Gå til innhold

null i inntekt og null i skatte iflg skattelistene men tydelig god råd- hvordan forstå dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan skal man forstå det, at en person som eier og leier ut flere leiligheter(10 eller flere), bor i stor og egen eid leilighet, har dyr bil og driver eget firma, står oppført med null inntekt og null skatt i skattelistene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo mer penger folk har, jo mindre betaler de i skatt. De med virkelig store inntekter betaler ikke skatt. Det gjør alenemødrene derimot og de lavtlønnede. Slik at de med mye i inntekt skal slippe å betale skatt.

Skrevet

Kanskje ikke leilighetene står i hans navn, men på ett eller annet firma (Aksjeselskap)? Vedkommende kan også ha så mange fradrag at det ikke blir noen skattbar inntekt igjen.

Skrevet

Kanskje ikke leilighetene står i hans navn, men på ett eller annet firma (Aksjeselskap)? Vedkommende kan også ha så mange fradrag at det ikke blir noen skattbar inntekt igjen.

ja, det er sikkert sånn. Men hvordan kan man ha så mange fradrag og hvilken type fradrag er det som gjør at man betaler null i skatt? denne personen har tydelig en inntekt, men denne fremgår altså ikke i skattelistene

Skrevet

Det er vel ikke verre enn at de fleste av aktivitetene foregår i firmaet, og så hentes det ut såpass lite lønn at det ikke overstiger fradragene. Det trenger ikke være så innmari mange, spesielle eller høye fradrag om personinntekten er lav. Firmaets inntekt er jo ikke det samme som personens inntekt. Bilen kan for eksempel være en firmabil, firmaet eier sikkert leilighetene og den ene som han evt eier selv kan være belånt til taket.

Skrevet

er det noe som gjøres bevisst det da, hvilke fordeler får man av å gjøre det slik? det er vel ganske uvanlig å ha null i inntekt og null i skatt- er dette noe skatteetaten følger med på eller?

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg vet mange som gjør dette helt bevisst.

Skrevet

ugh, skattelistene burde fjernes!

• Liker 9
Skrevet

skjønner ikke hvordan fordeler det gir, og om det er fullt ut lov? hva tenker skattemyndighetene, kan man holde på slik i flere år, å ikke betale skatt til et land man lever i?

Skrevet

Hvorfor skal folk bry seg om alle andre enn seg selv?

Pass på dine egene saker, TS.

• Liker 2
Skrevet

Herre, skaff deg en jobb eller en hobby slik at du slipper å måtte spekulere i andres liv.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal folk bry seg om alle andre enn seg selv?

Pass på dine egene saker, TS.

jada, men det er lov å spørre og lure på ting

Skrevet

Hvorfor skal du i det heletatt snoke rundt på skattelistene å kikke på økonomien til andre folk?

Jeg syns du skal passe dine egene saker.

Skattelistene skulle vært fjernet!

Skrevet

Hvorfor skal du i det heletatt snoke rundt på skattelistene å kikke på økonomien til andre folk?

Jeg syns du skal passe dine egene saker.

Skattelistene skulle vært fjernet!

ja, men det rår ikke jeg over, det er en annen diskusjon enn dette. Spørsmålet kom av nysgjerrighet om hvordan man kan ha null i inntekt, dette med fradrag visste jeg ikke om, så det har jeg lært, ergo er noe av det jeg lurte på besvart. Jeg er i min fulle rett til å sprøøre om ting jeg lurer på i et forum som dette

• Liker 2
Skrevet

Herre, skaff deg en jobb eller en hobby slik at du slipper å måtte spekulere i andres liv.

Snyting på skatten er en privat sak?

• Liker 2
Skrevet (endret)

skjønner ikke hvordan fordeler det gir, og om det er fullt ut lov?

Fordelen er sammensatt, og lovligheten er stort sett på plass, selv om de nok til tider tråkker godt inn i en gråsone.

Hovedprisippet er at man bare tar ut nok penger i lønn til at det matcher egen fradrag, slik at man personlig blir "nullskatteyter". Dette er forklaringen til hvorfor man står igjen med 0 i skattelistene.

Et eventuelt overskudd i selskapet får næringsbeskatning, hvilket er lavere enn den progressive skatten man ville ha fått som privatperson.

Pengene som står igjen i selskapet kan også brukes til investeringer, slik at selskapet vokser videre. Her er det i tillegg en del hyggelige skatteregler man bør kjenne til, slik at man kan minimere beskatningen.

