Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer? Hvis du er en dedikert tjener for Jehova så vil det bli et samvittighetsproblem, hvis ikke du er det så skjer ingenting. TS spurte om fraksjoner, ikke hovedbestanddeler.

Så blodplasma er ikke en fraksjon????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så blodplasma er ikke en fraksjon????

Blodet har fire hovedbestanddeler, røde blodceller, hvite blodceller, blodplater og blodplasma. Når noen av disse 4 brukes for å lage kunstige alternativer vil det finnes fraksjoner av denne bestanddelen i preparatet. Les "Guds kjærlighet" s 215-216 så kan du se informasjonen jeg klippet ut tidligere, regner med du har boken ;)

Skrevet

Skjønner ellers ikke hva som er det store oppstusset rundt dette med blod. Det er Bibelen som ligger til grunn for JV's syn på bruk av blod. Skulle et vitne få blodoverføring vil det ikke bety noe annet enn at det i organisasjonen ble sett på som et øyeblikks svakhet i troen. Noen konsekvenser utover det er det pr definisjon ikke.

Det betyr ikke at dette ikke er viktig for et vitne som ønsker å være lojal mot Jehova, og at denne lojaliteten settes høyt finner jeg det merkelig at noen som IKKE har disse føringene i livet sitt skal blande seg så til de grader opp i.

Skrevet

si meg hva som er feil med dette resonnementet:

What parts of blood can be used?

Minor fractions.

Don't fractions of blood come from stored blood?

Well yes, ... but using them is a conscience matter.

If you can take blood fractions can you donate blood?

No.

Doesn't that seem like a double standard?

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ellers ikke hva som er det store oppstusset rundt dette med blod. Det er Bibelen som ligger til grunn for JV's syn på bruk av blod. Skulle et vitne få blodoverføring vil det ikke bety noe annet enn at det i organisasjonen ble sett på som et øyeblikks svakhet i troen. Noen konsekvenser utover det er det pr definisjon ikke.

Det betyr ikke at dette ikke er viktig for et vitne som ønsker å være lojal mot Jehova, og at denne lojaliteten settes høyt finner jeg det merkelig at noen som IKKE har disse føringene i livet sitt skal blande seg så til de grader opp i.

Det har kanskje noe med at de religiøse forestillingene noen ganger går ut over barna til vitnene, når foreldrene, på barnas vegne, avviser bestemte former for behandling, av religiøse grunner, og barnet dør. Eller blir alvorlig skadet. Man opprøres over dette, på samme måte som man opprøres over andre former for omsorgssvikt. Men det er selvsagt litt forskjell mellom foreldre som er rusmisbrukere eller psykisk syke, og foreldre som er religiøse og moralske og pene i tøyet. Ja, unntatt for ungene som ender opp døde, da. Død er død.

Dere husker kanskje historien om den unge jenta med sukkersyke som døde av nyresvikt mens foreldrene og hele menigheten bad og bad for henne. Gjorde absolutt alt som gjøres kunne, gjorde de. Bortsett fra å ta henne til en lege. DET ville jo være mot Gud.

Det er ikke noen vesensforskjell mellom dette og å nekte sine barn blodoverføring eller annen livreddende behandling.

• Liker 3
Skrevet

Blod inneholder også salt, det er visst derfor Jehovas Vitner ikke salter maten sin, har jeg hørt. Eller spiser bananer, fordi de inneholder kalium. Skal man være tro mot Gud, så spiser man ingenting som inneholder blodbestanddeler.

• Liker 1
Skrevet

Blod inneholder også salt, det er visst derfor Jehovas Vitner ikke salter maten sin, har jeg hørt. Eller spiser bananer, fordi de inneholder kalium. Skal man være tro mot Gud, så spiser man ingenting som inneholder blodbestanddeler.

Vittig og usannsynlig respektfullt ;)

Skrevet

Haha, dette var en vits, sant?

Skrevet

si meg hva som er feil med dette resonnementet:

What parts of blood can be used?

Minor fractions.

Don'’t fractions of blood come from stored blood?

Well yes, ... but using them is a conscience matter.

If you can take blood fractions can you donate blood?

No.

Doesn't that seem like a double standard?

denne var den visst ingen som kunne si noe om... :-)

Skrevet

denne var den visst ingen som kunne si noe om... :-)

joda, denne kjenner jeg så altfor godt igjen.

Men den er bare et av problemene, et annet er at du ikke kan ta imot plasma, men hvis du spalter opp plasmaen i alle delene, kan du ta imot dem alle. I praksis kan du mikse ihop alle delene sånn at du sitter igjen med plasma og ta dette som da er ok.

Et annet er hva som er "hovedbestanddeler" i blod, du finner ikke den benevnelsen i noe forskning.

En tredje er om Albumin er en mindre "hovedbestanddel" enn blodplater?

Det er blitt mange etiske problemstillinger rundt blodoverføring, men de fleste vitner vet ikke noe om det.

• Liker 1
Skrevet

Bibelen er klar på blod. At man skal avholde seg fra blod. Men hva mener bibelen her? Tenk nøye over at det er bare en plass i NT der dette er drøftet.

Dette ene skriftstedet er noe som ble skrevet i en tid da teknologien ikke var særlig langt fremskredet.

Den tiden dette ble skrevet var det vanlig hos "hedninger" å bruke blod i rituelle måltider som skulle hedre visse guder, ånder og krefter, og gi liv, alså en hån mot Jehova som man skulle anse som eneste livgiver...

Når bibelen sier at blodet er selve livet for livet ligger i det, så kan man jo sanse visse slektsskap til de "hedenske" tesene om blod som selve livskilden, kontakten med Gud. Hva var det som er så viktig med dette? Å ikke gjøre som de andre som ikke tjente YHVH Elohim, eller å vise ære for livet? hva mente egentlig Den Hellige ånd og Vi?

Hvis man som teologer skulle tolke dette likt med alt annet i bibelen, hva da med påbudet Jødene i dag tar svært så alvorlig, å ikke blande melk og kjøtt. Er det mange vitner som tar dette like alvorlig. Handlingen som er forbudt i bibelen omfatter en gammel magisk praksis, som skulle gi kraft til anima i mennesket. Denne formen for matlaging ble derfor forbudt fordi den hadde is eg elementer av avgudsdyrkelse.

Hvis man ser etter i Apg 15:29

...at dere holder dere borte fra kjøtt som er ofret til avgudene, fra blod, fra kjøtt av kvalte dyr og fra hor. Om dere passer dere for slikt, vil det gå dere godt. Lev vel

Alså her nevnes mat og rituelle måltider som en sammenheng, avgudsdyrkelse her, ofret til avguder, blod og kjøtt fra kvalte dyr. Deretter hor. Sammenhengen minner om forholdet da hebreerne falt fra og begynte med avgudsdyrkelse. (På den annen side er det paradoksalt at dersom man følger disse påbudene i apg, så skal alt annet være lov? Selvfølgelig ikke.)

Slik jeg ser det så var frafallet klarlagt ved dette. Hvorfor? Jesus fremsa selv de største budene. Å elske Adonay av hele sitt hjerte og sin neste som seg selv. Ingen bud overgår dette, sa han.

Når man ser bakteppet for apg 15:29, så omhandlet det hele et stridsspørsmål om hva slags skikker man skulle følge deriblandt skikker som omskjæring som er et ritual fra Moseloven og Hebraisk åndelig praksis. Denne har igjen sin opprinnelse lang tid før moseloven, en patriarkalsk overgangsrite til ære for Elohim YHVH. Man påpeker at det ikke lengre er nødvendig med omskjærelse, og påpeker at hedensk religiøs praksis som omfattet magiske riter med kvelning av dyr, blod og sexøvelser for å oppnå gnosis. En form for ekstase.

Alså drøftet man hva som var rett praksis. Var det avholdenhet fra blod i den åndelige rituelle praksis? Dette har ikke jeg sett noen drøftelse i Vakttårnlitteraturen.

For å underbygge påstanden over kan man si følgende:

Apg 10:13

Og en stemme sa til ham: «Stå opp, Peter, slakt og spis!» 14 Men Peter svarte: «Det kan jeg ikke, Herre! For jeg har aldri spist noe vanhellig og urent.» 15 For andre gang talte stemmen til ham: «Det som Gud har sagt er rent, må ikke du kalle urent.» 16 Dette hendte tre ganger, og så ble duken tatt opp til himmelen igjen.

Skriftstedet omhandler en omveltning i konvensjoner og regler på en måte som prøver hjertet mer enn hjernen. Hjertet, veien til Guds godkjennelse og vennskapet med Jesus.

Etter Jesu bortgang, var det et åndelig kaos, man måtte omskrive mye at teologien og skape en enhetlig tolkning som omfattet både jøder og hedninger. Den Hellige Ånd åpnet for en slik anledning, men mennskelige krefter, ufullkone skrøpelige kar, fordunklet meningen og overlot til samvittigheten å avgjøre sannheten som barn av Ånden. Det ser man av det vi ser over, at virknigene av at forhenget i det aller helligste revnet og Jesus oppfylte loven var gjort gjeldende. Alså det som var urent er rent, det høye ble gjort lavt osv.

Tenker i den forbindelse på Jesu egen uttallese Matt 15: 10

Så kalte han folket til seg og sa: «Hør og forstå! 11 Ikke det som kommer inn i munnen, gjør mennesket urent. Men det som går ut av munnen, det gjør mennesket urent.»

og Paulus 1.Kor 6:12

Jeg har lov til alt, men ikke alt tjener til det gode. Jeg har lov til alt, men jeg skal ikke la noe få makt over meg. 13 Maten er til for magen, og magen for maten, men Gud skal gjøre slutt på dem begge. Kroppen er ikke til for hor; den er for Herren, og Herren er for kroppen. 14 Gud reiste opp Herren, og ved sin kraft skal han også reise oss opp. 15 Vet dere ikke at kroppene deres er Kristi lemmer? Skal jeg da ta Kristi lemmer og gjøre dem til en hores lemmer? Det må ikke skje! 16 Eller vet dere ikke at når noen holder seg til en hore, blir de én kropp? For det står: De to skal være ett. 17 Men den som holder seg til Kristus, blir én ånd med ham. 18 Hold dere langt borte fra hor! All synd som et menneske gjør, er utenfor kroppen. Men den som driver hor, synder mot sin egen kropp. 19 Vet dere ikke at kroppen deres er et tempel for Den hellige ånd som bor i dere, og som er fra Gud? Dere tilhører ikke lenger dere selv. 20 Dere er kjøpt, og prisen betalt. Bruk da kroppen til Guds ære!

Hva ære er det i å kjempe for at ens egen søster eller bror dør som følge av at en tolker matregler laget for å adskille kristne fra hedenske rituelle matskikker? Hva ære er det i å lage menneskebud basert på manglende åndelig skjeldneevne? Å gi sitt liv(blod) for at ens bror eller søster skal ha liv, er IKKE en magisk rituell praksis som dem som er omtalt i apg.

Her er derimot klare påbud...

Joh 15:12

Og dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. 13 Ingen har større kjærlighet enn den som gir sitt liv for sine venner. 14 Dere er mine venner hvis dere gjør det jeg befaler dere. 15 Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, for tjeneren vet ikke hva herren hans gjør. Jeg kaller dere venner, for jeg har gjort kjent for dere alt jeg har hørt av min Far. 16 Dere har ikke utvalgt meg, men jeg har utvalgt dere og satt dere til å gå ut og bære frukt, en frukt som varer. Da skal Far gi dere alt dere ber om i mitt navn. 17 Dette er mitt bud til dere: Elsk hverandre!

Jeg mener ikke å tolke bibelen, men stille et kritisk lys på den "inspirerte" tolkningen våre salvede "tro og kloke " i brooklyn sin tolkning av eneste stedet blod som fødevare og ritualinnhold er omtalt i NT, til inntekt for å la sine brødre og søstre dø i den tro at det er Jehovas vilje. Det er forkastelig! Man bør lese sammenhengen før man leker med andres liv og gir påbud som får konsekvenser for andre...

Noen andre gullkorn som kan utgjøre prinsipper i den sanne Jesu etterfølger åndelige praksis.

1. kor 10:31

Men enten dere spiser eller drikker, eller hva dere enn gjør, gjør alt til Guds ære! 32 La verken jøder, grekere eller Guds kirke få noe å utsette på dere! 33 Selv prøver jeg på alle måter å komme alle i møte. Jeg søker ikke mitt eget beste, men alle de andres, så de kan bli frelst.

samme kapittel sier i 7

Bli ikke avgudsdyrkere slik som noen av dem! For det står skrevet: Folket satte seg ned for å spise og drikke, og så sto de opp for å danse. 8 La oss heller ikke drive hor, slik som noen av dem gjorde, så tjuetre tusen mennesker falt på én dag.

1.kor 8:

7 Men ikke alle har denne kunnskapen. Noen spiser fortsatt dette kjøttet som avgudsoffer fordi de pleide å dyrke avguder. Så blir deres samvittighet skitnet til, fordi den er svak. 8 Men mat fører oss ikke nærmere Gud. Vi oppnår ikke noe om vi spiser, og vi taper ikke noe om vi lar være. 9 Men pass på at friheten deres ikke fører de svake til fall! 10 Om noen ser at du som har denne kunnskapen, ligger til bords i et avgudshus, vil ikke da samvittigheten hans, svak som den er, liksom bli oppbygd slik at han spiser offerkjøtt?

Det vi avgjort snakker om er avstand fra avgudsdyrkelse, som i de fleste tilfelle i samtiden dette ble skrevet omfattet bruk av blod fra både mennesker og dyr og seksuell ekstase, som de kristne oppfattet som hor. Akkurat det som omfattes i apg.

Alså å redde sin søster eller bror ved å til Guds ære berge liv er ikke et brudd på Guds prinsipper, men et påbud? Skal vi etterleve Jesu ord og liv så er det galt å avstå fra medisinsk bruk av blod, dersom det ikke impliserer avgudsdyrkelse og mat. Alså ved å berge et liv dyrebar for Gud til Guds ære er å gjøre det som er godt.

Jesus brøt en hel rekke påbud i moseloven, for å gjøre det klart at den sanne tilbedelse kommer fra hjertet og ikke av avholdenhet til enkelte typer mat eller rutiner eller ritualer.

Han traff horer, spedalske, hedninger, frafalne, onde og gudsbespottende. Han snakket med demoner og diskuterte emd selveste Satan. Han helbredet på sabbaten og spottet tempelet som et vanlig bygg av stein. Disse handlingene gjorde ham ikke til en frafallen, men til et eksempel for etterfølgelse. Han fulgte nemlig sitt hjerte oppøvet ved Ånden. Ikke oppøvet av kyniske hjernevaskere og manipulatører.

Guds gave til mennesket er livet. Det kan jeg ikke se i en eneste utgave fra Vakttårnets utgivelser.

Jehovas Vitner skriver skjeldent en artikkel med overskriften.

"Nå er XXXblodbestanddelen lov!" Vi takker gud for at vi endelig har fått vite av den Hellige Ånd under Hans ledelse at det nå er ok å bruke "litt blod" i medisinsk hjelp. Det er nå et samvittighetsspørsmål.

I manipulative sekter som Jehovas Vitner og de frafalne jødereligiøse på Jesu tid er det ikke rom for et peronslig forhold til Gud, et ønske om å leve lenge som apg snakker om, men kontroll!

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Et annet spørsmål til Jehovas vitner, dere mener navnet YHVH som er oversatt til "Herren" uttales "Jehova", og med å si det navnet i stedet for "Herren", så ærer dere Gud. Hvorfor er det så at jødene ser på det som så hellig at de nevner det aldri igjen, de sier heller Adonai istedenfor, eller utelater å si hele navnet. Og de vet heller ikke lenger hvordan det skal uttales, for det har ikke gått på folkemunne i over 2000 år, spesielt etter fallet av tempelet i år 70.

men dere mener å ha den riktige uttalelsen. Kanskje Gud er skuffet fordi dere uttaler det feil, Kanskje det skal uttales JeHaVeHa.

Jeg mener YHVH er navnet Gud gav Jesus før Han kom til jorden, og Guds navn er Elohim.

Så når Gud sier i GT: "Jeg Herren din Gud", så sier Han YHVH Elohim. Jesus er med i Skapelsen, det står i Johannes evangeliet. Jesus sier Han har en Far, så de er to, men like fullt som de er tre, så er de ett.

Og grunnen til at jeg mener Jesus er YHVH er dette.

Tenk deg da Pontus Pilatus ville skrive inn "Jesus fra Nasaret, jødenes konge" over Jesu kors, både på gresk og hebraisk, de skriftlærde ville ikke det fordi på hebraisk skrives det:

-Yeshua HaNazarei V'Melech HaYehudin. Forbokstavene på det blir YHVH

Joh 19,19-22

Pilatus hadde laget en innskrift og festet til korset. Den lød:

«Jesus fra Nasaret, jødenes konge.»

20 Siden stedet der Jesus ble korsfestet, lå nær byen, og innskriften var på hebraisk, latin og gresk, leste mange av jødene denne innskriften. 21 Jødenes overprester sa da til Pilatus: «Skriv ikke: 'Jødenes konge', men skriv: 'Dette er han som sa: Jeg er jødenes konge'.» 22 Pilatus svarte: «Det jeg skrev, det skrev jeg.»

Og ikke nok med det. Summen av da Johannes beskriver Jesus som Ordet.

Joh 1,2-5

Han var i begynnelsen hos Gud.

Alt er blitt til ved ham,

uten ham er ikke noe blitt til.

Det som ble til

i ham, var liv,

og livet var menneskenes lys.

Lyset skinner i mørket,

og mørket har ikke overvunnet det.

Har en sum på svimlende 23088 på originalteksten, og ja det er summen av 26(YHVH)*888(Jesus). Ser dere sammenhengen i summen??

Her kan dere regne ut summen, dette er summen av vers 2, så trykker dere next opp med bok,kapittel og vers, for å få summen av vers 3, next igjen for 4, og next for 5. Som blir 23088 på min kalkulator.

Ta det opp i neste møte på Rikets Sal. Av det jeg har hørt om Jehovas vitner, så nedverdiger dere Jesu verk på korset.

Og hvorfor går dere fra dør til dør, vi skal ikke presse troen på folk, Gud kan gjør så me oss, at folk tiltrekkes av det vi har å si om Gud. Det står at apostlene brøt brødet fra hus til hus, og hva betyr det, jo å påminnes Jesu verk, og dere går rundt og sier, vet dere hvem Jehova er, dere vet ikke engang hvordan navnet skal uttales. YHVH, hver bokstav betyr noe, Yod betyr "hånd" og Vav betyr "Nagl, spiker". de to H-ene Hey, den 5. bokstaven betyr velsignelse/nåde.

Så Jesus sine naglede hender er vår nåde/velsignelse.

Endret av RPM
AnonymBruker
Skrevet

Et annet spørsmål til Jehovas vitner, dere mener navnet YHVH som er oversatt til "Herren" uttales "Jehova", og med å si det navnet i stedet for "Herren", så ærer dere Gud. Hvorfor er det så at jødene ser på det som så hellig at de nevner det aldri igjen, de sier heller Adonai istedenfor, eller utelater å si hele navnet. Og de vet heller ikke lenger hvordan det skal uttales, for det har ikke gått på folkemunne i over 2000 år, spesielt etter fallet av tempelet i år 70.

men dere mener å ha den riktige uttalelsen. Kanskje Gud er skuffet fordi dere uttaler det feil, Kanskje det skal uttales JeHaVeHa.

Jeg mener YHVH er navnet Gud gav Jesus før Han kom til jorden, og Guds navn er Elohim.

Så når Gud sier i GT: "Jeg Herren din Gud", så sier Han YHVH Elohim. Jesus er med i Skapelsen, det står i Johannes evangeliet. Jesus sier Han har en Far, så de er to, men like fullt som de er tre, så er de ett.

Og grunnen til at jeg mener Jesus er YHVH er dette.

Tenk deg da Pontus Pilatus ville skrive inn "Jesus fra Nasaret, jødenes konge" over Jesu kors, både på gresk og hebraisk, de skriftlærde ville ikke det fordi på hebraisk skrives det:

-Yeshua HaNazarei V'Melech HaYehudin. Forbokstavene på det blir YHVH

Joh 19,19-22

Pilatus hadde laget en innskrift og festet til korset. Den lød:

«Jesus fra Nasaret, jødenes konge.»

20 Siden stedet der Jesus ble korsfestet, lå nær byen, og innskriften var på hebraisk, latin og gresk, leste mange av jødene denne innskriften. 21 Jødenes overprester sa da til Pilatus: «Skriv ikke: 'Jødenes konge', men skriv: 'Dette er han som sa: Jeg er jødenes konge'.» 22 Pilatus svarte: «Det jeg skrev, det skrev jeg.»

Og ikke nok med det. Summen av da Johannes beskriver Jesus som Ordet.

Joh 1,2-5

Han var i begynnelsen hos Gud.

Alt er blitt til ved ham,

uten ham er ikke noe blitt til.

Det som ble til

i ham, var liv,

og livet var menneskenes lys.

Lyset skinner i mørket,

og mørket har ikke overvunnet det.

Har en sum på svimlende 23088 på originalteksten, og ja det er summen av 26(YHVH)*888(Jesus). Ser dere sammenhengen i summen??

Her kan dere regne ut summen, dette er summen av vers 2, så trykker dere next opp med bok,kapittel og vers, for å få summen av vers 3, next igjen for 4, og next for 5. Som blir 23088 på min kalkulator.

Ta det opp i neste møte på Rikets Sal. Av det jeg har hørt om Jehovas vitner, så nedverdiger dere Jesu verk på korset.

Og hvorfor går dere fra dør til dør, vi skal ikke presse troen på folk, Gud kan gjør så me oss, at folk tiltrekkes av det vi har å si om Gud. Det står at apostlene brøt brødet fra hus til hus, og hva betyr det, jo å påminnes Jesu verk, og dere går rundt og sier, vet dere hvem Jehova er, dere vet ikke engang hvordan navnet skal uttales. YHVH, hver bokstav betyr noe, Yod betyr "hånd" og Vav betyr "Nagl, spiker". de to H-ene Hey, den 5. bokstaven betyr velsignelse/nåde.

"hvordan" kristen er du? pinsevenn?

Skrevet
'

Som blir 23088 på min kalkulator.

Hvis du legger kalkulatoren til side en øyeblikk så skal jeg gi deg rett i EN ting - ingen VET hvordan det skal uttales. Du kan lese litt om det her: http://www.gudsnavnet.no/uttale.htm

Men så er spørsmålet - hvilken betydning har det? Språk og uttale endrer navn mye. Hvem hører Jesus på? De som sier 'Jesus', 'Jisøs', 'Hesus', 'Hesos', 'Sjesai'?

Vi går fra dør til dør fordi Jesus påla oss det. Det er vel knapt noen ordre som er mer konkret i evangeliene. Det står ikke at vi skal bygge forlokkende kirkebygg og lokke til oss publikum med underholdning, det står "gå ut og gjør disipler" i Matteus.

Ytterligere konkrete eksempler å¨fremgamgsmåte:

Lukas 9:1-6

1 Så kalte han de tolv sammen og gav dem makt og myndighet over alle demonene og til å lege sykdommer. 2 Og han sendte dem ut for å forkynne Guds rike og for å helbrede, 3 og han sa til dem: «Ta ikke noe med på reisen, verken stav eller matpose eller brød eller sølvpenger; ha heller ikke to underkledninger. 4 Men hvor dere kommer inn i et hjem, så bli der og dra videre derfra. 5 Og hvor folk ikke tar imot dere, skal dere, når dere går ut av den byen, riste støvet av DERES føtter til et vitnesbyrd mot dem.» 6 Så drog de av sted og gikk gjennom området fra landsby til landsby og forkynte det gode budskap og leget folk overalt.

Lukas 10:1-4

1 Etter dette utpekte Herren sytti andre og sendte dem ut i forveien for seg, to og to, til hver by og hvert sted som han selv skulle komme til. 2 Så begynte han å si til dem: «Høsten er virkelig stor, men arbeiderne er få. Be derfor høstens Herre om å sende arbeidere ut til sin høst. 3 Gå av sted. Se, jeg sender dere ut som lam midt iblant ulver. 4 Ta ikke med pung eller matpose eller sandaler, og hils ikke på noen langs veien ved å omfavne dem.

Skrevet (endret)

Hvis du legger kalkulatoren til side en øyeblikk så skal jeg gi deg rett i EN ting - ingen VET hvordan det skal uttales. Du kan lese litt om det her: http://www.gudsnavnet.no/uttale.htm

Men så er spørsmålet - hvilken betydning har det? Språk og uttale endrer navn mye. Hvem hører Jesus på? De som sier 'Jesus', 'Jisøs', 'Hesus', 'Hesos', 'Sjesai'?

Vi går fra dør til dør fordi Jesus påla oss det. Det er vel knapt noen ordre som er mer konkret i evangeliene. Det står ikke at vi skal bygge forlokkende kirkebygg og lokke til oss publikum med underholdning, det står "gå ut og gjør disipler" i Matteus.

Ytterligere konkrete eksempler å¨fremgamgsmåte:

Lukas 9:1-6

1 Så kalte han de tolv sammen og gav dem makt og myndighet over alle demonene og til å lege sykdommer. 2 Og han sendte dem ut for å forkynne Guds rike og for å helbrede, 3 og han sa til dem: «Ta ikke noe med på reisen, verken stav eller matpose eller brød eller sølvpenger; ha heller ikke to underkledninger. 4 Men hvor dere kommer inn i et hjem, så bli der og dra videre derfra. 5 Og hvor folk ikke tar imot dere, skal dere, når dere går ut av den byen, riste støvet av DERES føtter til et vitnesbyrd mot dem.» 6 Så drog de av sted og gikk gjennom området fra landsby til landsby og forkynte det gode budskap og leget folk overalt.

Lukas 10:1-4

1 Etter dette utpekte Herren sytti andre og sendte dem ut i forveien for seg, to og to, til hver by og hvert sted som han selv skulle komme til. 2 Så begynte han å si til dem: «Høsten er virkelig stor, men arbeiderne er få. Be derfor høstens Herre om å sende arbeidere ut til sin høst. 3 Gå av sted. Se, jeg sender dere ut som lam midt iblant ulver. 4 Ta ikke med pung eller matpose eller sandaler, og hils ikke på noen langs veien ved å omfavne dem.

Hvorfor tar du ikke med resten av versene som hører med begynnelsen av kapittel 10?

Der hvor det står

5Men når dere kommer inn i et hus, skal dere først si: 'Fred være med dette hjemmet!' 6 Og bor det et fredens menneske der, skal freden dere kommer med, hvile over ham. Hvis ikke, skal den vende tilbake til dere selv. 7 Bli boende der i huset og spis og drikk det de byr dere! For en arbeider er verd sin lønn. Flytt ikke fra hus til hus! 8 Og når dere kommer inn i en by og de tar imot dere, så spis det de setter fram for dere! 9 Helbred de syke der og si: 'Guds rike er kommet nær til dere!' 10 Men når dere kommer inn i en by der de ikke tar imot dere, så gå ut på gatene og si: 11 'Selv støvet vi har fått på føttene i byen deres, kan dere beholde, vi børster det av oss. Men det skal dere vite: Guds rike er kommet nær.' 12 Jeg sier dere: På dommens dag skal Sodoma slippe lettere enn den byen.

Her snakkes det om å komme til en by og være i et hjem i den byen som er tilbudt dere, og bli boende der en stund. Det dere gjør, å gå fra hus til hus, er det Jesus sier dere ikke skal gjøre. Kanskje det fordi å bare dele ut brosjyrer om at Jesus bare er en engel, og at Han døde på en påle, fordi greske ordet for kors, betyr stavros. Spør du en greker om hva stavros betyr, så vil han si "kors. Det blir for lite, og lite Guds kraft. Jesus sier det første vi skal gjør når vi kommer inn til en ny by, er å helbrede, noe jeg har hørt dere ikke praktiserer.

Hvordan dere Jehovas vitner startet, er ved det Jesaja sier Gud sier i 43, 10-11

Men dere er mine vitner, sier Herren,

og min tjener som jeg har utvalgt,

for at dere skal kjenne meg og tro på meg

og innse at jeg er Gud.

Før meg er ingen gud blitt til,

og etter meg skal ingen komme.

11 Jeg, ja jeg alene, er Herren,

foruten meg er det ingen frelser.

Eller på engelsk

Ye are my witnesses, saith the LORD, and my servant whom I have chosen: that ye may know and believe me, and understand that I am he: before me there was no God formed, neither shall there be after me.

I, even I, am the LORD;

and beside me there is no saviour. I have declared, and have saved, and I have shewed, when there was no strange god among you: therefore ye are my witnesses, saith the LORD, that I am God. Yea, before the day was I am he; and there is none that can deliver out of my hand: I will work, and who shall let it?

AKA Jehovas vitner, jeg burde vel ha erstattet Herren med Jehova.

Men det jeg mener, er at Jesus sier ofte i Johannes-evangeliet, den 43. boken i bibelen, så sier Han, JEG ER. JEG ER DEN JEG ER.

Gud sier jo om Jesus på forklarelsens berg når Moses og Eliah viste seg for de 3 disiplene.

Det lød en røst fra skyen: «Dette er min Sønn, den utvalgte. Hør ham!»

Gjør dere det?

Her er likhetene i Johannes-evangeliet og jesaja 43.

Jesaja 43

v 3: "I am the Lord, your God"

v10 "so that you may know and believe me and understand that I am he"

v 11 "I, even I, am the Lord"

v12 "I am God"

v13 "from ancient days I am he." [KJV: Before the day was, I am he.]

v15 "I am the Lord"

v25 "I, even I, am he who blots out your transgressions."

Johannes

6v35 "I am the bread of life"

8v12 "I am the light of the world"

10v7 "I am the gate for the sheep"

10v11 "I am the good shepherd"

11v25 "I am the resurrection and the life"

14v6 "I am the way, the truth and the life"

15v1 "I am the true vine"

Endret av RPM
Skrevet

Hvorfor tar du ikke med resten av versene som hører med begynnelsen av kapittel 10?

Der hvor det står

5Men når dere kommer inn i et hus, skal dere først si: 'Fred være med dette hjemmet!' 6 Og bor det et fredens menneske der, skal freden dere kommer med, hvile over ham. Hvis ikke, skal den vende tilbake til dere selv. 7 Bli boende der i huset og spis og drikk det de byr dere! For en arbeider er verd sin lønn. Flytt ikke fra hus til hus! 8 Og når dere kommer inn i en by og de tar imot dere, så spis det de setter fram for dere! 9 Helbred de syke der og si: 'Guds rike er kommet nær til dere!' 10 Men når dere kommer inn i en by der de ikke tar imot dere, så gå ut på gatene og si: 11 'Selv støvet vi har fått på føttene i byen deres, kan dere beholde, vi børster det av oss. Men det skal dere vite: Guds rike er kommet nær.' 12 Jeg sier dere: På dommens dag skal Sodoma slippe lettere enn den byen.

Her snakkes det om å komme til en by og være i et hjem i den byen som er tilbudt dere, og bli boende der en stund. Det dere gjør, å gå fra hus til hus, er det Jesus sier dere ikke skal gjøre. Kanskje det fordi å bare dele ut brosjyrer om at Jesus bare er en engel, og at Han døde på en påle, fordi greske ordet for kors, betyr stavros. Spør du en greker om hva stavros betyr, så vil han si "kors. Det blir for lite, og lite Guds kraft. Jesus sier det første vi skal gjør når vi kommer inn til en ny by, er å helbrede, noe jeg har hørt dere ikke praktiserer.

Det forundrer meg at du skipper hele Apostlenes Gjerninger i din oppsummering. De fleste som kan sin bibel vet at forkynnelsesordren er like klar som vårsolen men det er utrolig vanskelig å gjennomføre i praksis. Jeg kjenner ikke mange vitner som direkte liker det for å si det slik.

Stavros diskusjonen kan jeg la deg ta med andre enn JV: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10027554

Saken er uansett at Gud pålegger oss å IKKE bruke symboler i tilbedelsen - og så blir det gjort allikevel.

Skrevet

Det forundrer meg at du skipper hele Apostlenes Gjerninger i din oppsummering. De fleste som kan sin bibel vet at forkynnelsesordren er like klar som vårsolen men det er utrolig vanskelig å gjennomføre i praksis. Jeg kjenner ikke mange vitner som direkte liker det for å si det slik.

Stavros diskusjonen kan jeg la deg ta med andre enn JV: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10027554

Saken er uansett at Gud pålegger oss å IKKE bruke symboler i tilbedelsen - og så blir det gjort allikevel.

Apostlene gikk fra by til by, ikke hus til hus, men de brøt brødet i de forskjellige troendes hus, for å minnes Jesu verk og være friske og helbredet.

Gud skal ved troen på Jesus forandre oss til å bli levende eksempler på kjærlighet som verden vil hate, men de forkastede i verden skal trekkes mot. De som er fornøyd med denne verden vil ikke like at vi forkynner en annen verden. Men vi skal ikke bli hatet fordi vi ringer på dørene fra hus til hus, og nærmest presser seg inn. Å ikke like forkynnelsesordren viser jo bare til at dere er blitt loviske.

Stavros-artikkelen på VG viser bare at ordet KAN bety, og ikke at det BETYR.

Hva synes du om at jeg mener YHVH er Jesu navn egentlig da? Han sier jo JEG ER.

Skrevet

Apostlene gikk fra by til by, ikke hus til hus, men de brøt brødet i de forskjellige troendes hus, for å minnes Jesu verk og være friske og helbredet.

Gud skal ved troen på Jesus forandre oss til å bli levende eksempler på kjærlighet som verden vil hate, men de forkastede i verden skal trekkes mot. De som er fornøyd med denne verden vil ikke like at vi forkynner en annen verden. Men vi skal ikke bli hatet fordi vi ringer på dørene fra hus til hus, og nærmest presser seg inn. Å ikke like forkynnelsesordren viser jo bare til at dere er blitt loviske.

Stavros-artikkelen på VG viser bare at ordet KAN bety, og ikke at det BETYR.

Hva synes du om at jeg mener YHVH er Jesu navn egentlig da? Han sier jo JEG ER.

Jeg ga deg en link vedrørende gudsnavnet, les den.

"Og i templet og fra hus til hus fortsatte de hver dag uten opphold å undervise og å forkynne det gode budskap om KRISTUS, Jesus." Apg 5:42

Fortell meg hvordan du skal gjøre Jesu befaling - via internett? Vente på at de kommer til deg?

Matt 24:14 "Og dette gode budskap om riket skal bli forkynt på hele den bebodde jord til et vitnesbyrd for alle nasjonene; og så skal enden komme"

Matt 28:19 "Gå derfor og gjør disipler av mennesker av alle nasjonene, idet dere døper dem i Faderens og Sønnens og den hellige ånds navn  og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere"

Skrevet

Jeg ga deg en link vedrørende gudsnavnet, les den.

"Og i templet og fra hus til hus fortsatte de hver dag uten opphold å undervise og å forkynne det gode budskap om KRISTUS, Jesus." Apg 5:42

Fortell meg hvordan du skal gjøre Jesu befaling - via internett? Vente på at de kommer til deg?

Matt 24:14 "Og dette gode budskap om riket skal bli forkynt på hele den bebodde jord til et vitnesbyrd for alle nasjonene; og så skal enden komme"

Matt 28:19 "Gå derfor og gjør disipler av mennesker av alle nasjonene, idet dere døper dem i Faderens og Sønnens og den hellige ånds navn  og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere"

Jehovas vitne bibelen er omskrevet for dere ser jeg. Det står ikke fra hus til hus i apostelgjerningene 5,42, det står.

fra vers 39

Men er det av Gud, da kan dere ikke stoppe dem. Pass dere, ellers kan det vise seg at dere kjemper mot Gud.» De fulgte dette rådet 40 og kalte apostlene inn igjen. De lot dem piske, forbød dem å tale i Jesu navn og slapp dem fri. 41 De forlot Rådet og gledet seg over at de var funnet verdige til å bli vanæret for Navnets skyld. 42 Men de lot seg ikke stanse. Både i tempelet og i hjemmene underviste de dag etter dag og forkynte evangeliet om at Jesus er Messias.

Det er snakk om å bruke et kristent hjem til en forsamling, når de ikke forkynner i templene, ikke det å presse folk fra hus til hus, og tenke at da har dere gjort jobben om å forkynne evangeliet. Dette er en dårlig plan som ikke er fra Gud. Dessuten skal dere ikke forkynne i Jehovas Navn og vri alt Apostlene holdt på med, de forkynte i Jesu Navn. Det er det Navnet Gud vil kjennest ved i den nye pakt, og man kan senere finne ut at YHVH sto på Jesus kors fordi Pilatus ville det skulle stå der selv om Pilatus ikke visste helt at det var det som kom til å stå der.

Jesus sa min Far istedet for Jehova, hvorfor, jo fordi vi skal vite at på grunn av Jesus så kan vi kalle Gud for vår ABBA Far.

Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus!

Jesus replied, I assure you, most solemnly I tell you, before Abraham was born, I AM.(D)

59So they took up stones to throw at Him, but Jesus, by mixing with the crowd, concealed Himself and went out of the temple [[e]enclosure].

Jeg har lest et av bladene dere gir hvor dere sier at dere bryr dere ikke om frelse flest folk, men forkynne fra hus til hus ut til hele verden raskest mulig så enden kan komme.

For en egenrettferdig tankegang synes jeg. Men oppsummert så burde dere heller kalle Gud for vår Far, og ikke Jehova som om du ikke er Hans barn. Og der burde forandre den innelukkede læren dere har også.

Skrevet

Jehovas vitne bibelen er omskrevet for dere ser jeg. Det står ikke fra hus til hus i apostelgjerningene 5,42, det står.

Du synes ikke dette er naivt av deg da? Tror du kanskje bør ta inn over deg at det finnes mer enn to bibeloversettelser der ute. Her er et søk som gir deg 5 andre forskjellige oversettelser av Apg 5:42

http://www.bible.com/bibleresources/passagesearchresults.php?passage1=acts+5%3A42&version1=49&version2=77&version3=15&version4=51&version5=48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...