Stinkerbell Skrevet 4. februar 2011 #1 Skrevet 4. februar 2011 Jeg blir ofte i tvil når jeg skal kaste plast: kildesortere eller ikke? Må det stå kildesorteringsmerke på plastemballasje for at den skal være egnet for gjenvinning? Jeg har jo hørt at det ikke er all plast som egner seg - men hvilken plast gjelder det egentlig? Det jeg er i tvil om er de gule plastbegerne som priorkyllingen ligger i, youghurtbegre og plastemballasje (poser) som det har vært frysevarer, f.eks grønnsaker i.
Tabris Skrevet 4. februar 2011 #2 Skrevet 4. februar 2011 Plast som det har vært mat i (som yoghurtbeger og kyllingemballasje) bør skylles godt før de kastet i plastavfallet.
Stinkerbell Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 4. februar 2011 Ok, så de kan altså gjenvinnes?
Zzyzx Skrevet 5. februar 2011 #5 Skrevet 5. februar 2011 All plastemballasje kan vel kildesorteres. Selv chipsposer skal oppi der. Har aldri vært i tvil om den gule kyllingemballasjen iallfall. Alt du nevner er ting jeg skyller og kaster i plastgjenvinningen.
Fimbrethil Skrevet 22. mars 2011 #6 Skrevet 22. mars 2011 De som organiserer kildesorteringen har også klar informasjon om hva som skal hvor. I Oslo står det på de blå posene, ellers bør det være uproblematisk å finne det på internett, på hjemmesidene til kommunen eller renholdsverket der du bor. All mykplast kan kildesorteres.
Zzyzx Skrevet 22. mars 2011 #7 Skrevet 22. mars 2011 For Oslo finnes det informasjon her: http://www.renovasjonsetaten.oslo.kommune.no/kildesortering_i_oslo/startpakke_til_deg_som_starter/ Klikk på sorteringsguide så kommer det opp en fin "brukanvisning".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå