Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Spekemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal servere spekemat, flatbrød, laks, potetsalat og eggerøre, med vin og øl til. Men, jeg tenker at det kanskje blir litt ensformig og kjedelig, og kanskje litt tungt og salt. Hva kan jeg servere til som jevner ut, eller nøytraliserer alt det salte?

Noen frukt/grønnsaker som passer til kanskje? Eller andre forslag?

Skrevet

Vi har alltid pleid å ha rømme til - for å dempe saltet.

Skrevet

Melon er veldig godt til spekemat.

Skrevet

Jeg ville servert spekemat sammen med varm og kald potetsalat, eggerøre som er tilsatt salt, pepper og gressløk og som ikke smaker som hotellfrokost-eggerøre. Fersk brød, loff og flatbrød. Melon er kjempegodt, noen liker også appelsinskiver og hva med noen jordbær selv om de ikke akkurat er i sesong her hjemme nå. Rømme hører til og en frisk grønn salat bør også stå på bordet.

Skrevet

For meg som ikke er så veldig glad i potetsalat (Blir for mektig) så er kalde, kokte poteter et must til spekemat. Bruker gjerne mandelpoteter.

Rømme og rødløk er også fast tilbehør. Rømmen kan man variere med litt sukker eller med litt finsnittet purreløk og kvernet pepper i! Blir veldig bra touch til spekemat.

Skrevet

urtestekte poteter, grønnsalat, potetsalat, salt potetgull, flatbrød, melon og annen frukt, godt brød, eggerøre, er noe av det vi kan bruke til spekemat :)

Skrevet

Anbefaler å prøve denne: (utdrag fra egen dagbok) ;)

Spekeskinke sammen med:

Salat til spekemat

Antall porsjoner:

4

Ingredienser:

1 stk hodesalat

½ hode raddicho rosso

4 stk reddiker i skiver

½ melon i kuler/strimler

50 gr purre

½ appelsin i båter

Dressing:

2 dl lettrømme blandes med saften av 1 appelsin.

Og så drar dere på polet og kjøper et par flasker Cavalchina Bianco di Custoza 2009, kr 108.00

Det var en perfect match! :ler:

Skrevet

For en flott tråd! Skal snart ha en spekematsmiddag selv og er veldig usikker på hva man serverer sammen med alt kjøttet, så dette var til stor hjelp :)

Lurer på hvordan en gjør det med rømmegrøt, serveres den som en forrett eller sammen med spekematen??

Ylvamor; utrestektepoteter høres kjempegodt ut, har du oppskrift?

Skrevet

Har ingen konkret oppskrift på urtestekte poteter nei, men pleier å dele de i båter, ta på olje og de urtene/krydderne du liker (har). Steker de i langpanne i ovnen. Det er en suksess her i huset værtfall :)

Skrevet

Kokefaste poteter i båter i en bolle, hell på olje og urtekrydder og pepper, IKKE salt ennå.

I langpanne midt i ovnen på 225 i ca. 45 minutter

salt

server

Skrevet

Lurer på hvordan en gjør det med rømmegrøt, serveres den som en forrett eller sammen med spekematen??

Vi har ofte rømmegrøt på lørdager. Da spiser vi grøt og har flatbrød med spekeskinke ved siden av.. Men det er jo bare en sånn "vanlig middag" med oss og barna, så da gjør vi ikke noe stort ut av det.

Hvis man har tenkt å ha rømmegrøt til, tror jeg man pleier å kutte ut slikt som eggerøre, potetsalat og annet tilbehør men bare servere grøt, flatbrød, smør og ulike type spekemat..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...