg er interessert i å sitte oppe halve natten og vente ? Enn de andre som bor her ? Nei takk, på hverdager er det stille i huset senest elleve, uansett alder, med mindre det skjer noe spesielt. Handler om å ta hensyn til de du bor sammen med vettu.

Klart at hvis søttenåringen vil flytte og ta ansvar selv, kan h*n være oppe så lenge h*n vil ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...