Gjest Lidli Skrevet 3. februar 2011 #1 Skrevet 3. februar 2011 Jeg har ordentlig problemer med 5-åringen min for tiden. Han er skikkelig tverr. Han elsker å se tv, spille nintendo eller vil heller sitte i en stol i stua sammen med oss voksne enn å gå og leke seg. Han er enebarn (om det har noe å si i denne saken). Det som skjer her er at UANSETT hva jeg ber han om som han kanskje synes err kjedelig (pusse tenner, hugse å gå på do, gå og kle av seg for å dusje, gå og leke seg i "hytta si" eller på rommet sitt osv osv osv) så blir han sur og begynner nesten ALLTID å gråte. Vi baker sammen, spiller sammen osv osv, men når dette tar slutt så slår han rett over til å bli sint og lei seg igjen. Han setter ikke pris på NOEN ting vi gjør for han eller sammen med han, for like etterpå kan han bli kjempesint for at han fex ikke får se tv. Hva er det som gjør at gutten min er så sint og lei seg og hva skal jeg gjøre med dette?? Alle svar er god hjelp! :,(
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 Åh, hallo, hvor kom de sitatene fra? :klø: Jeg klistrer svaret mitt på nytt her, så må en moderator gjerne slette foregående innlegg. Altså: Vet ikke om det kan hjelpe dere, men forutsigbarhet er gull verdt for barn. Kan dere ha faste tv-tider, spilletider osv, så vet han at det ikke er noe poeng å mase om tv før klokka seks eller spill etter klokka sju, eller hvordan dere nå legger det opp. Min sønn på samme alder vil også masse, men de tingene som er helt fastlagt fra tidenes morgen (f.eks. godteri kun lørdag, kle på seg før frokost på hverdager, pusse tenner morgen og kveld, vaske håret på en fast ukedag), har vi aldri noe bråk med.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 Er dere konsekvente med gutten eller gir dere etter alt for lett? Jeg leste for ikke lenge siden at barn har trassalder opp til man er mellom 4 og 5 år gamle. Sliter man med "trass" etter den alderen så er det rett og slett ikke trass lengre men ungen som har skjønt hvordan h*n skal få viljen sin.
Wombat Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Nå vet jeg ingenting om dere annet en hva du har skrevet her, men det jeg ser litt er at du fokuserer mye på hva sønnen din reagerer negativt på av ting du ber ham om å gjøre, men du sier ikke mye om hva han gjør som er bra? Det høres ut som om du prøver å gjøre ting som er KJEMPEkoselige og artige og så plutselig (for sønnen din) er det rett på sånne kjedelige ting, som du selv kaller det og kanskje du ubevisst gjør noe som sønnen din har lært å reagere negativt på? Som en av gjestene sa: barn liker faste rutiner, og om du tviholder på at klokka da og da skal det gjøres blir det kanskje mer forutsigbart for ham? Ellers er det viktig å finne iallefall noe bra med det han gjør (for han pusser tennene til slutt?) og at du da kan si at "Så flink du var nå som pusset helt til de bakerste tennene" osv.. Men igjen; jeg vet ikke hvordan deres hverdag er, jeg svarer kun på det første innlegget ditt her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå