Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2011 #1 Skrevet 3. februar 2011 Da vi var på 15 mnd kontroll, var helsesøster veldig opptatt av dette med prating. Gutten min på snart 18 mnd sier bare mamma og pappa, mens jeg hører jevnaldrende sier ganske mange ord nå. Gutten min har hjerteformet tunge, altså kort tungebånd. Men de valgte å ikke klippe, men heller se det an, siden han kunne få tungen ut av munnen. Han var helt i grenseland med andre ord. Er derfor også veldig spent på om han lærer å uttale alle ord riktig. Han babler jo mye, men altså ingen rene ord Merker at jeg stresser litt med dette nå.. Når kom ordene hos deres barn?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 Det er så individuelt! Frøkna vår pratet veldig tidlig (13-14mnd), mens nabojenta som er like gammel(nå 22mnd) fortsatt ikke sier stort mer enn mamma og pappa IKKE stress, enda Merker på avdelingen til jenta mi i bhg at det er stor forskjell på barna i samme aldersgruppe.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 Dersom barnet ikke har begynt å prate når de er tre år, bør det ringe noen varselklokker. Mange barn finpusser språket sitt før de begynner å snakke. Om barnet ikke har atferd som tilsier at det er noe som ikke er innenfor det man forventer innenfor normalutviklingen, så synes jeg du skal ta det med ro.
Carpaccio Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Slapp helt av en stund til Kanskje er han blandt dem som holder igjen helt til "alt" plutselig kommer i rasende fart? Jeg har selv en datter som snakket veldig tidlig, men hun var derimot noe tregere enn sine jevnaldrende når det kom til det grovmotoriske, som løping, hopping etc. Min venninnes sønn derimot var veldig tidlig ute med alt det fysiske, men sen med pratinga. Det er kanskje for mye å forvente at de skal klare å lære alt på en gang
Gjest youlookslashy Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Jeg selv begynte å prate en 3-4 ord når jeg var rundt 10-11 mnd gammel, men lillesøstern til besteveninna mi er nå 36 mnd og prater ca. 2-3 ord sammenhengende, ganske bablete og uforståelig. Så det kommer, det kommer, det bare tar litt lenger tid.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 Niesen min var veldig nære på å snakke da hun var 18 mnd, hun spurte og pekte for å få vite hva vi kalte ting, og pratet litt (men ganske utydelig). Mens sønnen til ei venninne av meg knapt kunne si mamma og pappa, og fortsatt snakker ganske begrenset nå når han over to år. Ved to års alder "skal" de vel kunne lage setninger på to-tre ord, men variasjonen er veldig stor i den alderen, uten at det betyr noe for hvor smarte de er eller hvor godt de vil utvikle språket etter hvert.
Gjest TS Skrevet 3. februar 2011 #7 Skrevet 3. februar 2011 Ja, dere har nok rett i at dette er veldig individuelt. Bare å slappe av med andre ord Tusen takk for alle svar
Gjest imli Skrevet 3. februar 2011 #8 Skrevet 3. februar 2011 Bare og slappe av, ja. Min eldste snakka i setningar (2-3 ord) før 1,5 år, minsten er no nesten like gamal og seier ikkje stort meir enn mamma og pappa. Ungar er ulike. Det er ikkje før 2-3 år at ein treng å bekymre seg viss ungen ikkje snakkar.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #9 Skrevet 3. februar 2011 tanteungen min sa ikke annet enn is, mamma og pappa før hun var 3,5
Kelsier Skrevet 4. februar 2011 #10 Skrevet 4. februar 2011 Selv begynte jeg å snakke med setningen når jeg var en 14 måneder (mamma kjørte nesten av veien, hun fikk sjokk ), mens min søster ikke begynte å snakke ordentlig før hun var et par og tjue måneder. Nå har jeg to nevøer med seks dager mellom, og det er mildt sagt kjempeforskjell på hva de to kan. Ikke stress!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå