Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da var det jeg som satt her med “skjegget i postkassa” da. Hadde jo veldig tro på at jeg skulle få denne stillingen, så det kan vel være derfor jeg føler skuffelsen så stor. :grine: Men opp i alt dette føler jeg at det er en del urettferdighet. Historien går:

Jeg har søkt på en stilling i en bedrift hvor jeg jobbet for ett år siden (sammenlagt har jeg jobbet i denne bedriften i ca. 5år). I tillegg til at vikariatet jeg hadde gikk ut for ett år siden, hadde jeg en skade som måtte opereres og var en del sykmeldt. I mellomtiden har jeg drevet med noe helt annet, mens skaden har leget seg.

Det ble lyst ut to like stillinger (internt, men jeg fikk lov til å søke), og vi var tre søkere. Alle tre var kvalifiserte til jobben, men søker A var en soleklar til den ene stillingen. Søker B mangler da fornyet arbeidstillatelse og ett norsk kurs. Derfor trodde jo jeg saken var biff, som de sier, jeg trodde jo jobben var min (dumme meg) Jeg hadde jo bla en attest fra denne samme sjefen som fortalte hvor bra jobb jeg gjorde.. Søkere A og B har jobbet i bedriften i ca 1mnd tid.

I dag fikk jeg vite at jeg er innstilt som nr2 i stillingen som søker A har fått, men søker B fikk den andre. :sjokkert: Jeg søkte jo på begge! Går dette ann. I tillegg mangler jo søker B en del viktige papirer… Sjefen min sier forøvrig at søker B ikke trenger norsk kurs, da HUN skjønner hva hun sier :hakeslepp: . Er ikke disse kursene pålagt?

Men kjære deg som leser dette, har du noen lover eller regler jeg kan banke i bordet mitt så hadde jeg vært evig takknemlig. :klemmer: Føler jeg ikke kan finne meg i dette, så HJELP!!!

Skrevet (endret)

Nei, norskkurs er ikke pålagt. Noen få jobber krever bestått norsktest, men det er ikke mange. Vi har folk i bedriften som har bodd i Norge i 20 år og som fortsatt kun kommuniserer på engelsk.

Ellers så var du nok aldri aktuell, siden det var internt utlyste stillinger som allerede var tiltenkt søker A og B, men de lot deg få søke for å slippe mer mas. Jeg vil også anta at søker B var avhengig av tilsettelsen for å få forlenget arbeidstillatelse. Og når B skulle ansetes, måtte også A ansettes.

Endret av Rosalie
Skrevet

Er dette offentlig sektor? I så fall er de pliktig til å ansette den best kvalifiserte (selv om det ikke alltid er opplagt hvem som et det da...). Er det privat, så ansetter de i denne situasjonen hvem de vil - så lenge du ikke kan påberope diskriminering etter diskriminerings- eller likestillingsloven. Du skriver ikke noe som tyder på det?

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet? Nei, du fikk ikke jobben. En annen fikk den. Og da spiller det lite rollen at du mener vedkommende bør ha ett norsk kurs. Det er ikke du som skal ansette, og helle rikke opp til deg å bestemme.

Skrevet

Er dette offentlig sektor? I så fall er de pliktig til å ansette den best kvalifiserte (selv om det ikke alltid er opplagt hvem som et det da...). Er det privat, så ansetter de i denne situasjonen hvem de vil - så lenge du ikke kan påberope diskriminering etter diskriminerings- eller likestillingsloven. Du skriver ikke noe som tyder på det?

Det er offentlig, ja.

Skrevet

Du kunne ikke skrevet med normal skrift?

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet? Nei, du fikk ikke jobben. En annen fikk den. Og da spiller det lite rollen at du mener vedkommende bør ha ett norsk kurs. Det er ikke du som skal ansette, og helle rikke opp til deg å bestemme.

Jeg er vel mer oppsatt på at det skal være riktig, jeg da. Ser jo selv at jeg var litt selvsikker ift å få jobben, men synes vel uansett det bør være rettferdighet bak avgjørelsen. Hadde jo håpet at det var litt lojalitet bak avgjørelsen, etter 5år da...

Skrevet

Men hva er det du mener er "urettferdig"? At du har jobbet der tidligere er fullstendig irrelevant ift. dine rettigheter til ny ansettelse - med mindre du har vært utsatt for nedbemanning samme sted siste 12 måneder.

Skrevet

Hvis du skrev søknaden med så diger skrift så kan jeg skjønne det.

Er helt enig med deg i at du skulle kommet foran en som ikke har arbeidstillatelse.

Skrevet

A og B er allerede ansatt i firmaet (regner jeg med, siden det er intern utlysning og det var DU som fikk tillatelsen til å søke likevel), du HAR vært ansatt i firmaet tidligere men har nå jobbet med andre ting en stund, også mener du de er illojale fordi de velger interne istedenfor en ekstern som har jobbet der tidligere?

jeg skjønner ikke helt hvordan du kan kalle dette illojalt!

Den uten fornyet arbeidstillatelse er vel sånn sett også mer avhengig av denne jobben en deg, for å få lov itl å FÅ fornyet arbeidstillatelse, så om de skal være greie også, så ville fremdeles jobben gått til denne.

Dersom du mener de bryter norske lover, så kan du jo ta en telefon til Arbeidsdirektoratet og snakke med noen der om hva som har skjedd, så kan du rapportere dem for regelbrudd dersom de har ansatt en som ikke har lov til å være der... men om det er særlig sjans for at du får jobben istedenfor vedkommende etter å ha gjort det, tviler jeg vel mer på. ;)

(og ja, hadde vært mye mer brukervennlig å skrive med vanlig skrift, med så store bokstaver så blir det som om du roper til oss, litt voldsomt for leseren.)

Skrevet

arbeidstilsynet var vel det jeg prøvde å si, ikke arbeidsdirektoratet... :ler:

Skrevet

"utlendingen" er ikke litt billigere i drift da? Dvs, at bedriften din får samme arbeid utført som du ville tilbydd, bare at utlendingen gjør det billigere enn deg. Har du tenkt på det=?

Skrevet

Dette er offentlig virksomhet?

Vel, da må du stille deg følgende spørsmål: Ansatte virksomheten de 2 kandidatene som var best kompetent og skikket til stillingen? Dersom du mener at du har bedre kompetanse å vise til og er mer skikket til den jobben, så bør du påklage det. Be om å få se utvidet søkerliste, og si du ønsker å ¨gå videre med det.

Men på den annen side: Internt utlyst? Offentlig virksomhet skal jo alltid lyse ut i offentlighetene...

Skrevet

Du kunne ikke skrevet med normal skrift?

Helt enig!

Fonten er nærmest umulig å lese...

Skrevet

Ehm - hvorvidt søkeren B er utlending eller ikke, eller hvorvidt vedkommende har oppholdstillatelse, er jo egentlig helt irrelevant.

Hvis vedkommende var bedre kvalifisert, har de all rett til å ansette søker B i stedet for deg. Du er ikke automatisk bedre kvalifisert fordi du er norsk.

* * *

Og sånn litt halvseriøst: du mener søker B trenger norskkurs, mens jeg mener du trenger kurs om netikette og skrifttyper/font :gjeiper:

Skrevet

Beklager, jeg orker ikke lese innlegget ditt pga font og skriftstørrelse.

Håper problemet ditt ordner seg!

Skrevet

Orka ikke å lese startinnlegget, men er det eneste du har å utsette på kandidat B at han manglet arbeidstillatelse?

• Liker 1
Skrevet

Fint å vite hvor støtten ligger. Beklager hvis skriften plager dere, det var jo ikke meningen å verken virke desperat eller skrikenes. Jeg takker for de svarene jeg har fått, og beklager hvis noe har vært utydig. Jeg mente ikke at jeg var bedre skikket for jobben, jeg trodde bare at det var regler for å ansette folk uten arbeidstillatelse, og norsk kurset har jeg ALDRI ment at hun trengte, men søker B sa selv at hun måtte ha det...Jeg mener heller ikke at jeg fortjener jobben mer fordi jeg er norsk Begge søkerene har vært ansatt som ekstrahjelp kun, mens jeg var i 100%, trodde det betydde noe jeg da, men nå vet jeg jo det også.

Nå er jeg da klokere enn for et par timer siden, tusen takk

og venligst hold spydige kommentarer for deg selv, det hjelper ikke meg noen ting, og hvis det ikke er det du er intressert i, bør du la vær å kommentere

Skrevet

Jeg vet om ingen regler som sier at man må ha arbeidstillatelse fra før for å bli ansatt. Er vel heller sånn at man må ha jobbtilbud for å få arbeidstillatelse hvis man kommer fra utenom EØS.

Så om noen er veldig godt kvalifisert, får de nok tilbud om jobb med eller uten arbeidstillatelse.

Skrevet

Men på den annen side: Internt utlyst? Offentlig virksomhet skal jo alltid lyse ut i offentlighetene...

Vet ikke hvordan reglene er på dette, men tviler på det er noen veldig strenge regler på dette. Interne utlysninger er temmlig vanlig i offentlig virksomhet også!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...