Gjest Caylee Skrevet 20. mars 2011 #21 Del Skrevet 20. mars 2011 Jeg merker jeg blir litt mer oppgitt av folk som a) ikke vet hva definisjonen på human-etiker er b) tror at de utsagnene som en liten gruppe gjør i media er representativt for alle c) faktisk, av alle ting, får seg til å tro at de vil at "alle kristne julesanger skal være uten kristent buskap". Unnskyld meg, men når man trekker slike slutninger mangler det litt på både evnen til å ta inn informasjon og å analysere den. Det sto på nettet på nyhetene til jul det med julesangene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 20. mars 2011 #22 Del Skrevet 20. mars 2011 Det sto på nettet på nyhetene til jul det med julesangene Hjelp. Caylee, HEF har aldri villet ta det kristne innholdet ut av kristne sanger. De vil ha ikke-kristne alternativer til de religiøse sangene. Kampanjen de hadde bestod av en liste med forslag til sanger til skoler som ønsket å ha en livssynsfri feiring. Bl.a. stod Bjelleklang, Musevisa, På låven sitter nissen og mange andre der. Bakgrunnen for kampanjen var at skolen skal være livssynsfri og skal kunne ha tilbud som er like gode for alle barn, enten de er kristne, muslimer, hinduer eller ikke-troende. Hvordan du klarer å vri det til at noen vil ta det kristne innholdet ut av sanger er meg en gåte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 20. mars 2011 #23 Del Skrevet 20. mars 2011 Hjelp. Caylee, HEF har aldri villet ta det kristne innholdet ut av kristne sanger. De vil ha ikke-kristne alternativer til de religiøse sangene. Kampanjen de hadde bestod av en liste med forslag til sanger til skoler som ønsket å ha en livssynsfri feiring. Bl.a. stod Bjelleklang, Musevisa, På låven sitter nissen og mange andre der. Bakgrunnen for kampanjen var at skolen skal være livssynsfri og skal kunne ha tilbud som er like gode for alle barn, enten de er kristne, muslimer, hinduer eller ikke-troende. Hvordan du klarer å vri det til at noen vil ta det kristne innholdet ut av sanger er meg en gåte. Itilegg prøver dere å fjerne kristendommen fra Norge! Det er det værste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #24 Del Skrevet 20. mars 2011 På hvilken måte er humanetikere en trussel? Hvis du ikke tror på noen gud, har du da ingen rett til å tro at det finnes et skille mellom rett og galt? Hvis du ikke går i kirken på julaften, mister du da retten til å videreføre de andre juletradisjonene? Vi feiret da jul i Norge lenge før kristendommen kom til landet, bare ikke med det samme religiøse innholdet. Påskeharen har ingenting med kristendommen å gjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mille_ Skrevet 20. mars 2011 #25 Del Skrevet 20. mars 2011 Jeg rakker ikke ned på den på grunn av livvsynet dems, men fordi de rakker ned på livssynet til andre. Hadde de bare vært anonyme og ikke utalt seg om hvor idiotiske de mener andre religioner var så hadde jeg respektert dem jeg Så da har jeg lov til å rakke ned på deg siden du er kunnskapsløs om hva du uttaler deg om? 1. Å være uenig i noe er ikke det samme som å rakke ned på. At jeg sier :"jeg mener kristne tar feil i at det finnes en Gud" er ikke å rakke ned på kristne, det er å være uenig. 2. Human-Etisk Forbund postet noen julesanger uten kristent innhold som et alternativ for de menneskene som ønsker det. Jeg vil du skal vise meg et eneste sted hvor de har skrevet at "alle kristne julesanger skal være uten kristent buskap". 3. Hva er det som er "idiotisk" med Human-Etikernes syn? Er det fordi de er uenig med deg? De står for demokrati,er uten religiøse forestillinger og er opptatt av menneskerettigheter. En av disse frihetene er religionsfrihet. Det betyr frihet til å tro, og frihet til ikke å tro. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mille_ Skrevet 20. mars 2011 #26 Del Skrevet 20. mars 2011 Itilegg prøver dere å fjerne kristendommen fra Norge! Det er det værste Du er virkelig for drøy. Kanskje du skal stikke innom human.no og lese deg opp litt? Eller driver du bare og tuller nå? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 20. mars 2011 #27 Del Skrevet 20. mars 2011 På hvilken måte er humanetikere en trussel? Hvis du ikke tror på noen gud, har du da ingen rett til å tro at det finnes et skille mellom rett og galt? Hvis du ikke går i kirken på julaften, mister du da retten til å videreføre de andre juletradisjonene? Vi feiret da jul i Norge lenge før kristendommen kom til landet, bare ikke med det samme religiøse innholdet. Påskeharen har ingenting med kristendommen å gjøre. Jeg er kristen og går i kirken på julaften og når jeg føler for det på søndager. humanetikere er heller ikke hedninger så det er ikke noen unskyldning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 20. mars 2011 #28 Del Skrevet 20. mars 2011 Du er virkelig for drøy. Kanskje du skal stikke innom human.no og lese deg opp litt? Eller driver du bare og tuller nå? Det var du som sa det selv. du sa dere prøver å få kristendommen ut av skolen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 20. mars 2011 #29 Del Skrevet 20. mars 2011 Itilegg prøver dere å fjerne kristendommen fra Norge! Det er det værste Kanskje du heller kan svare på hvorfor du mener HEF prøver å ta det kristne innholdet ut av kristne sanger? Også hadde det vært fint om du kunne utdype påstanden over. Det stemmer nemlig fryktelig dårlig overens med både de vedtekter og handlinger HEF har gjort, så da vet vel du noe vi ikke vet...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #30 Del Skrevet 20. mars 2011 Det var du som sa det selv. du sa dere prøver å få kristendommen ut av skolen Ser du ikke forskjell på å "få kristendommen ut av skolen" og "fjerne kristendommen fra Norge"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 20. mars 2011 #31 Del Skrevet 20. mars 2011 Ser du ikke forskjell på å "få kristendommen ut av skolen" og "fjerne kristendommen fra Norge"? Nei det er ikke noe forskjell. For hvor flere plasser man fjerner kristendommen hvor mindre kristedom blir det igjen i samfunnet, veldig logisk. tenk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mille_ Skrevet 20. mars 2011 #32 Del Skrevet 20. mars 2011 Det var du som sa det selv. du sa dere prøver å få kristendommen ut av skolen Hvor har jeg skrevet det? Jeg begynner å bli mer og mer sikker på at du bare tuller. Uansett: HEF prøver ikke å få kristendommen ut av skolen - religionsundervisning er et viktig fag (akkurat som historie, geografi og andre fag). Det HEF ønsker er religionsnøytrale skoleavslutninger o.l, arrangementer som alle kan stå sammen om uansett livssyn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 20. mars 2011 #33 Del Skrevet 20. mars 2011 Kanskje du heller kan svare på hvorfor du mener HEF prøver å ta det kristne innholdet ut av kristne sanger? Også hadde det vært fint om du kunne utdype påstanden over. Det stemmer nemlig fryktelig dårlig overens med både de vedtekter og handlinger HEF har gjort, så da vet vel du noe vi ikke vet...? Du er vel humanetiker selv så da kan vel du svare på spørsmålet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 20. mars 2011 #34 Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Hvor har jeg skrevet det? Jeg begynner å bli mer og mer sikker på at du bare tuller. Uansett: HEF prøver ikke å få kristendommen ut av skolen - religionsundervisning er et viktig fag (akkurat som historie, geografi og andre fag). Det HEF ønsker er religionsnøytrale skoleavslutninger o.l, arrangementer som alle kan stå sammen om uansett livssyn. Hvorfor skal det være religionøytrale skoleavslutninger og arrangementer når vi er i et kristent land? Og det var vel dere som gjorde om KRL til RLE tenker jeg for å få mindre kristendom i undervisningen Endret 20. mars 2011 av Caylee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mille_ Skrevet 20. mars 2011 #35 Del Skrevet 20. mars 2011 Hvorfor skal det være religionøytrale skoleavslutninger og arrangementer når vi er i et kristent land? Og det var vel dere som gjorde om KRL til RLE tenker jeg for å få mindre kristendom i undervisningen Norge ble dømt for brudd på menneskerettighetene i forhold til kristendomsundervisningen, og måtte rette seg etter det. Hva er din definisjon på "et kristent land"? Hva er det som gjør at du mener et land er kristent? Bare 4 av 10 nordmenn tror på Gud. Hvorfor man skal ha religionsnøytrale arrangementer i skolen har jeg allerede svart på - fordi det skal være arrangementer alle kan samles om, uansett livssyn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 20. mars 2011 #36 Del Skrevet 20. mars 2011 Du er vel humanetiker selv så da kan vel du svare på spørsmålet Dårlig forsøk. Jeg prøver igjen: - hvorfor du mener HEF prøver å ta det kristne innholdet ut av kristne sanger? - og hva mener du med at HEF prøver å fjerne kristendommen fra Norge? Og ja, min ikke fullt så skjulte agenda er vel strengt tatt å demonstrere at du sitter og uttaler deg veldig bastant om noe du ikke kan noe om. Prove me wrong. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulaboer Skrevet 20. mars 2011 #37 Del Skrevet 20. mars 2011 Fordi de hele tiden er i media og rakker ned på andres livssyn. Å stille spørsmål og være skeptisk og kritisk til andres påstander er ikke det samme som å rakke ned på noen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulaboer Skrevet 20. mars 2011 #38 Del Skrevet 20. mars 2011 Nei det er ikke noe forskjell. For hvor flere plasser man fjerner kristendommen hvor mindre kristedom blir det igjen i samfunnet, veldig logisk. tenk Er det bra å tvinge kristendommen på folk som ikke vil ha den tvunget på seg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #39 Del Skrevet 20. mars 2011 Jeg er kristen og går i kirken på julaften og når jeg føler for det på søndager. humanetikere er heller ikke hedninger så det er ikke noen unskyldning. Jeg skjønte ærlig talt ikke så mye av det svaret. Kan du utdype? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 20. mars 2011 #40 Del Skrevet 20. mars 2011 Norge ble dømt for brudd på menneskerettighetene i forhold til kristendomsundervisningen, og måtte rette seg etter det. Hva er din definisjon på "et kristent land"? Hva er det som gjør at du mener et land er kristent? Bare 4 av 10 nordmenn tror på Gud. Hvorfor man skal ha religionsnøytrale arrangementer i skolen har jeg allerede svart på - fordi det skal være arrangementer alle kan samles om, uansett livssyn. ok da er det greit. norge er nesten ikke lenger et kristent land på grunn av at foreksenpel dere vil fjerne den over alt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå