Gjest lillagubban Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Jeg har problemer med macen min og tenker prøve å reformatere for å fikse den. Men da vil jeg jo gjerne ta vare på alt som er inne på den først. Jeg vil bruke "Time machine" til å legge alt over på min eksterne harddisk. MEN siden jeg også har veldig mye inne på denne eksterne harddisken, fra flere gamle pcer, så er den ikke kompatibel med mac uten å bli formatert selv først; og jeg ønsker jo selvfølgelig ikke å slette alt jeg har der inne fra før... Hvordan kan jeg gjøre det da? Må jeg bare ta alt jeg finner av filer inne på macen min og putte de på eksterndisken manuelt, og krysse fingre for at jeg får med alt?
Betty2 Skrevet 2. februar 2011 #3 Skrevet 2. februar 2011 å putte det over mannuelt ville jeg ikke gjort. da kan du resikere at en del av programmene låser seg, go du ikke får tilgang til gamle filer. (eks du får ikke se på bildene som ligger i iphoto libery, eller hente ut / endre filer som ligger på låste / administrative mapper) jeg gjorde det samme som du tenker på. slet i lang tid med å få macen fikset. jeg er ikke noe data ekspert, så jeg tror jeg ville kjøpt en hardisk som du kan bruke kun til mac, men finnes kanskje bedre løsninger
aluminium Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Det kommer helt an på hva du ønsker å ta vare på. Dersom du har iPhoto/iTunes-bibliotek så er det bare å kopiere dem over på disken. Når du har formatert maskinen er det bare å starte iPhotp/iTunes slik at de lager et nytt bibliotek. Deretter tar du det gamle biblioteket og erstatter det nye. Det er veldig enkelt, og det funker. Jeg har gjort det flere ganger, og det er en skuddsikker løsning. Programmer er stort sett bare å kopiere ikonet fra Programmer-mappen. Dersom det er programmer som Office, Photoshop osv. kan dette bli problematisk. Disse har mye filer liggende i biblioteket. Da er det gjerne enklere å bare installere dem på nytt etter formateringen, gitt at du har installeringsfilen/disken... Det å kopiere Hjem-mappen, altså den som har et hus som ikon er ikke noen god idé. Da kan det følge med mye rusk du aldri trenger og som dessuten vil sinke systemet. Spør dersom det er noe konkret du lurer på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå