AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #1 Skrevet 4. februar 2011 Jeg leverer masteroppgaven om et par måneder men har en følelse av at den ikke akkurat er i toppsjiktet. Er det noen som vet hva det betyr i praksis, altså for senere arbeid, om man får for eksempel en D? Er det nesten dårligere å få en D enn å ikke ha levert i det hele tatt?
sonnenblume Skrevet 4. februar 2011 #2 Skrevet 4. februar 2011 har du ikke noe personlig veileder? det har vi på ntnu. og med et par måneder igjen, bør du jo klare å forbedre oppgaven din da du må tro på deg selv. vet ikke hva det har å si for senere jobbmuligheter
Tullepia Skrevet 4. februar 2011 #3 Skrevet 4. februar 2011 Jeg leverer masteroppgaven om et par måneder men har en følelse av at den ikke akkurat er i toppsjiktet. Er det noen som vet hva det betyr i praksis, altså for senere arbeid, om man får for eksempel en D? Er det nesten dårligere å få en D enn å ikke ha levert i det hele tatt? Snakk med veilederen din. Er oppgaven virkelig så dårlig at du risikerer å få D bør du gjøre store forandringer. I verste fall får du utsette innleveringen. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #4 Skrevet 4. februar 2011 Det kommer vel an på hvilket fagfelt det er. En kompis av meg fikk A på masteroppgaven, som igjen var avgjørende for at han fikk en stipendiatstilling og deretter en svært ettertraktet jobb i det offentlige. En venninne av meg som hadde kun toppkarakterer hele sitt liv og ønsket å jobbe i UD fikk C på sin masteroppgave, og dermed gikk den drømmen i dass. Jeg fikk B på min innen helsearbeid, men der tror jeg det har lite å si om det hadde vært en D, så det varierer nok etter hva du vil. Evt bedre å utsette innleveringen hvis det kan gi en bedre karakter. 1
Havbris Skrevet 4. februar 2011 #5 Skrevet 4. februar 2011 Jeg anbefaler deg å gå igjennom oppgaven systematisk sammen med veileder og finne forbedringspunktene. Før du begynner å vurdere hva en eventuell svak karakter vil bety for deg videre - så bør du gjøre alt det du kan for å skrive en så god oppgave som mulig. Hvis du har et par måneder igjen før innlevering skulle du ha gode muligheter for å bedre kvaliteten. Det høres jo ut som du allerede har en følelse av hvor svakhetene ligger. Når du først bruker tid og energi på et masterstudie så er det dumt å ikke gjøre maksimal innsats. Det er jo ikke bare det at du skal produsere en oppgave som et produkt - men du skal kunne dokumentere hva du har fått med deg i læringsprosessen. Gode skrivekunnskaper og gode kunnskaper på metode etc er kunnnskap du vil kunne dra nytte av videre vil jeg tro.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #6 Skrevet 4. februar 2011 Jeg vil også tro du har forbedringsmuligheter. Dersom for eksempel dataene dine ikke er spesielt gode kan man vel berge seg litt ved å reflektere rundt hva som kunne vært gjort annerledes, årsaker til feil osv. Om du har beveget deg vekk fra problemstillingen eller den er uklar, går det an å hente seg inn igjen. Håper du har en god veileder som kan rettlede deg, det er forskjell på dem... Min mening er at det er bedre å levere og få en dårlig karakter, enn å ikke levere, ikke få mastergraden og ha et semester eller fler du ikke kan dokumentere noe fra... Det går også an å utsette fristen, men det er jo heller ikke noe særlig å bli veldig forsinket med studiene. Vet om ei som brukte to år på masteroppgaven og fikk B, som hadde store vanskeligheter med å få jobb etterpå selv om dette er en bransje med ganske gode jobbmuligheter. Et gjennomgangstema på jobbintervjuer var hvorfor hun hadde brukt så lang tid på oppgaven. Når man sitter der med oppgaven er det lett å henge seg opp i at den "må" bli kjempebra og et livsverk, men det er tross alt læringsprosessen som er det viktigste. En god del arbeidsgivere vektlegger sikkert ikke selve oppgaven som mer enn en bokstav på vitnemålet, og ser mer på helheten og hvilken kompetanse man sitter på totalt etter utdanningen. Selvsagt blir det skrevet noen viktige masteroppgaver, og om en sikter mot et stipendiat eller toppstillinger fra starten av, må en gjøre det bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå