Gå til innhold

Blåskjell oppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger en god oppskrift på blåskjell. Skal servere den til min mann og barn.

Takk på forhånd. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Her er en av mine favoritter :)

Hvitvinsdampede blåskjell - 4 personer

1,5 kg blåskjell

1 dl tørr hvitvin

1/2 dl kremfløte

1 hvitløksbåt

100 g løk, rød paprika, purre og gulrot i små terninger

100 g usaltet smør

Hakket persille

Saft av 1/4 sitron

Salt

Skrubb blåskjellene godt. Kast tvilsomme skjell.

Kok opp hvitvin, fløte og finkuttet hvitløk. Tilsett skjellene og kok ved sterk varme under lokk 5 - 7 minutter eller til de åpner seg.

Ha skjellene over i fat/bolle

Kok opp kraften og tilsett gørnnsaksterningene. Pisk inn smøret og sma til med salt og sitron.

Tilsett hakket persille og hell sausen over blåskjellene.

Server med ristet brød.

p.s. Det er snadder å servere pommes frites til også :) d.s.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Tusen takk begge to. Tennene løper i vann bare av å lese...sluurp. :P

Skrevet

WTF? Pommes Frites til blåskjell? Det er den verste verdensstyggeligheten jeg har hørt på lenge! Tenkt å ødelegge god mat på den måten! :O

Skrevet

WTF? Pommes Frites til blåskjell? Det er den verste verdensstyggeligheten jeg har hørt på lenge! Tenkt å ødelegge god mat på den måten! :O

Pommes frites til blåskjell er noe i nærheten av Belgias nasjonalrett. Da snakker vi selvsagt gode, hjemmelagde pommes frites, ikke noe rifla industritøys. I tillegg gjerne servert med majones, og passende belgisk øl.

Se der, nå fikk du utvidet horisonten din litt i dag. :nigo:

• Liker 2
Skrevet

Pommes frites til blåskjell er noe i nærheten av Belgias nasjonalrett. Da snakker vi selvsagt gode, hjemmelagde pommes frites, ikke noe rifla industritøys. I tillegg gjerne servert med majones, og passende belgisk øl.

Se der, nå fikk du utvidet horisonten din litt i dag. :nigo:

Dessuten er det fantastisk godt. :)

Skrevet

Jeg kunne ikke tenkt meg pommes frites med dette måltidet. Men ser fram til en god suppe med hvitvin og andre ting...ehh må finne ut av det.

Ellers er jeg åpen til alt det måtte være.

Skrevet

Dette er raskt, enkelt og SUPERGODT:

2 beger kryddersmør

En bunt med dill

Noen fedd hvitløk

1 sitron

Evt:

Litt chili

Hvitvin

Smelt kryddersmøret i en panne

Hiv oppi dill, hvitløk og evt. chili

Skvis sitron over, og evt. hvitvin

Legg blåskjellene i pannen og ta lokk på

Etter ca. 5 min. har de åpnet seg og er ferdig.

NYDELIG!

Skrevet

Hva med Paella? Det er jo en fargerik og spennende rett som jeg tror barna vil like:

http://snakk.klikk.no/Mat/Default.aspx?id=12088193

Paellaen tar litt tid å lage skikkelig, men du store tid så godt det er. Du kan i praksis dytte oppi alt det som er godt - sjøkreps, fisk, hjerteskjell, blekksprut og masse annet smask. I tillegg til ingrediensene som listes opp i oppskriften det er lenket til, så ville jeg puttet i litt Chorizo også.

Husk å bruke riktig ris og safran (i stedet for å falle for fristelsen for å bruke gurkemeie).

Sånn til kos synes jeg blåskjell er best naturelle med en god hvitvin til, men det er jo selvsagt bare min egen mening, da :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...