Gjest Naenia Skrevet 3. februar 2011 #1 Skrevet 3. februar 2011 Etter å ha prøvd litt forskjellige klær, har jeg begynt å lure på om klesstørrelsene i butikkene har blitt mindre? For jeg har skjørt hjemme i størrelse 42 som passer fint, men jeg kan prøve skjørt i butikker nå hvor selv 46 blir trangt, fra samme butikk! Samme med skjorter fra H&M blant annet, har skjorter i størrelse 40 hjemme som er fine, men 44 på H&M blir trangt. Noen andre som har hatt opplevelser på dette? Og eventuelt kan si om det bare er klærne mine som gradvis har utvidet seg, eller om butikkene faktisk har klær i mindre størrelser nå?
Gjest Sommertid Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 Jeg har lurt på det samme av og til. Jeg har ikke lagt på meg noe de siste årene, heller tatt av en del, men må ofte opp i et nummer større en jeg vanligvis brukte før i klær.
Gjest strykebrett Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 Jeg syns det virker motsatt, at størellsene har blitt større ..? Merkelig. Kanskje det varierer fra butikk til butikk, jeg handler ikke noe særlig på H&M.
Wombat Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Mine opplevelser er at klærne har blitt større/videre, men det kan jo være forskjellig fra merke til merke? 1
Gjest MrsTux Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Tja, jeg føler igrunn at det er motsatt, at størrelsene blir større og større. Før kunne jeg kjøpe 38, nå må jeg kjøpe 36. Eller kan det ha noe å gjøre med at jeg er blitt mer bevisst på å kjøpe klær som faktisk passer?
Gjest brutal_mann Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 Nordmenn generelt blir feitere... 1
kanelsnurr Skrevet 3. februar 2011 #7 Skrevet 3. februar 2011 Jeg synes tallstørrelsene på hm er som de alltid har vært (altså at 38 er som 38 var), men at de har endra på bokstavstørrelsene, sånn at de harr blitt større. Før var 38 alltid tilsvarende M, men nå er det plutselig 40-42 som er M mange steder. Men det er veldig stor forskjell mellom butikker, jeg er nesten alltid en 38 på hm, veromoda o.l., mens kjolen fra mexx som jeg har på meg nå er str 34.
Antlers Skrevet 3. februar 2011 #8 Skrevet 3. februar 2011 Det kommer helt an på butikken, egentlig. Noen har "snille størrelser", hvor en størrelse 40 egentlig burde vært en 42. Andre, f.eks Bik Bok, selger klær som er utrolig små i størrelsen - selv må jeg av og til opp hele 3 størrelser (særlig i bukser) om jeg skal handle noe der. Materialet og passform har selvsagt også noe å si - jo mer stretch, jo lettere å passe inn i. Mye er ment å være oversized, eller pintrangt. Når det er sagt, opplever jeg at klær jeg har hatt i ti år (deriblant omtrent ubrukte bukser) passer bedre enn nye klær i samme størrelse. Går vi lenger tilbake i tid blir situasjonen en helt annen, for jeg kan bare glemme å få på meg bestemors kjoler fra da hun var ung, men som ifølge lappen er min størrelse.
Rød Heltinne Skrevet 3. februar 2011 #9 Skrevet 3. februar 2011 Ja, det kommer helt an på butikken/merket. Jeg handler ikke så mye fra H&M ettersom jeg opplever at klærne der alltid er store i størrelsen. Vet ikke helt hvilke andre butikker som er snille med størrelser, jeg? Handler stort sett bare på Gina Tricot, Bikbok, japanske nettbutikker osv.
Wombat Skrevet 3. februar 2011 #10 Skrevet 3. februar 2011 Ja, det kommer helt an på butikken/merket. Jeg handler ikke så mye fra H&M ettersom jeg opplever at klærne der alltid er store i størrelsen. Vet ikke helt hvilke andre butikker som er snille med størrelser, jeg? Handler stort sett bare på Gina Tricot, Bikbok, japanske nettbutikker osv. *Host* Hvilke japanske nettbutikker sa du? Og er du fornøyd?
Rød Heltinne Skrevet 3. februar 2011 #11 Skrevet 3. februar 2011 Neeei, altså. Dreamv, shibuya 109, galstar, Yesstyle (koreansk) og lignende. Disse pleier å være rimelig små i størrelsen, vel og merke. Bruker du S her i norge kan du lett ende opp som large i Japan. Klærne er veldig billige, men så må man ikke glemme frakt og shopping service. Jeg personlig syns det er verdt det, dog.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå