Gå til innhold

Den perfekte pendle by

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg og min samboer ønsker og stifte familie. Samboer har fått jobbtilbud i Oslo, så vi skal da flytte. Men vi ser det slikt at det ikke er så gunstig og kjøpe bolig inne i Oslo gryta da prisene er høye.

Det vi kunne tenkt oss er da og bosette oss en plass utenfor Oslo slik at han kan pendle inn til Oslo.

Og siden vi ikke er kjent i sør (er fra nordland) så tenkte jeg og høre her på tips til byer som kan egne seg.

Vi er da ute etter en by som ikke har så høye boligpriser

Max 1.5 timer pendling inn til Oslo. Helst kortere.

Må ikke være en øde plass, altså må være en litt større plass slik at det er mulig for meg og få jobb.

En plass der man ikke blir plaget av flom vær vår.

Egentlig kommer jeg ikke på mer hva vi ønsker i den nye byen vi skal flytte til.

Kom litt brått på dette med flytting, så har enda ikke fått samlet så mye tanker rundt det.

Håper noen her orker og ta seg tid og hjelpe meg litt. Er ikke lett dette for meg, har aldri flyttet, og nå vurdere vi og flytte bort fra familie og venner.

Skrevet

Drammen, 35 min med tog.

Kongsberg, 1 time og 25 min.

Tønsberg, 1 time og 30 min.

I Drammen er det flom innimellom, men det er ikke noe problem, det går ikke utover andre enn de som bor rett ved elva, og det er jo bare å ikke kjøpe seg hus der. De fleste husene i byen ligger litt høyere opp. Vet ikke åssen flommen er i de andre byene.

Skrevet

Meg som skreiv over. Boligprisene er nok ikke så lave, men sånn er det når man skal bo nærme Oslo. Eikerbygdene er et alternativ (Nedre og Øvre Eiker, henholdsvis Mjøndalen og Hokksund som kommunesentrum), det er nabokommunene til både Drammen og Kongsberg, ligger midt imellom disse byene. Her er prisene noe lavere enn i byene. Fint sted å bo!

Skrevet

Sjekk ut Ringerike eller Hole :-) Fra Hønefoss er reise tiden på ca en time. Litt dyrere i Hole enn i ringerike. Fint miljø for barn og ungdommer, pluss at det ikke er helt øde heller.

Skrevet

jeg ville heller fokusert på hvor kulturtilbud/fritidstilbud for barn/barnehagedekning/gode skoler etc er, og så valgt bolig etter dette.

er enktel byer som er mer belastet enn andre(eksemelvis har jeg hørt at moss skal ha et relativt belastet ungdomsmiljø, men mulig jeg tar feil...)

men dessverre vil du nok ikke finne rimelige boliger i pendlerområdene....

lillestrøm er jo grisenærme da, 10 min med tog.....

eller så er jo både hele akershus, vestfold og østfold populært.

Skrevet

Gjøvik! Det tar ca. 2 timer til Oslo med tog, men begge steder er endestasjon, og da kan man sove hele turen uten å risikere å kjøre for langt ;) Bil tar rundt 1 time og 45 min.

Gjest Spinell
Skrevet

Hamar kan kanskje passe.

Det tar ca 1 t 30 min fra Hamar med tog til Oslo S, og jobbmarkedet i området er slett ikke verst. Det skal mye til før Mjøsa flommer så mye at man kan kalles flomutsatt, og det skjer i alle fall ikke hver vår (sistgang var i -95).

Skrevet

Jeg antar at "stifte familie" betyr at dere vil ha barn?

Da ville jeg IKKE bosatt meg så langt unna jobben som de forslagene du har fått tilsier. En togtur på 1 - 1,5 time betyr 3 timer for dagen = 15 timer i uka, som tilsvare ca to hele arbeidsdager.

Tar toget 1 time, må du likevel regne tilleggstid i begge ender, de færreste bor og jobber på perrongen.....

Hvis din samboer skal jobbe i Oslo under ovennevnte betingelser, ja da sitter du med ALT arbeidet på hjemmefronten (forutsatt at du får jobb i nærmiljøet). Hvis du og ender opp som pendler, ja da sliter dere.

En annen sak er NSBs upålitelighet i Oslo-området, til tross for nylige oppslag om at det er færre forsinkelser så opplever jeg (som tar tog innenfor strektningen Moss - Spikkestad) at de fleste togene jeg reiser med er forsinka. Alt fra 10 - 30 minutter, og det blir det mye frustrasjon ut av.

Hvis dere overhode ikke er kjent, vil jeg nesten anbefale å leie i første omgang. Da kan dere bli kjent, og områ dere litt, både ifht. hva som er realistisk ifht. reisetid og hvor dere faktisk har lyst til å bo. Er dere vant til å bo relativt sett sentralt ifht. både jobb og fritidstilbud blir det en stor overgang å binde opp flere timer for dag i reisevei.

Skrevet

Kongsberg! :jepp:

Flott plass å vokse opp. Bra skoler, godt utvalg med mulige arbeidsplasser, sjeldent flom (og da rammes de færreste bolighus siden de ligger opp fra elva). Jazzfestival om sommeren, gjerne gode temperaturer sommerstid. Kan bli kaldt om vinteren, men det er en "tørrere" kulde enn hva f.eks. Oslo har, så jeg personlig fryser mye mer i Oslo enn i Kongsberg. Kort vei til skog, fjell, badevann. Supert sted! Buss hver time døgnet rundt til/fra Oslo. Tog hver time også så vidt jeg veit.

• Liker 1
Skrevet

Lillestrøm området er også et alternativ da det går tog hele tiden som bruker 10 min til Oslo S. Det går jo også ann å kjøpe litt i utkanten av Oslo, for eksempel oslo øst hvor det er mye billigere, og hvor det også er god tilgang på kollektiv. For eksempel nedvoer mot Bøler/Oppsahl eller mot Stovner/Lindeberg/Furuseth... Beste er å se på kart.finn.no også kan du derfra se hvor tog/t-bane linjene går. På samme kartet kan du velge å vise boliger til salgs/til leie. Anbefales. :)

• Liker 1
Skrevet

Sørumsand - 30 min til Oslo m tog. Stor tilflytning for tiden og et veldig hyggelig sted å etablere seg med barn :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har flyttet fra Oslo-området til en annen av de store byene, nettopp på grunn av det alle svarene her egentlig peker på: Det finnes ingen ideell løsning. Hvis mannen din jobber midt i Oslo, bør dere helst bo ikke for langt unna. Men du skal også ha en jobb, og hvem vet om den blir i samme bydel? Og så, hvis barna kommer, er det barnehage som skal i orden, og så er det skole etter hvert, fritidsaktiviteter, osv. Selv om dere har hjemmekontor et par dager i uka (ikke nødvendigvis noen selvfølge), bruker familien samlet sett fort flere titalls persontimer på forflytning.

I en annen by kan man (som vi) ha to jobber, barnehage og skole innen en radius på et par kilometer = gang-/sykkelavstand. Det gir utrolig mye mer fritid!

Dette var jo en avsporing, altså, men til det opprinnelige spørsmålet: Hvis han skal jobbe i Oslo, ville jeg tenkt litt nytt, glemt Volvo & vov-vov og kjøpt en treroms på Østkanten. Man kan ha et fint familieliv med to barn på 70 kvm (vet jeg, for jeg har prøvd), og på den måten vil det også være mulig å legge opp litt penger til egenkapital hvis dere etter hvert finner ut at dere vil flytte til Sørumsand eller Asker og kjøpe hus.

Skrevet

Hvis dere overhode ikke er kjent, vil jeg nesten anbefale å leie i første omgang. Da kan dere bli kjent, og områ dere litt, både ifht. hva som er realistisk ifht. reisetid og hvor dere faktisk har lyst til å bo.

Dette synes jeg var et veldig godt tips!

Ellers er det jo rimeligere å bo i områdene Aurskog - Bjørkelangen. Personlig ville jeg synes det var for lang pendling hver dag, men det er godt innenfor det du oppga. Tar ca 45 minutter tenker jeg. Mye nybygging i disse områdene, så mulig å få seg en veldig bra bolig til en bra pris.

Skrevet

Eidsvoll er et supert sted å bo om man jobber i Oslo.

Skrevet

Eller sørover: Kolbetn, Opppegård, Ski, Ås, Vestby

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Det kjem jo veldig an på kvar mannen din sin jobb ligg i Oslo. Oslo er ikkje ein ting. Ligg den på Mastemyr er Ski, Moss og til og med fredrikstad alternativ. Askim er også aktuelt å vurdere. Ligg den på Skøyen er Lier og Hurum innanfor rekkevidde. Ligg den på Stovner er Nittedal, Brenna og Eidsvoll aktuelle plassar å bu. Ligg den midt i sentrum kan dokke velge mykje meir fritt, i og med at dei aller fleste kommunikasjonsmiddel går til sentrum.

• Liker 1
Skrevet

Anbefaller på det sterkeste å ikke pendle så mye faktisk. Det koster, NSB er ekstremt rotette og man kan bli møkk lei hele greia

Skrevet

Jeg vil anbefale Drammen. Hyppige togavganger til Oslo. Tar rundt 40 min. med tog. Alternativet er Timeekspressen. Boligprisene er rimligere enn i Oslo og Asker. Flere gode boligområder for barnefamilier. Området her tre togstasjoner. Gulskogen, Drammen sentrum, Brakerøya.

Kolbotn og Skiområdet er også fine steder. Her går det både buss og tog inn til Oslo.

Skrevet

Jeg synes Drammen er perfekt. Flyttet hit i Sommer, da jeg ville bo ett fint sted med barna mine, barnevennlig, men med ett bra aktivitetstilbud. Og kort vei inn til Oslo.

Bare 35 min med tog inn til Oslo, masse aktivitetstilbud her, veldig barnevennlig. Vi trives ihvertfall utrolig godt, ikke angret meg noe på og flytte hit.

Skrevet (endret)

Slår et slag for Follo jeg! Sjekk ut mindre tettsteder som Kråkstad, Langhus, Vestby, Son, Ytre Enebakk osv hvis kommunesentrene som Ski, Kolbotn og Ås blir for dyrt.

Edit: dette er jo ikke akkurat byer da... Men det er korte avstander og både tog- og bussforbindelser de fleste stedene!

Endret av Violet Hill

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...