Laila92 Skrevet 4. februar 2011 #1 Skrevet 4. februar 2011 Jeg skal skrive invitasjoner til et brullyp, og det skal ikke være fri bar! Hvordan skriver man "Ikke fri bar", på en finere måter?? Lurer også på om det er vanelig å skrive hvor gavelistene ligger i invitasjonen?
FruN Skrevet 4. februar 2011 #2 Skrevet 4. februar 2011 Vi skal ha et tilleggsark med info om overnatting, hvor gaveliste finnes etc. Hva med å skrive der at baren er åpen for de som ønsker å kjøpe seg drikke ut over kvelden?
Lulilelu Skrevet 6. februar 2011 #3 Skrevet 6. februar 2011 Lag en gratis, enkel og fin bryllupshjemmeside. Da kan du ha alt av informasjon på siden. Bare å skrive nettaddressen i invitasjonene sammen med passord for å komme inn. Mange bryllupssider har ferdiglagte hjemmesideoppsett der du bare skriver inn den teksten du vil selv. Slik som HER, HER, HER, HER og HER Dette er alle sidene jeg har funnet som er 100% gratis. Noen har også andre goder som to-do list og gjesteliste. Gjestene kan også svare om de kommer inne på hjemmesiden.
lykkelig78 Skrevet 27. februar 2011 #4 Skrevet 27. februar 2011 Vi har et skriv ved siden av invitasjonen med litt info. Til middagsgjesten har vi har skrevet: Drikke til maten er inkludert, men etterpå må alle betale sin egen drikke. Til kaffegjester har vi skrevet: ...... har egen bar med bartender som er tilgjengelig for oss hele dagen. Hver enkelt må betale for si egen drikke. Vi syns det var veldig viktig at alle var forberedt på at drikke måtte de betale selv før de sier ja til å komme. Vi ønsket også at det var helt klart i skrivet, slik at ingen lurer på om det er betaling eller ikke.
Tullepia Skrevet 27. februar 2011 #5 Skrevet 27. februar 2011 Jeg skal skrive invitasjoner til et brullyp, og det skal ikke være fri bar! Hvordan skriver man "Ikke fri bar", på en finere måter?? Du behøver ikke skrive noe om det. Det er uhøflig å forvente at det skal være fri bar. De fleste har med penger/ kort og klarer seg utmerket. Lurer også på om det er vanelig å skrive hvor gavelistene ligger i invitasjonen? Du kan henvise til nettsiden hvor gavelistene er (hvis dere har det). Hvis dere har en hjemmeside kan dere legge ut mer info her. På hjemmesiden kan du også nevne dette med at det ikke er fri bar hvis du føler det nødvendig å nevne.
Billebill Skrevet 28. februar 2011 #6 Skrevet 28. februar 2011 Vi har laget en enkel hjemmeside og i programmet for dagen, der vi lister opp hva som skal skje på de ulike tidspunkt, står følgende: 22.00: XX spiller opp til dans, og det blir mulighet for å kjøpe drinker i baren. Så "slapp vi unna" å formulere det sånn "alle må betale selv". 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #7 Skrevet 10. mars 2011 Du behøver ikke skrive noe om det. Det er uhøflig å forvente at det skal være fri bar. De fleste har med penger/ kort og klarer seg utmerket. Det er skikkelig uhøflig å ikke opplyse om at det ikke er fri bar. 9
Jade Skrevet 12. mars 2011 #8 Skrevet 12. mars 2011 Du behøver ikke skrive noe om det. Det er uhøflig å forvente at det skal være fri bar. De fleste har med penger/ kort og klarer seg utmerket. Jo, man må opplyse om det. Spesielt generasjonen over "oss" vil forvente fri bar om ikke det står noe annet. Det er vel først nå i de senere årene at man har betalbar? 3
Vindmølle Skrevet 13. mars 2011 #9 Skrevet 13. mars 2011 Du behøver ikke skrive noe om det. Det er uhøflig å forvente at det skal være fri bar. De fleste har med penger/ kort og klarer seg utmerket. Helt uenig. Normen slik jeg kjenner den er at det er fri bar så sant ingenting annet er sagt. Med kun et unntak har det alltid stått i invitasjonene jeg har fått hvis det ikke er fri bar. I tilfellet det ikke sto tok de i tillegg ikke kort, men kun kontanter. Ingen drikke på oss den kvelden. Helt uholdbart. Skal man ikke spandere drikke på gjestene i bryllup bør det stå i invitasjonen (evt på en hjemmeside hvis man likevel skal lage det). Noe alla "Etter middag kan drikke kjøpes i baren" eller lignende 2
Jade Skrevet 13. mars 2011 #10 Skrevet 13. mars 2011 (endret) Det bør ikke stå på en egen webside. Det er ikke alle typer gjester som har data. Skal man ta seg betalt for alkoholen, så får man værsågod skrive det i invitasjonen, så alle får det med seg. Endret 13. mars 2011 av Jade 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #11 Skrevet 13. mars 2011 Stakkars kaffegjester. Jeg synes det er ille å kreve betaling i et bryllup, men spesielt ille synes jeg det er når man har kaffegjester. Man må da ordne seg antrekk, transport og kanskje overnatting og og får kanskje ikke kommer før kl ti på kvelden så får man kaffe og kaker og må betale for resten? Ærlig talt. 2
Kamikatze Skrevet 13. mars 2011 #12 Skrevet 13. mars 2011 Jaja, en trenger ikke etikette for å pare seg... 1
FruN Skrevet 13. mars 2011 #13 Skrevet 13. mars 2011 Hvorfor reagerer alle så fælt på bryllup uten fri bar? Klarer dere ikke ha det gøy i et bryllup uten å bli fulle?? Vi har IKKE fri bar, vi skal heller ikke servere alkohol til maten. Men alle gjester står fritt til å kjøpe seg noe i baren etter mat, og det gjelder selvfølgelig oss også!
Gjest Blondie65 Skrevet 13. mars 2011 #14 Skrevet 13. mars 2011 Man reagerer fordi man blir invitert på en fest og så må man betale, og spesielt de som ikke er funnet verdige til annet enn å spise kake og drikke kaffe. I gamle dager var det helt uhørt at det ikke var fri bar. Jeg forstår at brudepar velger å gjøre det sånn av hensyn til økonomien og jeg synes det skal stå i invitasjonene om det er fri bar eller ikke - og som en påpekte: om de tar bare kontanter eller også kort. Og mht om man kan kose seg med eller uten alkohol: det er vitterlig ikke dette det handler om. Det er vanlig med alkohol i bryllup og før var det også vanlig at det var fritt for alle gjester.
Tullepia Skrevet 13. mars 2011 #15 Skrevet 13. mars 2011 Man reagerer fordi man blir invitert på en fest og så må man betale, og spesielt de som ikke er funnet verdige til annet enn å spise kake og drikke kaffe. I gamle dager var det helt uhørt at det ikke var fri bar. Jeg forstår at brudepar velger å gjøre det sånn av hensyn til økonomien og jeg synes det skal stå i invitasjonene om det er fri bar eller ikke - og som en påpekte: om de tar bare kontanter eller også kort. Og mht om man kan kose seg med eller uten alkohol: det er vitterlig ikke dette det handler om. Det er vanlig med alkohol i bryllup og før var det også vanlig at det var fritt for alle gjester. Ikke alt i gamle dager var til det beste, og heller ikke overførbart til den moderne verden. Før laget man sin egen alkohol på gården, for eksempel. Man serverte sitt eget slakt og man lot gjestene overnatte og feiret i minst tre dager. I dag er det de færreste som brygger egen alkohol; vi har i stedet et vinmonopol, bare jegere kan servere eget slakt og de færreste har kapasitet til tre dagers fest. Det er frekt å forvente fri bar, og det er bare TULL at det må advares i invitasjonene om at man ikke får fri bar.
FruN Skrevet 13. mars 2011 #16 Skrevet 13. mars 2011 Man reagerer fordi man blir invitert på en fest og så må man betale, og spesielt de som ikke er funnet verdige til annet enn å spise kake og drikke kaffe. Og mht om man kan kose seg med eller uten alkohol: det er vitterlig ikke dette det handler om. Det er vanlig med alkohol i bryllup og før var det også vanlig at det var fritt for alle gjester. Om man blir bedt på fest der vertskapet ikke serverer alkohol, hvorfor kreve å FÅ det? En annen ting er at mange holder festen sin der man ikke kan holde alkoholen selv. Andre har noen bonger, men ut over det ikke har mulighet til å servere mer. Det finnes utallige grunner til hvorfor ikke ha fri bar, og å ta det som frekkhet og gjerrighet fra vertskapet sin side, mener jeg er unødvendig og frekt. Det er ingen selvfølge at det er alkoholservering bare fordi det er vanlig.. Det har og vært andre tråder der folk har reagert kraftig på variert alkoholservering, og for meg virker det som mange mener bryllup ikke blir en fullverdig fest uten alkohol. Men jeg er helt enig i at det burde opplyses om! Noe vi ville gjort uansett om det stod "fri bar" eller "betalingsbar".
Tullepia Skrevet 13. mars 2011 #17 Skrevet 13. mars 2011 Helt uenig. Normen slik jeg kjenner den er at det er fri bar så sant ingenting annet er sagt. Med kun et unntak har det alltid stått i invitasjonene jeg har fått hvis det ikke er fri bar. I tilfellet det ikke sto tok de i tillegg ikke kort, men kun kontanter. Ingen drikke på oss den kvelden. Helt uholdbart. Jeg synes ikke synd på dere! Dere fikk god mat, deilig drikke til maten, kaker, kaffe og avec pluss en flott fest for mennesker dere forhåpentligvis er glad i. Skal man ikke spandere drikke på gjestene i bryllup bør det stå i invitasjonen (evt på en hjemmeside hvis man likevel skal lage det). Noe alla "Etter middag kan drikke kjøpes i baren" eller lignende Igjen bare tull. Man spanderer tusen kroner pr kuvert i et bryllup. Det er mer enn nok. Det er en egoistisk holdning å forvente at paret i tillegg skal varte deg opp med mer alkohol og at du må advares om dette. Er ikke tusen kroner i mat og drikke nok for deg kan du holde deg hjemme i stedet for å surmule som en bortskjemt unge som ikke fikk snopet hun ønsket seg.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. mars 2011 #18 Skrevet 13. mars 2011 Ikke alt i gamle dager var til det beste, og heller ikke overførbart til den moderne verden. Før laget man sin egen alkohol på gården, for eksempel. Man serverte sitt eget slakt og man lot gjestene overnatte og feiret i minst tre dager. Dette er det dummeste argumentet jeg har hørt. Jeg er ikke fra noen gård, det var likevel helt alminnelig at det var fri bar når jeg var i gifteklar alder. I dag er det de færreste som brygger egen alkohol; vi har i stedet et vinmonopol, bare jegere kan servere eget slakt og de færreste har kapasitet til tre dagers fest. Så fordi de fleste ikke har råd til tre dagers fest så er det greit å slå ned på tradisjonen med fri bar også? Hjelpes ... Det er frekt å forvente fri bar, og det er bare TULL at det må advares i invitasjonene om at man ikke får fri bar. Når du inviterer gjester til middag, betyr det at du forventer at de betaler deg for vinen til maten? Det er ikke sånn i min verden, og dersom jeg mener at folket skal ta med seg/kjøpe drikke selv så sier jeg fra om det. Det er faktisk ikke anderledes med bryllup.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. mars 2011 #19 Skrevet 13. mars 2011 (endret) Om man blir bedt på fest der vertskapet ikke serverer alkohol, hvorfor kreve å FÅ det? En annen ting er at mange holder festen sin der man ikke kan holde alkoholen selv. Andre har noen bonger, men ut over det ikke har mulighet til å servere mer. Det finnes utallige grunner til hvorfor ikke ha fri bar, og å ta det som frekkhet og gjerrighet fra vertskapet sin side, mener jeg er unødvendig og frekt. Det er ingen selvfølge at det er alkoholservering bare fordi det er vanlig.. Det har og vært andre tråder der folk har reagert kraftig på variert alkoholservering, og for meg virker det som mange mener bryllup ikke blir en fullverdig fest uten alkohol. Men jeg er helt enig i at det burde opplyses om! Noe vi ville gjort uansett om det stod "fri bar" eller "betalingsbar". Jeg hadde selv et alkoholfritt bryllup. Det var dusten jeg giftet meg med den gangen som krevde det, og siden vi var alt for unge til å vite noe som helst da vi ble gift så skjønte vi heller ikke at alkohol vanligvis følger med. Nå mener jeg også at det selvsagt er lov å ha betal bar eller fri bar eller noe midt i mellom, men jeg mener det ikke kan forventes at gjestene forstår dette uten at det er opplyst nettopp fordi det er vanlig kotyme at gjester forventer at det serveres uten at de må betale. Jeg sier heller ikke at det er en uskikk, og er fullt klar over at enkelte steder er rådyrt å servere alkohol. Jeg sier bare at invitasjonen skal og bør inneholde denne opplysningen. Bortsett fra at jeg synes det er frekt å ikke ha en bong eller to til kaffegjestene. Endret 13. mars 2011 av Blondie65
Gjest Blondie65 Skrevet 13. mars 2011 #20 Skrevet 13. mars 2011 Igjen bare tull. Man spanderer tusen kroner pr kuvert i et bryllup. Det er mer enn nok. Det er en egoistisk holdning å forvente at paret i tillegg skal varte deg opp med mer alkohol og at du må advares om dette. Er ikke tusen kroner i mat og drikke nok for deg kan du holde deg hjemme i stedet for å surmule som en bortskjemt unge som ikke fikk snopet hun ønsket seg. ... og kaffegjestene? De har ikke fått noe til 1000 kr pr kuvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå