Gå til innhold

Dersom jeg plutselig skulle bli alene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette håper jeg for all del at aldri skjer, men la meg forklare.

Vi har vært kjærester i snart 13 år, samboere i 2.5år. Samboeren min eier huset og gården vi bor på. Vi har pusset opp sammen, men han kjøpte gården før jeg flyttet inn.

Vi har ikke skrevet noe samboeravtale eller lignende, mitt er mitt, hans er hans. Likevel tenker jeg; Hva skjer dersom han plutselig skulle falle fra, av diverse grunner\helt plutselig? Har jeg noen som helst rettigheter når det gjelder gården? Eller kan jeg risikere at svigers kommer og kaster meg ut? De er noen store egoister, så det er ikke usannsynlig at dette kan skje... :sjenert:

Jeg syns det er litt greit å vite hva som kan skje, sånn tilfelle. At jeg da på en måte har sjansen til å sikre framtiden min, dersom jeg skulle bli alene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigersen arver alt med mindre dere har barn og/eller testamente.

• Liker 4
Skrevet

Ingen barn, foreløbig. Jeg har ordnet det slik at samboer får forsikringssummen utbetalt dersom jeg skulle falle i fra. Det har ikke han gjort med meg. Er jeg totalt egoist som tenker på dette? :tristbla:

Skrevet

Har man ingen rettigheter som kun samboere altså?

• Liker 1
Skrevet

Har man ingen rettigheter som kun samboere altså?

Korrekt!

Så lenge man ikke har skrevet testamente. Man har heller ikke rettigheter om man har barn, men barna har selvsagt sine rettigheter.

Skrevet

Er vel bare en ting å si da: Skaff deg barn! :gjeiper: Regner ikke med at svigersene dine er så egoistiske at de evt. kaster både deg og barnebarn på gata

Gjest Mauna Lee
Skrevet

går det ikke an å tegne en eller annen form for livsforsikring? Så dersom samboeren din skulle falle dra får du utbetalt en stor nok sum penger til å kjøpe gården?

Skrevet

Pr i dag har du ingen rettigheter, dersom han faller fra vil hans foreldre arve alt. Tegner dere gjensidig livsforsikring vil du kunne få midler til å kjøpe ut svigers dersom han faller fra, men det er ofte en dyr forsikring.

Det sikreste vil være å overføre halve gården på deg, eventuelt forholdsmessig avhengig av hvor mye du har bidratt for så å kjøpe deg inn videre, og å gifte seg. Testamente vil også gi deg en viss arv.

Det er ikke egoistisk av deg å tenke på dette, jeg ville ikke funnet meg i en situasjon der jeg bidro økonomisk og likevel ville bli sittende på bar bakke ved samboers død. Jeg hadde samboerkontrakt og gjensidig testamente så lenge jeg var samboer, og vi giftet oss så snart vi begynte å kjøpe felles bil, hus og så videre. Jeg ønsket også å være min manns nærmeste pårørende og nærmeste familie. Lovverket i Norge er slik at det beskytter gifte par.

Skrevet

Men er gården tatt over på odels rett kan vel ikke samboer kjøpe seg inn? Da er vel eneste mulighet å få barn:-)

• Liker 1
Skrevet

Dette håper jeg for all del at aldri skjer, men la meg forklare.

Vi har vært kjærester i snart 13 år, samboere i 2.5år. Samboeren min eier huset og gården vi bor på. Vi har pusset opp sammen, men han kjøpte gården før jeg flyttet inn.

Vi har ikke skrevet noe samboeravtale eller lignende, mitt er mitt, hans er hans. Likevel tenker jeg; Hva skjer dersom han plutselig skulle falle fra, av diverse grunner\helt plutselig? Har jeg noen som helst rettigheter når det gjelder gården? Eller kan jeg risikere at svigers kommer og kaster meg ut? De er noen store egoister, så det er ikke usannsynlig at dette kan skje... :sjenert:

Jeg syns det er litt greit å vite hva som kan skje, sånn tilfelle. At jeg da på en måte har sjansen til å sikre framtiden min, dersom jeg skulle bli alene.

Har du vert med på oppussing i alle disse år? Hvor mye har du betalt i dette?

Nei, du har ingen rettigheter. De kan kaste deg ut....de kan gi deg en frist, men samtidig forlange husleie av deg.

Hvorfor har dere ikke samboerkontrakt? Liker du å spille russisk rulett?

Hvorfor har du tilgodesett han i tilfelle det skulle skje deg noe? Og hvorfor har ikke han gjort det samme?

Lag deg en sparekonto, spar penger hver mnd.

Hvordan vil han klare seg om du skulle falle i fra? Er det i forelskenes rus du har tilgodesett han på forsikringen.

Om han har god økonomi, så hadde jeg heller spart de pengene du betaler i forsikring.

Nå har samboere blitt advart i åresvis...skaff dere en kontrakt,men .....dette skjer jo ikke oss er vel den vanlige holdningen.

Selv om du hadde eid halve huset, så kan du få problemer med arvinger om han skulle falle fra. Det kan fort bli dyrt.

Jeg har sett tre samboerforhold som ikke hadde kontrakt. Det som kom i kjølvannet av det orker jeg ikke skrive om her

Skrevet (endret)

.

Endret av runekki
Skrevet

Ingen barn, foreløbig. Jeg har ordnet det slik at samboer får forsikringssummen utbetalt dersom jeg skulle falle i fra. Det har ikke han gjort med meg. Er jeg totalt egoist som tenker på dette? :tristbla:

Ikke egoist, det er lov å være praktisk. Synes det er rimelig at han gjør det samme overfor deg.

Skrevet

Uten at jeg kjenner reglene dersom det er odel på gården du her snakker om- men jeg vil gjenta spørsmålet stilt over her; liker du å spille russisk rullett med livet og økonomien din?

Jeg vil tørre påstå at det er ren og skjær galskap (for ikke dumskap) å ikke ha BÅDE en samboerkontrakt og kryssede livsforsikringer (gjensidig begunstigelse) når man eier noe sammen (være seg bolig eller "bare" innbo). Ikke bare dersom han skulle dø- men også ved samlivsbrudd er det viktig å ha en samboerkontrakt som regulerer en evt deling.

• 2 uker senere...
Skrevet

TS her

Igår tok jeg opp at jeg ville skrive samboerkontrakt, og gjensidig livsforsikring. Han eksploderte! "For å være helt ærlig, så virke du j*vlig grisk der du står!" fikk jeg beskjed om. Også påstår han at jeg må ha kvittering på alt JEG eier, for at jeg skal kunne ta det med meg ved et evt.brudd. (og omvendt selvfølgelig).

Stemmer det? Det er jo tydelig at han ikke ønsker at jeg skal overta gården dersom det skulle skje noe med han.

Prøvde å forklare han at dersom han falt fra, og jeg fikk utbetalt livsforsikringspengene hans, så kom jeg til å betale ned alt lånet på gården med de pengene. Det var ikke godt nok. I tillegg nevnte han at han har gjeldsforsikring, men den dekker bare halve lånet, og det kom jeg iallefall ikke til å klare med! :tristbla:

For å vri det litt rundt: DERSOM han skulle falle i fra, og faktisk har skrevet meg i et testament på gården. Hvordan skal jeg som uføre klare med en slik gjeld? Finnes det flere rettigheter for meg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...