Firmaet får fradrag for alle innkjøp som blir gjort i forbindelse med driften. Det er typisk her man kommer inn i gråsonen, for det skjer nok en gang i blant at firmaet dekker - og sågar får skattefradrag for - varer og tjenster som går med i det som egentlig må betegnes som privat forbruk. Dette skal i henhold til regelverket fordelsbeskattes, men her syndes det nok en del.

I tillegg til dette så er det selvfølgelig en del muligheter til å gjøre krumspring som er solid plassert på den gale siden av gråsonene, og med de nye revisorkravene, eller rettere sagt manglende sådanne, som nå kommer for de minste selskapene, så blir dette enda enklere å få til.

Endret av Horge
Skrevet

Dere som mener skatt er en privatsak har kanskje ikke unger i den offentlige skolen og andre ting andres skattepenger betaler for??

• Liker 3
Skrevet

takk for grundig og forklarende svar Horge. Så dette kan man altså gjøre år etter år, får det ingen konsekvenser å være nullskatteyter over flere år, ja kanskje et helt yrkesliv?

Skrevet

Jo mer penger folk har, jo mindre betaler de i skatt. De med virkelig store inntekter betaler ikke skatt. Det gjør alenemødrene derimot og de lavtlønnede. Slik at de med mye i inntekt skal slippe å betale skatt.

Gratulerer med årets mest idiotiske innlegg. De rike i Norge betaler langt mer skatt og bidrar langt mer til felleskassa en de fleste andre ordinære lønnsmottagere.

Dere som mener skatt er en privatsak har kanskje ikke unger i den offentlige skolen og andre ting andres skattepenger betaler for??

Jeg forstod ikke denne sammenhengen? :klø: Jeg har også unger i den offentlige skolen, jeg er imot skattesnyteri. Imidlertid tror jeg ikke skattelistene gjør annet enn å dekke det absurde behovet enkelte har for å snoke i andres privatliv og forvirre. Det finnes generelt lite kunnskap om hva tallene i skattelisten faktisk betyr. Dessuten er det lite en privatperson kan gjøre for å avdekke svart virksomhet. Skatteetaten bruker nok helt andre metoder for å hindre skattesnyteri enn å lese skattelistene. Selv skattedirektøren er motstander av at skattelistene skal være offentlige og tilgjengelige slik de er nå.

Skrevet (endret)

takk for grundig og forklarende svar Horge. Så dette kan man altså gjøre år etter år, får det ingen konsekvenser å være nullskatteyter over flere år, ja kanskje et helt yrkesliv?

Konsekvensen er at man betaler mindre i skatt, men det var vel også hensikten.

Som nullskatteyter så blir man jo på en måte litt stigmatisert all den tid skattelistene publiseres, men dette er i utgangspunktet noe urettferdig. For selv om de personlig ikke skatter noe som helst, så blir det veldig feil å skjære alle over en kam og automatisk si at de ikke bidrar til fellesskapet.

Selskapene gjør selvfølgelig alle mulige grep for å redusere skatten, men fremdeles betaler de mye i skatt og avgifter når ting går bra. Sant nok så skulle selvstendig næringsdrivende som regel ha skattet enda mer som privatperson, men fremdeles er selskapsskatten trolig langt mer enn bidraget til statskassen fra den vanlige "mannen i gata". På toppen av dette kommer alt som selskapet gir til fellesskapet indirekte, f.eks. i form av arbeidsplasser (som genererer skatteinntekter fra de ansatte).

Husk forresten at dette slår inn på velferdsordninger som pensjon og trygd, for null skatt = minstepensjonist og laveste sats ved uførhet. Disse ulempene er dog langt mindre enn fordelene, i hvert fall hvis man har spilt sine kort rett. Pensjon og uførhet er noe man kan gardere seg mot med private ordninger, selv om dette da også kan regnes som en slags skatt for selvstendig næringsdrivende.

Et kjapt forsøk på oppsummering, er at mange nullskatteytere har rent mel i posen, og selv om de gjør sitt ytterste for å minimere skattetrykket (hvem gjør ikke det?), så bidrar de fremdeles mer til fellesskapet enn vanlige "lønnsmotakere". Samtidig er det nok mange selvstendig næringsdrivende som ikke bare har rent mel i posen, og som åpenbart skulle ha skattet mer - enten privat eller gjennom næringsvirksomheten. Poenget er nok at en drittsekk er en drittsekk, uansett hvordan skatteoppgjøret måtte se ut.

Endret av Horge
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...