Gå til innhold

når kjøpte du ditt første hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

når kjøpte du ditt første hus?

-hvor gammel var du

-hvor mye måte du betale

-hadde du råd til å pusse opp med engang eller ventet du

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var 19 og samboer 23.

1,5 millioner kosta huset vårt. Oppussinga tar man etter hvert.

Vi tar ca et rom i mnd.

Vi er fortsatt ikke ferdig

Skrevet

Jeg kjøpte med samboer da jeg var 24 år. Jeg jobbet, han ikke. Hadde absolutt ikke råd til å pusse opp. Hadde heller ikke råd til oppussing da jeg på egenhånd kjøpte ny bolig 15 år etter.

Anser det som lite relevant å si noe om pris. Det avhenger jo om når man kjøper, hva man kjøper og hvor stort man kjøper.

Skrevet

Kjøpte leilighet når jeg var 21 år ilag med samboer, da betalte vi 1,3 millioner (som var veeeldig mye penger for 8 år siden...) :gjeiper: . Kjøpte nytt da, så slapp å pusse opp!

Skrevet

Kjøpte det første alene da jeg var 21. Betalte 1 350 000. Kjøpte mitt andre sammen med samboer da jeg var 25, det kostet 2 500 000.

Det første huset leier vi ut, og det andre bor vi i.

Skrevet

19 og et halvt år. Kostet 1,250 millioner, men tok opp 150 000 kr. ekstra til oppussing.

Skrevet

Kjøpte leilighet i ett nytt borettslag da jeg var 30. Da gav jeg 220.000 i innskudd.

Da jeg var 35 kjøpte jeg en 1/2 av tomannsbolig som jeg gav 1,2 for og fikk da 250.000 for leiligheten som jeg solgte.

Siden huset var forholdsvis nytt har jeg ikke måttet pusse opp noe, men har malt gangen og stua bare for å friske opp litt.

Skrevet

Jeg var 21 år. Huset kostet over 2 mill, og vi trang ikke pusse opp med en gang. La parkett i mer eller mindre hele første etasje etter noen måneder (ble noen ti-tusner der) og har malt et par panelvegger, men det er det som er gjort av oppussing hittil.

Vi skal ta kjøkken og bad etter hvert, men det er ingenting som må gjøres med det første. Det er mer snakk om en smakssak, og da prioriterer vi heller å nedbetalt hardt på lånet i første omgang. Erfaring tilsier at jeg og samboeren er forholdsvis kresne på kvalitet og utseende, og at vi ikke kommer til å prioritere pris spesielt høyt når vi først tar de to rommene. Da er det greit å ha kvittet seg med en del huslån først. :)

Gjest Harriet
Skrevet

Kjøpte selveierleilighet alene da jeg var 22. Den var DYR, men flunkende ny så jeg trengte ikke oppgradere noe.

Nå er jeg gift og bor i mitt fjerde selveide hus - det er ikke lenger dyrt for man opparbeider seg mer og mer egenkapital etterhvert.

Mitt neste hus blir en stor selveierleilighet sentralt med utsikt over sjøen - og selvsagt en stor terrasse :)

Skrevet

Jeg kjøte leilighet med mannen min da jeg var 19, den kosta 1,3 i 2007. Vi bor her fortsatt, og har kun utført lett oppussing som maling og nye gulv. Håper på å flytte innen 2 år.

Skrevet

Kjøpte min første selveierleilighet da jeg var 34, kr 980 000, 80kvm ny, sentral og fin. Bor her enda.

Skrevet

Kjøpte leilighet når jeg var 21 år ilag med samboer, da betalte vi 1,3 millioner (som var veeeldig mye penger for 8 år siden...) :gjeiper: . Kjøpte nytt da, så slapp å pusse opp!

Ja for idag er det jo så mye bedre :-P

Skrevet

Jeg var i midten av 20-årene, kjøpte et oppussingsobjekt for 1,3 mill.

Skrevet

Jeg var 22 år og betalte 310 000 for en selveierleilighet. Lå laminat på soverommet, ellers ingenting. Solgte den etter to år og fikk 375 000. Huset vi bor i nå, kjøpte vi for 1 250 000,- for 7 år siden. Mye skal pusses opp og vi holder på kontinuerlig. Ryker mye penger/tid på oppussing ja: men det blir fint til slutt. ;)

Gjest Ruccola
Skrevet

Jeg var 25 og sambo 24.

Betalte 500.000 + at der var fellesgjeld på 850.000 siden det er et borettslag.

Altså totalt 1.350.000

Har bygget ny garasje, totalrenovert hage og veranda.

Litt maling, et nytt gulv, nye lister og lett oppussing i flere rom inne, men ikke noe drastisk da huset bare var 10 år gammelt.

Har en drøm om å forandre kjøkkenet, men kommer ikke til å bo her i så mange flere år, så tror ikke vi gidder :gjeiper:

Er verdt ca 1.800.000 i dag.

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte mitt første hus alene for 950 000 da jeg var 32. Et lite hus på 100 kv. Helrenoverte og pusset opp kjøkken og bad. La lamintagulv i loftstua og begge soverommene. Malte hele loftstua som hadde ubehandlede panelvegger, begge soverommene, gangen nede og kjøkkenet. Det ble også gjort litt snekkerarbeid. Hadde ca 100 000 i overskudd da jeg solgte det 2 år senere.

Endret av Vinnie
Gjest Ruccola
Skrevet (endret)

Kjøpte leilighet i ett nytt borettslag da jeg var 30. Da gav jeg 220.000 i innskudd.

Da jeg var 35 kjøpte jeg en 1/2 av tomannsbolig som jeg gav 1,2 for og fikk da 250.000 for leiligheten som jeg solgte.

Siden huset var forholdsvis nytt har jeg ikke måttet pusse opp noe, men har malt gangen og stua bare for å friske opp litt.

Var ikke det fryktelig lite oppgang i prisen på 5 år?

Du må da ha betalt ned myyye mer enn 30.000 på fellesgjelden på 5 år? (regner med det er sånn det fungerer i alle borettslag)

Vi har betalt ned over 100.000 på fem år i vårt....

...og i tillegg har verdien på huset steget med ca 300.000 på de fem årene.

EDIT: Så nå at det var et helt nytt borettslag.. Da betalte du vel kanskje bare av rentene du da.. Vi var så heldige å kjøpe akkurat når de var begynt på bare avdrag.

Da skjønner jeg at prisen ikke har gått opp så veldig.

Litt surt da, men alikevel har en jo betalt ned på sitt eget, så uansett bedre enn å leie :)

Endret av Ruccola
Skrevet

Har nettopp bestemt meg for å kjøpe mi første leilighet (er 23 år) saman med kjærasten. Vi skal betale 1 950 000 for den (3-roms), noko som ikkje er så verst for området der vi bur. Den er heilt ny (faktisk ikkje ferdig enno), så oppussing blir ikkje nødvendig, noko eg er veldig glad for! :ler:

Skrevet

Köpte första lägenheten 25 år gammal tillsammand med en sambo, 88 kvm 4 rum för ca 1.0 milj SEK. Ingen upputsning.

Köpte andra lägenheten 27 år och singel, 56 kvm 2 rum också för ca 1.0 milj SEK. Tapetserade om och målade tak.

Köpte andra lägenheten 31 år gammal och gift. En lägenhet i en gammal villa på 3½ rum för ca 2.1 milj. Ingen renovering.

Köpte första huset 36 år gammal. Gift. 122 km stort hus från 1910 för ca 4.1 milj. Ingen invändig uppputsning men vi har byggt en trappa till källaren, behöver isolera grunden, måla fasad och lägga om taket inom 5 år. Har budget för det.

Skrevet

Jeg var 22 år (2007). Kjøpte en selveier leil til 2,6 mill midt i sentrum. Måtte ikke pusse opp noe, men mye jeg har lyst til å gjøre =)

Renoverte kjøkkenet det første året. Absolutt alt ble tatt ut, og inn med nytt. Alt fra issolajon til tallerkener =)

Ellers har vi malt noen vegger. Tror det er tid for nye vinduer også snart.

Var, og er fortsatt student. Har nå samboer å dele utgiftene med =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...