AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #1 Skrevet 4. februar 2011 Jeg er snart i gang med masterstudier innen et naturvitenskapelig felt, og har begynt å snuse på aktuelle emner å skrive oppgave om, og såvidt vært i kontakt med mulige veiledere. Men jeg er litt usikker på fordelene og ulempene ved henholdsvis 30- og 60-poengsoppgave? En veileder jeg snakket med nevnte at man får jo med seg færre kurs/fag dersom man velger den største oppgaven. Samtidig ligger jeg litt foran i løypa (eller bak, alt ettersom man ser det - jeg har fått godskrevet fag fra tidligere studier) slik at jeg egentlig uansett har et semester ekstra til fag jeg vil ta. Kan legge til at jeg er faglig sterk, og gjerne vil ta doktorgrad i etterkant hvis anledningen byr seg.
Ego Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Naturvitenskap tilsier vel da at du driver en del praktisk arbeid, og at masteroppgaven i stor grad vil omfatte eksperimenter/lab? I såfall vil vel en 30 poengs oppgave være altfor liten til å gi noe skikkelig innblikk i hvordan forskning foregår... Bare en tanke. Uten å vite studieretning vil jeg ikke være for påståelig. 2
Tullepia Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Jeg er snart i gang med masterstudier innen et naturvitenskapelig felt, og har begynt å snuse på aktuelle emner å skrive oppgave om, og såvidt vært i kontakt med mulige veiledere. Men jeg er litt usikker på fordelene og ulempene ved henholdsvis 30- og 60-poengsoppgave? En veileder jeg snakket med nevnte at man får jo med seg færre kurs/fag dersom man velger den største oppgaven. Samtidig ligger jeg litt foran i løypa (eller bak, alt ettersom man ser det - jeg har fått godskrevet fag fra tidligere studier) slik at jeg egentlig uansett har et semester ekstra til fag jeg vil ta. Kan legge til at jeg er faglig sterk, og gjerne vil ta doktorgrad i etterkant hvis anledningen byr seg. Vil du ta doktorgrad går du for 60-poeng.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #4 Skrevet 5. februar 2011 Takk for svar Lab-, eksperiment- og feltarbeidsdelen er veldig forskjellig for de ulike områdene jeg kan fordype meg i. Alt fra (helst) to sesongers feltforsøk, analyser av disse osv, til at man bruker allerede tilgjengelige data fra forsøk andre har utført eller fra bedrifter, eller sammenlikner to eller flere metoder i laboratoriet. Jeg studerer innen et fagområde hvor mange av forsøkene er ganske tidkrevende og i endel tilfeller er vi avhengige av å jobbe i sommerhalvåret, så man må sette igang tidlig selv om man skriver 30-poengsoppgave. Det virker som det er vanlig her at forsøkene utføres og analyseres i egnete tidsrom spredd over flere semestre, uansett om man skriver 30- eller 60-poengs (men så er det også noen av de som har valgt de minste oppgavene som er kritiske til arbeidsmengden de blir pålagt av enkelte veiledere). Men du har nok et godt poeng i det at det vil være vanskeligere å få nok tid til å fordype seg eller lære "nok" om forskning ved å velge 30-poengsoppgaver. Jeg tror nok man oftere må velge smalere og sammenlikne færre faktorer enn hvis man skriver 60-poengs. Jeg får snakke litt mer med veiledere - vedkommende som nevnte det med at man får med seg færre kurs sa det kanskje generelt, før h*n forhørte seg om framtidsplanene mine. Det er en veldig erfaren og dyktig veileder, så jeg kan sikkert få noen gode råd Men det kan jo virke som 60-poengs kan være riktig for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå