Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenker å lage tapas til vårt enkle hagebryllup.

Vi blir ca 30 stk totalt.

Noen som har erfaring med hvor mye man bør lage av hver rett?

Og ikke minst, hvor mange forskjellige retter bør man ha? 10? 15?

Da tenker jeg utenom ett par typer brød (foccacia/urtebrød etc).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"dytte"

Ingen som kan gi et tips på hvor mange retter man bør ha??

Skrevet

Siden du ikke har fått andre svar, når jeg har vært i selskap der serveringen har vært tapas (riktignok ikke bryllup) har det normalt vært 5-10 "normale retter". I tillegg til noe tilbehør som går greit sammen med noen/de fleste av disse rettene; for eksempel salat, ris, brød, pastasalat. Ser du nevner foccacia; med tanke på at foccacia tradisjonelt er italiensk og tapas spansk, har dere tenkt å gå for en generell middelhavsmix av retter, eller en renere stil? Det har jo litt å si i forhold til både antall retter, og tilbehør.

Hvor mye du bør ha av hver rett kommer helt an på hvor sannsynlig det er at retten blir populær, feks kan jeg forestille meg at i et typisk norsk familiebryllup med flere generasjoner samlet, vil ikke typiske spanske tapas-slagere som hvitløkskjøttboller være enormt populære.

Siden dere bare blir 30 stk, tror jeg du har atskillig bedre kjennskap til hva og hvor mye hver enkelt av gjestene dine har sannsynlighet for å spise - jeg ville telt opp det, og så lagd litt mer, samt ha ekstra av et par retter som er veldig raske å tilberede dersom det faktisk begynner å gå tomt.

Skrevet

Takk for svar ;)

For oss spiller det ingen rolle om det er spansk eller italiensk eller svensk for den saks skyld - vil ha en blanding av småretter med forskjellige smaker på ;)

Tener sånn 7-10 retter da og som du sier, forskjellig tilbehør som passer til disse.

Det blir ingen i den eldre generasjonen, den eldste blir vel min far som er i midten av 50-åra. Ellers foreldre, søsken og nære venner, så sånn sett er det nok enklere med litt moderne mat ja :)

Skrevet

Synes 10 retter er passe, regner med at brød og dressinger kommer utenom?

Skrevet

Ja, da kommer brød og dressinger/sauser utenom ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...