Gå til innhold

Den perfekte pendle by

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger,

ninuska_, moderator

Skrevet

Anbefaller virkelig IKKE drammen. Bodd der i tre år. Lite tilbud og utrolig sære mennesker.

• Liker 1
Skrevet

Det kjem jo veldig an på kvar mannen din sin jobb ligg i Oslo. Oslo er ikkje ein ting. Ligg den på Mastemyr er Ski, Moss og til og med fredrikstad alternativ. Askim er også aktuelt å vurdere. Ligg den på Skøyen er Lier og Hurum innanfor rekkevidde. Ligg den på Stovner er Nittedal, Brenna og Eidsvoll aktuelle plassar å bu. Ligg den midt i sentrum kan dokke velge mykje meir fritt, i og med at dei aller fleste kommunikasjonsmiddel går til sentrum.

Jeg jobber på Skøyen og bor på Eidsvoll. Fungerer supert.

Skrevet

Mannen min og jeg bodde i Sarpsborg, han jobbet i Oslo. Tok en time med bil. Ser ingen andre har nevnt Sarpsborg. Stor by er det og, med lavere boligpriser enn f.eks. Moss (men så er Moss nærmere da).

Skrevet

Kommer helt an på hvor han jobber i Oslo, også. Kollektivtrafikk innad i Oslo (dvs fra Nationaltheatret eller Oslo S) tar fort 30 min fra holdeplass til holdeplass, i tillegg til byttetid etc. Kanskje Skedsmokorset kunne vært noe?

Skrevet

Anbefaler Drammen, eller noen av de nærliggende områdene. Fjordparken har blitt utrolig fin, med bademuligheter om sommeren (strand rett i sentrum), koselig gågate og fine turområder rett ved sentrum, samt skianlegg i umiddelbar nærhet (fint dersom dere får barn) Har to venninner som skulle studere i Oslo, men så ble undervisningen deres flyttet til Drammen to ganger i uka. De var mildt sagt misfornøyde i begynnelsen, men endte opp med å like byen så mye at de begge flyttet dit og overførte til høyskolen der permanent. Trivelig torg og butikker og alt man måtte trenge, samt lett vei til Oslo (i tillegg til tog går det buss hele døgnet. Tror det er Timeekspressen, så å komme hjem fra Oslo på kveld/nattestid burde ikke være noe problem)

Skrevet (endret)

En annen sak er NSBs upålitelighet i Oslo-området, til tross for nylige oppslag om at det er færre forsinkelser så opplever jeg (som tar tog innenfor strektningen Moss - Spikkestad) at de fleste togene jeg reiser med er forsinka. Alt fra 10 - 30 minutter, og det blir det mye frustrasjon ut av.

Jeg pendler samme strekning hver dag (også i helgene!), og jeg opplever at togene stort sett ikke er mer enn 5 minutter forsinket. Det hender jo at det er en feil som gjør at forsinkelsen blir lengere, men jeg har ikke opplevd noe særlig av det.

Vil anbefale deg Moss evt Ski. Lenger sør i Østfold kan du kun ta regiontoget til Halden/Gøteborg, og det går bare en gang i timen (og heller ikke alle timer!), men skal du til Ski eller Moss har du flere tog å velge mellom. De mindre stedene i mellom ville jeg anbefale deg å ikke vurdere med mindre dere har bil og skal bruke til tilogfra jobb (med kø og alt som følger med!) Til Moss går det et regiontog og et lokaltog + ekstra lokaltog i rushtiden.

Endret av lema
Skrevet

Jeg pendler samme strekning hver dag (også i helgene!), og jeg opplever at togene stort sett ikke er mer enn 5 minutter forsinket. Det hender jo at det er en feil som gjør at forsinkelsen blir lengere, men jeg har ikke opplevd noe særlig av det.

Jeg pendler også hver dag og har gjort det i over ett år. Er utrolig hvor mye forsinkelser det er. Mere enn 5min

Skrevet

Drammen, er det virkelig nært Oslo? Jeg synes nesten Asker er på grensen til å være usentralt i forhold til Oslo. Men som noen sier her, det er veldig avgjørende hvor mannen din skal jobbe i Oslo. Vest, nord/øst eller sør.

Jeg vil personlig anbefale Lillestrøm eller en annen del av Skedsmo kommune (Skedsmokorset, Kjeller, Leirsund, Skjetten eller Strømmen). Det tar 20 min å kjøre inn til Oslo, 12 min med tog. der får du både i pose og sekk. Stor kommune med masse tilbud, i motsetning til mange av de andre alternativene som er nevnt. Barnevennlig er det også.

Skrevet

Anbefaler virkelig ikke drammen! Har bodd der, og flyttet bort så fort det lot seg gjøre! Follo (ski, greverud, kolbotn ++) er fine steder! Ås også! Anbefaler virkelig å titte på disse områdene! Ellers er lillestrøm og strømmen også gode forslag! :)

• Liker 2
Skrevet

Drammen, er det virkelig nært Oslo? Jeg synes nesten Asker er på grensen til å være usentralt i forhold til Oslo. Men som noen sier her, det er veldig avgjørende hvor mannen din skal jobbe i Oslo. Vest, nord/øst eller sør.

Men Asker er jo usentralt – fordi det er så dårlig kollektivtilbud og latterlig lange bilkøer! Drammen er på en måte bedre da, fordi det går (mange og relativt presise) tog, og på toget kan du faktisk ofte få jobbet en del. Og som flere nevner, er det bra hjem-med-buss-muligheter i helgene også.

Min personlige mening: Hvis det på noe som helst vis er mulig, bør dere unngå pendling! Bo heller trangt og ha tid sammen med barna (som jeg oppfatter det som dere håper å få), enn å kjøpe villa med plen og bruke halvannen time hver vei til jobb …

Skrevet

Hva slags bolig er dere på jakt etter, og hvilken prisklasse ser dere for dere?

Og ikke minst, hvor i Oslo har mannen din fått seg jobb? Har hatt fått seg jobb nord- eller østsiden av Oslo, så er det et helvete å pendle fra Kongsberg og dit på morgenen. Det samme gjelder da Drammen og Eiker-traktene. Da er det bedre å f.eks se på boliger på Lillestrøm, Jessheim osv.

Har han fått seg jobb på sør- eller vestsiden av Oslo, så er det f.eks helt grei pendlevei fra Drammen. Det samme gjelder Sande. Kongsberg-Oslo er fortsatt langt å reise hver morgen.

Skrevet

Jeg liker også Follo godt :) Flere av tettstedene har "småbystørrelse". Noen steder går det an å pendle til Oslo med buss, f eks langs E6 og E18, noe som er mer pålitelig enn toget (men med færre avganger). Ellers enig i at det kommer an på hvor i byen kjæresten din har fått jobb.

Skrevet

Hønefoss eller Hole, som nevnt tidligere. Veldig ålreit vei å pendle, stort sett fin trafikkflyt frem til Sandvika. Noe økt trafikk på fredagene grunnet alle som skal til fjells,men det går greit for det.

Hønefoss er et fint sted, hvor du kan oppleve mye fin natur,samtidig som det ikke er helt øde.

:velkommen:

Skrevet

Men Asker er jo usentralt – fordi det er så dårlig kollektivtilbud og latterlig lange bilkøer! Drammen er på en måte bedre da, fordi det går (mange og relativt presise) tog, og på toget kan du faktisk ofte få jobbet en del. Og som flere nevner, er det bra hjem-med-buss-muligheter i helgene også.

Min personlige mening: Hvis det på noe som helst vis er mulig, bør dere unngå pendling! Bo heller trangt og ha tid sammen med barna (som jeg oppfatter det som dere håper å få), enn å kjøpe villa med plen og bruke halvannen time hver vei til jobb …

Det er litt morsomt at du sier at det er dårlig kollektivtilbud i Asker i forhold til Drammen. Alle tog som går til Drammen fra Oslo stopper jo i Asker. :fnise:

Skrevet

Det er litt morsomt at du sier at det er dårlig kollektivtilbud i Asker i forhold til Drammen. Alle tog som går til Drammen fra Oslo stopper jo i Asker. :fnise:

Poenget er at Asker er så mangt – blant annet grender og villastrøk uten en buss i sikte … Men jeg skjønner at du fniser litt.

Skrevet

Skal du pendle til Oslo sentrum ville jeg valgt Ski. Det bygges dobbeltspor dit nå, og boligprisene kommer sikkert opp på Lillestrøm- nivå etter hvert. Ellers synes jeg Nittedal er koselig, men togtilbudet er ikke like bra som fra Ski.

Asker og Lillestrøm er dyrt i forhold til Ski eller Nittedal. Hønefoss/Hole har ikke noe togtilbud å snakke om, så da blir du sittende i trafikkø, enten i bilen eller på bussen. Drammen er en møkkaby (sorry).

Gjest navnelapp
Skrevet

Men kan TS vennligst fortelle oss kvar denne jobben til denne mannen ligg? Alle råd er verdilause utan den informasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...