AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Hvorfor ble jødene nektet adgang til Norge (fra den gamle grunnloven)? Hvorfor var/er jødene hatet verden over?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 Christian IV's lov av 1687. Grunnloven var en fortsettelse av denne loven. "Jøder ere FORTSATT negtet adgang til riget". Grunnen var at man fryktet jødene ville danne en stat i staten siden de hadde eget bedehus, eget språk, at de alle ville bosette seg nærme hverandre, etc. Ref. "Riksforsamlingens forhandlinger" av 1914.
Tears.of.the.Sun Skrevet 2. februar 2011 #3 Skrevet 2. februar 2011 Hvor kommer jødehatet fra er som å spørre hvor hat generelt kommer fra. Selv om at vi kan feste en dato til hatet ved en spesiell hendelse, men hat vil alltid være veldig inviduelt. Hvorfor har vi kvinnemat i verden? Hvorfor har vi fremmedfrykt? Hvorfor har vi hat for mennesker som er annerledes enn oss selv? Jødene har bare vært utrolig uheldige ved at en person har påvirket så mange flere til å hate et helt folkeslag, sannsynligvis uten en konkret grunn. Noen tror jo at jødehatet oppstod for mange år siden, da jødene lurte til seg verdier fra andre mennesker og ble rike på det. Men ærlig talt, hvem gjorde ikke det? Andre mener at alt som skjedde med Jesus eller Moses (jeg husker ikke), var jødenes feil.
runekki Skrevet 2. februar 2011 #4 Skrevet 2. februar 2011 (endret) . Endret 9. februar 2011 av runekki
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Einstein var en kommunist, så det er nok mange som hater han også. Men altså, av helt andre grunner enn TS tenkte på.
Gjest Naenia Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 Jødene har alltid hatt et rykte på seg for å være flinke med penger. De har drevet dyre foretninger over hele verden og hatt god omsetning. I nedgangsperioder har det derfor blitt lett å gi dem skylda og misunnelse har ført til flere dårlige ting. Det er i hvert fall det jeg har fått forklart i noen sammenhenger.
Mann 42 Skrevet 3. februar 2011 #8 Skrevet 3. februar 2011 Under den mauriske invasjonen/okkupasjonen i Europa, levde jødene en relativt skjermet tilværelse under deres styre, og jeg mener at jeg har lest at det slo tilbake negativt da maurerne ble sparket ut. Jødene ble oppfattet som kollaboratører.
Gjest Elfrida Skrevet 3. februar 2011 #9 Skrevet 3. februar 2011 Jødene har alltid hatt et rykte på seg for å være flinke med penger. De har drevet dyre foretninger over hele verden og hatt god omsetning. I nedgangsperioder har det derfor blitt lett å gi dem skylda og misunnelse har ført til flere dårlige ting.Bakgrunnen for det var vel at de ikke fikk lov til å drive med håndtverk og andre mer vanlige virksomheter, samt at det tidligere var sånn at også i katolisismen fulgte man bibelens regler om at man ikke kunne ta renter, men jøder kunne ta renter av kristne. Dermed ble det en nisje for jøder, og det passet mange rikinger å ordne dette gjennom jøder og slik unngå renteforbudet. Veldig enkelt forklart.
Mann 42 Skrevet 3. februar 2011 #10 Skrevet 3. februar 2011 Hvorfor ble jødene nektet adgang til Norge (fra den gamle grunnloven)? Hvorfor var/er jødene hatet verden over? Det er mange som hater jøder, sant nok. Men jeg er ikke helt med på premisset ditt om at jødene er hatet verden over. Jeg kjenner f.eks ingen som hater jøder. Det henger kanskje sammen med at jeg ikke kjenner noen snauskaller og heller ikke har noen muslimske bekjente. Men jødehat er nok ikke så universelt som spørsmåket ditt impliserer.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #12 Skrevet 15. februar 2011 Romerne. Hvis vi tar utgangspunkt i bibelen så er det følgesvennene til Jesus selv som tok livet av han. Han fikk en fair og god rettssak som de fleste andre mennesker. Men ingen vitnet til støtte for Jesus. Alle hans tidligere følgesvenner trakk seg unna og vekk og fordømte Jesus til og med og hevdet de ikke kjente Jesus. Det var altså de kristne selv som drepte Jesus i følge bibelen.
Mann 42 Skrevet 15. februar 2011 #13 Skrevet 15. februar 2011 Hvis vi tar utgangspunkt i bibelen så er det følgesvennene til Jesus selv som tok livet av han. Han fikk en fair og god rettssak som de fleste andre mennesker. Men ingen vitnet til støtte for Jesus. Alle hans tidligere følgesvenner trakk seg unna og vekk og fordømte Jesus til og med og hevdet de ikke kjente Jesus. Det var altså de kristne selv som drepte Jesus i følge bibelen. Med det forbehold om at jeg ikke egentlig tror på hele historien, så må det være lov å innvende at "fair og god rettssak" vel ikke var et konsept i de dager. Det var heller ikke noe forsvar, og så vidt jeg husker fra barndommens mislykkede religiøse indoktrinering, så ble han også torturert før rettssaken.
Skvaldersjura Skrevet 15. februar 2011 #14 Skrevet 15. februar 2011 Hvorfor ble jødene nektet adgang til Norge (fra den gamle grunnloven)? Hvorfor var/er jødene hatet verden over? De enkle forklaringene noen i tråden har kommet med, er ikke så irrelevante. Men, går man Bibelen etter i dybden, finner vi at jødene drev med ting de helst ikke burde gjøre. I endel tilfeller vekket disse gjerningene Guds intense vrede. De offret spedbarn og mindreårige til moloch! De drev et avgudsdyrkeri som savner sidestykke i enhver religionshistorisk sammenheng. Det har gitt dem et rykte, om at de driver med onde ting. Frykt for dem, - er vel det motivet de fleste som hater dem har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå