Gå til innhold

7-åringen min spør meg om hvordan frøet/babyen kommer inn i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har min 7 år gamle jente spurt meg om hvordan frøet/babyen kom inn i magen.

Hvordan kan jeg forklare dette på en enkel og ok måte?

Jeg tenkte litt og sa at jeg syns det var litt vanskelig å svare på, men at jeg skulle kjøpe en bok som forklarte dette, og som vi kunne lese sammen. Det syns hun var greit. Men vi måtte gjøre det snart, for hun var veldig nysgjerrig ;)

Nå er problemet det at jeg ikke husker hva denne boken heter. Vet noen av dere det kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker ikke boken, men "verdens beste sfo" hadde en fin episode for en tid siden som tok opp dette...:)

Ellers ville jeg spurt i bokhandelen.

Skrevet

Syv år er sent å lure på dette men..min spurte da han var 4. Forklarte det skikkelig da han var 5. Han ble litt sint og syntes det var litt ekkelt men tok det helt greit. Ikke vits å pakke det inn.

• Liker 2
Skrevet

Forklar det som det er. Unngå ord som "tiss", men forklar at kvinner og menn ser forskjellige ut og at det heter penis og vagina. Ungene tåler å høre slikt fra voksne, det er vi voksne som ikke tåler å høre slikt fra barn. ;) Du KAN selvfølgelig få en sinna-telefon fra en annen forelder som lurer på vhorfor du har sagt slike ting til barnet ditt. Men det er bedre det, enn at du sier til ungen at dette ikke er noe det skal snakke om eller gruble over sammen med andre jevnaldrende. Det er en viktig prosess, og den er naturlig. Men man kan jo snakke om når det passer seg å snakke om det da. ;)

Du kan selv velge å si at det skjer med kjærlighet, men det er jo delvis løgn da det ikke alltid er slik.

Ellers er Trond Viggo Torgersen veldig flink. :)

- hilsen førskolelærerstudent.

• Liker 2
Skrevet

Forklar det som det er. Unngå ord som "tiss", men forklar at kvinner og menn ser forskjellige ut og at det heter penis og vagina. Ungene tåler å høre slikt fra voksne, det er vi voksne som ikke tåler å høre slikt fra barn. ;) Du KAN selvfølgelig få en sinna-telefon fra en annen forelder som lurer på vhorfor du har sagt slike ting til barnet ditt. Men det er bedre det, enn at du sier til ungen at dette ikke er noe det skal snakke om eller gruble over sammen med andre jevnaldrende. Det er en viktig prosess, og den er naturlig. Men man kan jo snakke om når det passer seg å snakke om det da. ;)

Du kan selv velge å si at det skjer med kjærlighet, men det er jo delvis løgn da det ikke alltid er slik.

Ellers er Trond Viggo Torgersen veldig flink. :)

- hilsen førskolelærerstudent.

Med dette mente jeg at du har sagt det til barnet ditt, og barnet ditt har sagt det til et annet barn. :)

Trond:

Skrevet

Takk for svar dere.

I morgen tar jeg meg en tur på bokhandleren og forhører meg litt om noen bøker, og så tar vi oss en prat sammen i morgen kveld. Jeg er så fryktelig dårlig på å forklare ting på en enkel og forstålig måte (helt tragisk altså!), så jeg tenker at en bok kan hjelpe oss litt på vei.

Tlf fra sinte foreldre kan jeg fint tåle;)

Igjen, takk for svar. Det blir en interessant kveld i morgen ja. Hehe.

Skrevet

Syv år er sent å lure på dette men..min spurte da han var 4. Forklarte det skikkelig da han var 5. Han ble litt sint og syntes det var litt ekkelt men tok det helt greit. Ikke vits å pakke det inn.

Her hos oss er ikke 7 år sent å lure på slike ting. Mine eldste spurte mye senere enn dette.

Hadde min 6 åring spurt, ville jeg ikke fortalt alt i detalj. Så små barn trenger ikke å få vite detaljer om voksent sexliv ennå, er min mening.

Jeg ville svart henne enkelt at frøet kom inn i mammas mage fra pappa, når mamma og pappa koser og kysser... (det er jo sannheten, i en forenklet utgave)

Når de blir litt eldre, legger man til litt detaljer.

De to eldste vet jo "alt" om dette nå, men jeg har sagt at de ikke trenger å fortelle alt til vesla ennå....

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde en bok som barn som forklarte alt. Det var Kroppen av Trond-Viggo Torgersen. Foreldrene mine leste den til meg, og så leste jeg og bladde i den selv. Husker ikke når vi fikk den, men jeg tror jeg var veldig ung. Jeg kan ikke huske at mine foreldre har forklart alt det der til meg en gang. Jeg bare visste det.

Skrevet

Måtte forresten le nå! Kom på da venninnen min skulle forklare dette til sin 5åring, og skulle bruke de korrekte uttrykkene. Da jenta spurte hva det het under penis svarer venninna mi "eeeh.. Det heter ballestener". Hvorpå typen rreagerer med "navn, da! Det heter testikler!" Så jeg tror ikke du er alene om å bli litt nervøs når man skal forklare skikkelig!;)

Å knytte seg opp til kjærlighet tror jeg er bra i den alderen, selv om det er en halvsannhet som noen sier. Men anbefaler fortsatt den episoden av "verdens beste sfo"! Den gir deg litt innblikk i hvilke misforståelser som kan oppstå!;)

Skrevet

Jeg har tegnet og forlart det der opptil flere ganger for ungene. Både sex og det å lage barn og fødsel, i detalj. Det er virkelig ikke skumlere enn man gjør det til.

Best å begynne å snakke om sånt lenge før de er 7 egentlig. Eldste min er 6, og det er først nå hun fniser når vi snakker om de tingene. Da hun var mindre gikk det mye mer naturlig. :)

Skrevet

Her i huset har vi pratet om dette ørten ganger helt fra ungene var bittesmå og det har alltid vært spennende, men likevel en helt naturlig sak for dem. De synes det er interessant og spennende på samme måte som de synes alt av vitenskap og andre ting som skjer i naturen er spennende.

For barn er hvordan babyer lages like naturlig, men likevel fantastisk og forunderlig som at de spiser mat og den kommer ut som bæsj, om ikke voksnes måte å fortelle om det gjør det til noe skummelt og unaturlig.

Skrevet

Hjemme hos meg hadde vi ei bok som het "Få se!". Dette var det liberale 70-tallet og den boka var jaggu eksplisitt. Og jeg mener eksplisitt.

Men fordelen var at det ikke var noe særlig å lure på og at boka sto i hylla lenge etter at jeg hadde sett på den sammen med mamma og fått forklaring til den.

Datteren min begynte å spører i 4-årsalderen og da forklarte jeg igrunnen hele greia med ganske nøytrale ord også fikk jeg av og til noen oppfølgningsspørsmål i noen år fremover og svarte klart og tydelig på det - også var det igrunnen greit tror jeg... ?

Skrevet

Har selv ei på 7 og selv om vi har snakket om det flere ganger tidligere syns hun det er veldig interessant og vil gjerne snakke om det flere ganger.

Kort fortalt sier jeg at når to voksne er glade i hverandre og ønsker å lage en baby ligger de og koser sammen. Så putter mannen tisseluren (vi sier det om den) sin inn i babyhullet på damen. Ja, alle jenter har et babyhull, mellom tissen og rompehullet. Ut fra tisseluren på mannen kommer det mange små frø, og disse frøene leter etter et bitte lite egg som ligger langt inne i babyhullet til damen. Det frøet som blir førstemann som finner egget og klarer og presse seg inn i egget vinner. Dette blir til en baby.

Skrevet

Her i huset har vi pratet om dette ørten ganger helt fra ungene var bittesmå og det har alltid vært spennende, men likevel en helt naturlig sak for dem. De synes det er interessant og spennende på samme måte som de synes alt av vitenskap og andre ting som skjer i naturen er spennende.

For barn er hvordan babyer lages like naturlig, men likevel fantastisk og forunderlig som at de spiser mat og den kommer ut som bæsj, om ikke voksnes måte å fortelle om det gjør det til noe skummelt og unaturlig.

Enig. Jeg synes ikke det er for tidlig å forklare hva som skjer. Ungene lager ikke noe mer drama av det enn foreldrene selv.

Skrevet

Har selv ei på 7 og selv om vi har snakket om det flere ganger tidligere syns hun det er veldig interessant og vil gjerne snakke om det flere ganger.

Kort fortalt sier jeg at når to voksne er glade i hverandre og ønsker å lage en baby ligger de og koser sammen. Så putter mannen tisseluren (vi sier det om den) sin inn i babyhullet på damen. Ja, alle jenter har et babyhull, mellom tissen og rompehullet. Ut fra tisseluren på mannen kommer det mange små frø, og disse frøene leter etter et bitte lite egg som ligger langt inne i babyhullet til damen. Det frøet som blir førstemann som finner egget og klarer og presse seg inn i egget vinner. Dette blir til en baby.

Eh, syns du virkelig det er nødvendig å kalle det tisselur og babyhull?

Skrevet

Ikke at jeg bruker de overnevnte navnene, men her jeg kommer fra ville det vært veldig pompøst og unødvendig å kalle det for penis og vagina, det er rett og slett feil her.

Skrevet

Nødvendig er det ikke, men jeg syns det er helt greie ord. For oss er det unaturlig å bruke penis og vagina.

Skrevet

Unger har ikke noe forhold til "penis", de kaller det TISSEN selv. Og på skolen lærer de fort at ordet er "kuk"... Så å fjåse det til med "korrekt" betegnelse er jålete og pinlig. :filer:

Skrevet

Jeg synes man bare skal si at mannen har en tryllestav som han tar frem i ny og ned, vifter litt med den så det kommer masse tryllestøv og når tryllestøvet treffer dama så blir det barn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes man bare skal si at mannen har en tryllestav som han tar frem i ny og ned, vifter litt med den så det kommer masse tryllestøv og når tryllestøvet treffer dama så blir det barn.

:fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...