Gå til innhold

Invitasjoner

Fremhevede innlegg

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hvorfor reagerer alle så fælt på bryllup uten fri bar? Klarer dere ikke ha det gøy i et bryllup uten å bli fulle?? Vi har IKKE fri bar, vi skal heller ikke servere alkohol til maten. Men alle gjester står fritt til å kjøpe seg noe i baren etter mat, og det gjelder selvfølgelig oss også!

Og man trenger ikke bli snublefull i bryllup selv om det er fri bar. Det finnes en mellomting vet du.

Første gang jeg ble invitert i bryllup uten fri bar, ble ikke dette opplyst om på forhånd, og jeg må si jeg syns det var kjipt å ikke kunne kjøpe så mye som en brus i løpet av kvelden.

Jeg syns det er en selvfølge at både mat og drikke er noe vertskapet holder, med mindre man er invitert i spleiselag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor reagerer alle så fælt på bryllup uten fri bar? Klarer dere ikke ha det gøy i et bryllup uten å bli fulle?? Vi har IKKE fri bar, vi skal heller ikke servere alkohol til maten. Men alle gjester står fritt til å kjøpe seg noe i baren etter mat, og det gjelder selvfølgelig oss også!

Det er ikke snakk om å bli full, for en barnslig kommentar. Vin til maten i ett bryllup er noe av det vanligste som finnes. Det er ikke for å bli beruset men fordi det hører med til et godt måltid. Riktig vin får frem smaker i maten som gjør den enda bedre.

Alle har ikke råd til å ha fri bar, men vin til maten er for meg en selvfølge. Det er også mulig å velge et lokale der man kan ta med drikke selv, da blir det mye billigere. Eller planlegge godt, heller spare ett år ekstra og ta med hjem fra ferie eller ta turer til sverige. Man får tross alt gaver for gjestene, da fortjener de god mat og vin.

Noen gjester tar det som en selvfølge at det er fri bar så lenge ingenting annet er opplyst, mens andre gjester regner med å måtte betale. Uansett så bør det opplyses om slik at ikke kommer gjester uten penger, eller gjestene styrer innom minibank på veien og må drasse med en lommebok full av kontanter.

Skrevet

Jeg reagerer ikke på at jeg må betale drikken min selv. Men hvis jeg har lyst på noen glass vin etter middagen, så vil jeg gjerne vite om det på forhånd om vi må betale selv, slik at jeg har kontanter på meg.

Om dere lar være å skrive dette i invitasjonene, så hadde jeg vært temmelig flau på deres vegne om jeg hadde vært deres gjest og vi fikk beskjed om å bla opp kronasjer for drinkene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du inviterer gjester til middag, betyr det at du forventer at de betaler deg for vinen til maten? Det er ikke sånn i min verden, og dersom jeg mener at folket skal ta med seg/kjøpe drikke selv så sier jeg fra om det.

Det blir stadig mer vanlig at når man inviterer folk til middag, eller blir enige om at man skal spise sammen så spleiser man eller de som ikke betaler for maten tar med seg drikken!

Kaffegjester koster og! Der vi skal ha bryllup koster det 45kr per kaffegjest i kaker og så kommer te og kaffe i tillegg. Så da har man fort brukt 100kr per kaffegjest og. Dessuten er det jo sånn at de som blir invitert til kaffen enten ikke er fullt så nære venner og de bor antagelig ikke så langt unna at det er noe stress å komme. Hvorfor må de få alkohol? De får jo te/kaffe og kaker. Antagelig får de av nattmaten og. Da er man plutselig oppe i 185 kr per kaffegjest. Så de får jo litt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ærlig talt litt trist at det i det hele tatt skal bli slike diskusjoner om alkohol.

De fleste har hørt og brukt ordtaket "man får det ikke mer moro enn det man lager selv". Men dette gjelder visst ikke for bryllup... Der må man ha alkohol for å ha det gøy. Tåpelig!

Dersom noen blir fornærmet når de ikke får alkohol bør de virkelig gå i seg selv. Det koster jo vanvittig mye bare å ha et bryllup. Folk med den type holdninger fortjener strengt tatt ikke å bli invitert. Må man virkelig få noe for å komme? Hva med og heller fokusere på å være glad for at brudeparet liker deg så godt at du får komme?

Vi skal ha alkoholfritt. Litt fordi min familie er avholds, men og fordi det IKKE er lov å holde alkohol selv og det koster 385 kr PER vinflaske.

Når gjestene får mat til 800kr per person kan de godt være fornøyde. Det er uhørt å forvente at noen skal bruke 20.000kr på vin til mat etter å ha brukt 80.000 kr på mat!

Skrevet

Det er ærlig talt litt trist at det i det hele tatt skal bli slike diskusjoner om alkohol.

De fleste har hørt og brukt ordtaket "man får det ikke mer moro enn det man lager selv". Men dette gjelder visst ikke for bryllup... Der må man ha alkohol for å ha det gøy. Tåpelig!

Dersom noen blir fornærmet når de ikke får alkohol bør de virkelig gå i seg selv. Det koster jo vanvittig mye bare å ha et bryllup. Folk med den type holdninger fortjener strengt tatt ikke å bli invitert. Må man virkelig få noe for å komme? Hva med og heller fokusere på å være glad for at brudeparet liker deg så godt at du får komme?

Vi skal ha alkoholfritt. Litt fordi min familie er avholds, men og fordi det IKKE er lov å holde alkohol selv og det koster 385 kr PER vinflaske.

Når gjestene får mat til 800kr per person kan de godt være fornøyde. Det er uhørt å forvente at noen skal bruke 20.000kr på vin til mat etter å ha brukt 80.000 kr på mat!

For et dumt argument. Man er ikke nødt til å betale 800 kr for mat pr gjest. Vi skal ha 3 retters gourmet, apretif og nattmat for 400 kr pr. person.

Folk er forskjellig, noen liker og vil ha alkohol, andre ikke, men uansett så er det frekt å forvente enten det ene eller det andre, både som gjest og brudepar.

Skrevet

Det blir stadig mer vanlig at når man inviterer folk til middag, eller blir enige om at man skal spise sammen så spleiser man eller de som ikke betaler for maten tar med seg drikken!

Kaffegjester koster og! Der vi skal ha bryllup koster det 45kr per kaffegjest i kaker og så kommer te og kaffe i tillegg. Så da har man fort brukt 100kr per kaffegjest og. Dessuten er det jo sånn at de som blir invitert til kaffen enten ikke er fullt så nære venner og de bor antagelig ikke så langt unna at det er noe stress å komme. Hvorfor må de få alkohol? De får jo te/kaffe og kaker. Antagelig får de av nattmaten og. Da er man plutselig oppe i 185 kr per kaffegjest. Så de får jo litt.

Inviterer man til middag så inviterer man til middag med alt som hører med, inkludert drikke. Hadde aldri falt meg inn å be gjestene ta med drikke selv. Men skal man ha en middag sammen med andre der alle har vært med å planlegge så er det heller greit å dele utgifter.

Man får jo gaver fra kaffegjestene, som regel av større verdi enn det koster for kaffe og kaker. Om man velger å ha betalingsbar er en ting, men diskusjonen her er om man skal gi beskjed i invitasjonen, noe man absolutt skal.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Uhøflig å forvente fri bar? Det er det verste jeg har hørt :fnise:

Jeg reagerer også på at det fremstilles som at man virkelig er snille som brudepar når man gir gjestene sine mat og drikke, og fremhever hva det koster pr.kuvert for middagsgjester/kaffegjester.

Å bli invitert i bryllup er både flott og koselig, men ikke nødvendigvis en så stor "gave" at man skal være nødt å betale deler av kalaset selv.

Hva er motivasjonen for å invitere til bryllup? For meg var det å feire dagen i lag med mine nærmeste, og ha et skikkelig koselig selskap der familie og de nærmeste vennene kunne møtes og ha det flott.

På enkelte virker det jo som om målet er å invitere flest mulig for å vise seg frem? Få flest mulig gaver?

At det koster skjorta blir underordnet, da får man bare få gjestene selv til å betale halve regninga, liksom.

Å invitere til selskap synes jeg er en hyggelig ting å gjøre, men som vertskap står man da for mat og drikke.

Å enes om å ha en fest i famile/vennekrets er en annen ting, da kan man gå på spleisevarienten der alle bidrar med noe.

For de aller fleste tror ikke jeg dette handler om alkohol/ikke alkohol, men at man som gjest må betale deler av et selskap man er invitert til.

Endret av Dark Star
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For et dumt argument. Man er ikke nødt til å betale 800 kr for mat pr gjest. Vi skal ha 3 retters gourmet, apretif og nattmat for 400 kr pr. person.

Det er ikke et "dumt argument". Det er ren fakta. Ta deg en prat med Legenes Hus, Kommandantboligen i Gravdal, Bellevue, osv.. Du får ikke mat til under 695 per. person! Kanskje hvis du skal ha koldtbord, men de prisene ligger på ca 500 kr, hvilket er mye penger det og.

Hvis man vet at man inviterer gjester som forventer slikt kan man godt skrive opplyse om slike ting som fri/ikke fri bar i invitasjonen. Men jeg synes ikke man skal drive og forvente ting fra hverken den ene eller andre siden.

"På enkelte virker det jo som om målet er å invitere flest mulig for å vise seg frem? Få flest mulig gaver? "

For min del handler det mer om at jeg vil heller ha 10 venner jeg kan ha det gøy med uten alkohol enn 5 fordi de 5 må drikke alkohol.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke et "dumt argument". Det er ren fakta. Ta deg en prat med Legenes Hus, Kommandantboligen i Gravdal, Bellevue, osv.. Du får ikke mat til under 695 per. person! Kanskje hvis du skal ha koldtbord, men de prisene ligger på ca 500 kr, hvilket er mye penger det og.

Nå tror jeg poenget var at dere selv velger å holde bryllupet på et sted der de krever 800,- pr. person ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jada, og det er greit. VI har valgt et relativt dyrt, men flott sted. Litt fordi vi vet at våre gjester ikke kommer til å være opptatt av alkoholen, men jeg synes det blir feil å si at det er et dumt argument når det er fakta.

Dessuten, er det rettferdig at brudeparet skal måtte velge bort "drømmestedet" for å få billigere mat slik at man har råd til alkohol?

Nå er det uansett ikke dette det handler om. Hva man skriver i invitasjonen er opp til de som kjenner gjestene. Forskjellige gjester krever forskjellige ting.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvordan får du frem budskapet om at gjestene dine tar med seg drikken? Lar du de gjette det eller blir dere enige? Jeg er vant med spleisefester - nesten alle fester jeg går på er slik, også de litt finere for spesielle anledninger. Vanligvis er det ikke opp til gjestene å gjette hva vertskapet forventer. Siden denne tråden handler om hva som skal stå i invitasjonen er det nettopp det som er poenget: ingenting nevnt = fri bar. Har man ikke mulighet til fri bar = si fra i invitasjonen.

Kaffegjester koster og! Der vi skal ha bryllup koster det 45kr per kaffegjest i kaker og så kommer te og kaffe i tillegg.

Så da har man fort brukt 100kr per kaffegjest og. Dessuten er det jo sånn at de som blir invitert til kaffen enten ikke er fullt så nære venner og de bor antagelig ikke så langt unna at det er noe stress å komme. Hvorfor må de få alkohol? De får jo te/kaffe og kaker. Antagelig får de av nattmaten og. Da er man plutselig oppe i 185 kr per kaffegjest. Så de får jo litt.

Hvor mye bruker disse gjestene i gave da? Kan det være at de har brukt MER i gave enn det du har spandert?

Min helt ærlige mening er at jeg vil heller redusere antallet gjester til middag, hoppe en lang marsj over kaffegjester og enten ha bonger eller fri bar. Det er min PERSONLIGE mening.

I det minste kunne disse kaffegjestene fått en bong til baren slik at de fikk følelsen av å være noe litt mer enn kakespisere/reservelag.

Nå vet jeg ikke om dere har 25 gjester til middag og 75 til kaffe - men den ene gangen jeg var kaffegjest hadde de 80 gjester til middag og 9 kaffegjester. Helt evneveikt!

Gjest Blondie65
Skrevet

Jada, og det er greit. VI har valgt et relativt dyrt, men flott sted. Litt fordi vi vet at våre gjester ikke kommer til å være opptatt av alkoholen, men jeg synes det blir feil å si at det er et dumt argument når det er fakta.

Dessuten, er det rettferdig at brudeparet skal måtte velge bort "drømmestedet" for å få billigere mat slik at man har råd til alkohol?

Nå er det uansett ikke dette det handler om. Hva man skriver i invitasjonen er opp til de som kjenner gjestene. Forskjellige gjester krever forskjellige ting.

Herlighet så lei jeg er av dette argumentet om drømmestedet som går foran alminnelig folkeskikk og regler for gjestfrihet.

Du velger selvsagt selv nøyaktig hvordan du vil ha ditt bryllup, med eller uten alkohol og med eller uten kaffegjester, fri bar etc.

Du får det til å bli omtrent som at man ikke kan ha et bryllup i Bergen uten at man må kjøpe vinen på stedets bevilgning. Dette er feil - kontakt f.eks. Fana Catering, Albatross kantiner - og jeg kan også love deg at disse firmaene kan skilte med noen ganske så flotte lokaliteter.

Ikke en gjest i hele denne verden bryr seg filla om du har bryllupet ditt på Kalfaret, i Gamle Bergen, på Gamlehaugen eller i Skipperstuen. Det gjester bryr seg om er hyggelig stemning, god mat og god drikke. Ikke om duken matcher fargen på brudekjolen, dekorasjonene står i stil med kjolen til brudens mor etc. I min bok er det rett og slett riv ruskende feil prioritering å velge dyrt lokale fremfor mat og drikke til hver gjest.

Hvis man har råd til det dyre lokalet og alle gjestene sine er det ikke et problem. Problemet kommer først når man velger budsjett løsninger der gjestepleien kommer inn fremfor å tenke hygge for gjester OG brudepar.

Jeg har enda ikke hørt en eneste som hadde et koselig lite bryllup som de hadde råd til si at de angrer på det. Dette tror jeg kanskje man må ha levd en stund for å forstå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir helt nedstemt av å lese alle disse alkoholtrådene, og hvor mye aggresjon folk viser når emnet kommer opp. Jeg priser meg lykkelig over å komme fra en familie hvor det aldri har vært tradisjon for å servere alkohol i selskap i det hele tatt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg blir helt nedstemt av å lese alle disse alkoholtrådene, og hvor mye aggresjon folk viser når emnet kommer opp. Jeg priser meg lykkelig over å komme fra en familie hvor det aldri har vært tradisjon for å servere alkohol i selskap i det hele tatt.

Velger du bort alkoholen fordi du har alkoholproblemer/ikke noe forhold til alkohol er det en helt ærlig sak.

Det er ikke det jeg reagerer på. Jeg reagerer på at fint lokale med fin adresse som blir for dyrt pr kuvert går foran det å servere gjestene sine mat og drikke.

Skrevet

Inviterer man til bryllup ser jeg det som en selvfølge at man som verter besørger mat og drikke til sine gjester. Selvfølgelig skal man få bruke "drømmelokalet" til bryllupet sitt om man ønsker det, men enten bør man redusere antall gjester eller spare til man har råd til å stå for bevertningen. Eller - velge en rimeligere løsning. Et bryllup er ikke det samme som en hvilken som helst vennefest, og gjestene legger ofte mye penger i transport, klær, overnatting og gave for å være med. Da er det minste man kan gjøre som brudepar og sørge for mat og drikke på bryllupsdagen/kvelden.

Når det er sagt: vil man absolutt ikke betale alkohol for gjestene sine, er det et absolutt must at det blir opplyst om i invitasjonen. Hvis det ikke står vil de aller fleste som blir invitert forvente at de er invitert som gjester og at det ikke er meningen de skal ha med penger når de kommer. Man kan feks i invitasjonen skrive "Etter middagen vil det være mulig å kjøpe drikke i baren for de som ønsker det" (også må man opplyse om det dersom stedet ikke tar kort).

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei det er ikke fakta. Fakta er når noe er absolutt, ikke kan forandres, en regel på hvordan noe er. At man MÅ betale 800 kr pr. gjest er ikke fakta, det er et valg man tar.

Om jeg måtte velge mellom drømmestedet eller drikke til gjestene, så hadde jeg valgt drikken. Det finnes så utrolig mange fine lokaler og gjestene setter mer pris på gratis mat og drikke enn at lokalet er fantastisk. Det er stemningen som betyr noe, ikke plassen.

Det er ikke snakk om å kreve noe som helst. Noen gjester kan ha forventinger eller forhåpninger og brudeparet kan umulig vite hva alle 50-70-90 gjestene tror at de får i bryllupet. Derfor informerer man om slikt, slik at det ikke blir noen missforståelser.

Endret av Lulilelu
  • Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

.

Ikke vanlig i min omgangskrets hvertfall. Ber man inn til middag, står vertene for alt.

Jeg har ikke med meg penger i et bryllup hvor det ikke er opplyst noe om at man må betale for drikken selv.

Hvorfor sette seg sãnn på bakbeina i forhold til å skrive det på invitasjonen? Føler dere dere kjipe når dere ber gjestene betale for egen drikke? Eller er det en annen grunn til at man ikke vil skrive det i invitasjonen?

• Liker 4
Skrevet
Om dere lar være å skrive dette i invitasjonene, så hadde jeg vært temmelig flau på deres vegne om jeg hadde vært deres gjest og vi fikk beskjed om å bla opp kronasjer for drinkene.

Ærlig talt, enkelte av dere her inne er grunnen til at mange kvier seg for å gifte seg!

Er det uhøflig å ikke opplyse om at det ikke er fri bar?

Det er ikke verre enn at man tar med seg litt penger for sikkerhetsskyld i bryllupet hvis man er usikker på om det er fri bar eller ikke! Eller man kan spørre noen!

Jeg er enig i at jeg ville syntes det var litt rart om jeg ikke fikk drikke til maten, og at det er greit å opplyse om at man må betale kontant i baren, men at det er flaut på brudeparets vegne at man ikke har opplyst om at det ikke er fri bar?!

Hvorfor går dere egentlig i bryllup? Er det sånn at gaven er "inngangsbilletten" og at dere forventer å få så og så mye igjen for det?

Gjester som ikke er der for å feire oss og ikke er innstilte på gjøre det beste ut av dagen, håper jeg holder seg hjemme. Nå skal det sies at vi skal ha fri bar i bryllupet vårt, men det er ikke poenget.

Gjest Blondie65
Skrevet

Gjester som ikke er der for å feire oss og ikke er innstilte på gjøre det beste ut av dagen, håper jeg holder seg hjemme. Nå skal det sies at vi skal ha fri bar i bryllupet vårt, men det er ikke poenget.

Men du har heller ikke forstått poenget.

Hvis jeg inviterer gjester til middag - uansett anledning - så må jeg gjøre oppmerksom på at jeg ønsker det skal spleises eventuelt at gjestene skal ta med seg drikke. Det er DETTE som er vanlig høflighet.

Jeg har ingen problemer med å se at ikke alle har råd til fri bar. Det jeg derimot reagerer på er denne aversjonen mot å fortelle på innbydelsen hva som forventes av gjesten. Hvis man synes det er pinlig å måtte skrive det i invitasjonen synes jeg faktisk man må tenke gjennom dette en gang til.

Jeg har vært med å arrangere mye oppigjennom tiden og har vært påpasselig med å fortelle hva gjetene kan forvente. Er spanderingen slutt ved middag så sier man det. Det er faktisk ikke verre.

Det må bli opp til hver enkelt hva slags penger man ønsker å legge i et bryllup - både når det gjelder kaffegjester eller ikke, fri bar eller ikke etc. Jeg har min mening. Jeg ser ikke ned på de som ikke har råd til fri bar. Ikke ser jeg ned på de som har bare 25 gjester heller. Store og små bryllup, med eller uten alkohol - alt kan være kjekt gitt den rette settingen.

Men skriv i innbydelsen hva som forventes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...