AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Jeg er en elendig "kokk", men tenkte jeg skulle bryne meg på grønnsakssuppe fordi det virker som en billig måte å få i seg grønnsaker på, gjerne til lunsj sammen med et grovt rundstykke. Har jeg forstått det riktig koker man opp vann, putter oppi en buljongterning, og har opp i hakkede grønnsaker. Men hvor lenge skal man la det koke, og bør man ha oppi alle grønnsakene samtidig? Noen tips? Hva slags grønnsaker bruker dere eventuelt?
Tears.of.the.Sun Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 Din fremgangsmåte høres forsåvidt riktig ut, men ikke ha oppi alle grønnsakene på en gang. De forskjellige grønnsakene har jo forskjellige koketider, potet og gulrot f.eks. bruker lenger tid til å kokes enn de fleste andre grønnsaker. Hvis du skal ha noe kjøtt eller hjemmelaget buljong i suppa, må du først lage det. Enten at du griller en hel kylling eller bruner kotelettene litt å har de oppi suppa. Men kjøtt er ikke nødvendig i grønnsakssupper, selv om at mange bruker det. Jeg bruker ofte kalkunpølse, det blir veldig god smak! Det fins mange oppskrifter rundt om på nett på grønnsakssuppe. Bare søk på google eller noe.
Emmaa Skrevet 2. februar 2011 #3 Skrevet 2. februar 2011 Så lurt, grønnsakssuppe er kjempegodt! Når jeg lager det, bruker jeg buljongterning med grønnsaker (husker ikke doseringen, står på pakka). Oppi har jeg poteter, gulrøtter, kålrot, brokkoli, og evt. andre ting som slenger i kjøleskapet mitt. Spørs jo hvor harde du liker grønnsakene, og hvor store biter, men koker iallfall poteter og kålrot litt før resten.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 En veldig enkel, men ganske god versjon lager jeg med bare vann og krydder - og med kjøtt/pølserester hvis jeg har eller vil. Jeg synes ikke det er nødvendig med (grønnsaks)buljong i den heller, men det er jo smak og behag såklart. Til 4-6 personer skreller jeg 8-10 poteter, ca 4 gulrøtter, 1/2 kålrot og 1 sellerirot og skjærer alt i terninger, koker i så mye vann så det dekker og vel så det sammen med litt olivenolje, salt og pepper - ca 10 minutter. Eventuelt andre (rester av) rotgrønnsaker hvis jeg har. Husk lokk. Deretter kan man ha i f.eks finstrimlet hodekål (ca 2-300 g?), eventuelt brokkoli eller andre lettkokte grønnsaker, koke videre i ca 5 minutter, smake til med salt og pepper og masse finhakket persille. Kjøttrester, pølse etc kan også tilsettes til slutt hvis man vil.
Beauté Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Jeg koker gulrøtter, poteter, kålrabi, stangselleri, purreløk, et par pølser eller kjøttboller av kjøttfarse (ungene elsker det). Har i litt buljong, men ikke mye. Kålrabi og poteter, gulrot også trenger litt lenger koketid, så da begynner vi med de først. Stør over med vårløk og gressløk + persille til slutt. 1
Mubba Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 Årh nå fikk jeg lyst på grønnsakssuppe! Sellerirot er utrolig godt i suppe, gjerne sammen med andre rotgrønnsaker som potet, kålrot, gulrøtter, purre og løk, masse løk! Fres løken i litt olje før du tilsetter vann og koker opp. Hvis du vil ha tykkere suppe uten å jevne med mel kan du mose en av potetene i suppa.
Gjest Lille-pus Skrevet 3. februar 2011 #7 Skrevet 3. februar 2011 Persillerot og sellerirot i suppen gir kjempegod smak. Kan varmt anbefales Nevnte røtter kuttes i små terninger og koker med fra begynnelsen Ellers synes i alle fall jeg at finsnittet kål, litt finhakket løk, terninger av kålrabi, potet og gulrot, purre, stilkselleri, neper, blomkålbuketter, brokkolibuketter er godt i grønnsaksuppe
Morea Skrevet 3. februar 2011 #8 Skrevet 3. februar 2011 Når jeg skal lage grønnsakssuppe tar jeg noen gode rotgrønnsaker og har oppi enten kjøpt eller lagd kraft. Man tager det man haver og liker. Finner jeg små pak choi liker jeg å ha det i. Jeg liker også å ha linser, chili, ingefær og hvitløk i. (men nå jobber jeg ikke i åpent kontorlandskap da ) Tar ofte kyllingfilet oppi som jeg har kuttet i små biter. Den slipper jeg rett og slett oppi suppa uten å steke først. Blir kjempegod og mør! Da har jeg et kjempegodt og sunt måltid! Super måte å bruke opp grønnsaksrester på også! 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. februar 2011 #9 Skrevet 3. februar 2011 (endret) Jeg bruker gjerne en base på vanlig posegrønnsakssuppe og pøser på med egne greier og litt mer vann. Da har jeg suppe for en stund. Har oppi: Kålrot Løk Brokkoli Blomkål Gulerøtter Sellerirot Linser og eller bønner Fersk ingefær Og det jeg ellers skulle finne fristende i grønnsaksavdelingen. Krydrer med: kjøttbuljong Chili Spiskumin Koriander Salt Pepper Mmmm nå skal jeg jaggu lage meg grønnsakssuppe igjen. Endret 3. februar 2011 av Belle Gunnes
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #10 Skrevet 3. februar 2011 Takk for mange fine svar! På Ica hadde de -40 % på frukt og grønt i dag. Kjøpte løk (vanlig gul), purre, gulrøtter, stangselleri, rød og gul paprika, ingefær, brokkoli, sukkererter og grønnsaksbuljong. Man må nok bare starte et sted, men jeg får prøve meg frem Er vel bare å sjekke koketiden på de ulike tingene. Droppet poteter, kommer til å varme opp halvstekte grove, rundstykker med smør. Gleder meg til å prøve Satser på å fryse ned en del og.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #11 Skrevet 3. februar 2011 Og Asparges Dette blir skikkelig sunt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå