Gå til innhold

Betale for tannlege når man har blitt innkalt under ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom hjem fra ferie en kveld i forrige uke, hentet posten og så at jeg hadde fått innkallelse til rutinekontroll hos tannlegen, med time neste dag. Jeg ringte til tannlegen for å avbestille tidlig neste morgen, da jeg ikke hadde mulighet til å møte opp til denne timen, og nå har jeg fått regning på kr. 400 for timen, pga. for sen avbestilling. Er jeg nødt til å betale denne regningen? Er student og har ikke verdens beste økonomi, så syntes det er litt urimelig når jeg ikke selv bestilte timen, ikke mottok timelappen før kvelden i forveien, og heller ikke hadde bekreftet at tidspunktet passet.

Noen synspunkt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betal regninga og vær glad for at du faktisk får innkalling i posten hvert år.

Det er ikke tannlegen sin feil at du har vært på ferie og ikke fikk sjekket posten før dagen før timen, og det vanlige er at man ringer dersom timen ikke passer. Hører ikke tannlegen noe, så antar de at timen passer.

Skrevet

Vet ikke noe om det første.

Men jeg ville avbestilt det å bli innkalt, jeg foretrekker å bestemme selv når jeg skal til tannlegen.

Skrevet

Synspunkt? Absolutt.

Innkallelser er ikke noe som en tannlege begynner å sende til vilt fremmede, dette er jo noe du kunne styrt selv. Jeg forstår det er kjipt, men det er da like kjipt for tannlegen som har hatt en ledig time der ingen har dukket opp. Se de fra tannlegen sin side, som ikke kan vite når du er på ferie.

Jeg passer uansett på å bestille selv. Jeg går én gang hvert andre år, og det skulle bare mangle at jeg klarer å surre meg til telefonen for å velge en time som passer meg.

Skrevet

Det kommer liit ann på hvor lenge du har vært borte. Er innkallingen sendt ut med to ukers varsel, må du bare betale. Men ved kortere varsel, synes jeg tannlegen må ta det på sin kappe at folk faktisk kan være på ferie.

Jeg går til tannlege to ganger i året, og burde da kunne vite ca når innkallingen kommer. Men den kan variere med flere uker, så hadde jeg ikke fått mobilvarsel i tillegg, ville jeg ha avmeldt meg den automatiske innkallingen for å være sikker på at jeg ikke gikk glipp av en time.

Mine tanker om dette er at tannlegen bør sende ut innkallining med et par ukers varsel, og i tillegg benytte seg av mobilinnkalling for å unngå slike episoder.

Skrevet

Selvfølgelig skal hun IKKE betale for den timen.

Rett og slett, fordi varslingstiden er for kort.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig skal hun IKKE betale for den timen.

Rett og slett, fordi varslingstiden er for kort.

Hvordan kan det ha seg at du vet når innkallingen er sendt?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvordan kan det ha seg at du vet når innkallingen er sendt?

Jeg vet ikke når den er sendt. Men gikk ut fra at det er kanskje et par uker før.

Uansett, så er ikke det poenget. Jeg mener bare at det uansett er for kort tid til at pasient skal respondere.

Ved en disputt, så kommer ikke tannlegen noen som helst veg.

Hvis ikke pasienten har svart positivt på innkallelsen.

Trådstarter kan altså med full rett, bestride dette beløpet.

Dette har min tannlege (tannlegesenter) fullt ut forstått (etter flere tvister på dette) og har derfor endret rutiner. Sender nå ut mail med akseptfrist hver gang.

Så etter at dette er akseptert, så er det mitt ansvar å møte. Ellers må jeg si fra 24 timer før, for å unngå belastning.

Endret av Østlandet
  • Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg vet ikke når den er sendt. Men gikk ut fra at det er kanskje et par uker før.

Uansett, så er ikke det poenget. Jeg mener bare at det uansett er for kort tid til at pasient skal respondere.

Tøys!

Innkalling til tannlegetimer har aldri trengt pasientens bekreftelse, og det står tydelig på innkallingene at ubenyttede timer som ikke er avbestilt senest dagen før blir fakturert.

Skrevet

Jeg kom hjem fra ferie en kveld i forrige uke, hentet posten og så at jeg hadde fått innkallelse til rutinekontroll hos tannlegen, med time neste dag. Jeg ringte til tannlegen for å avbestille tidlig neste morgen, da jeg ikke hadde mulighet til å møte opp til denne timen, og nå har jeg fått regning på kr. 400 for timen, pga. for sen avbestilling. Er jeg nødt til å betale denne regningen? Er student og har ikke verdens beste økonomi, så syntes det er litt urimelig når jeg ikke selv bestilte timen, ikke mottok timelappen før kvelden i forveien, og heller ikke hadde bekreftet at tidspunktet passet.

Noen synspunkt?

Min tannlege sender ut ca 1-1,5 uke i forveien. Nå får jeg innkallelse da det har gått et år. Jeg vet sånn ca da jeg skal neste gang.

Han har ringt meg om den timen skulle ha vert i nærheten av påske,pinse eks.

Be om å få påminnelse på tlf? mail?

Når jeg ikke har ordnet med annen varsling, så har eg nok betalt regningen. Han satt tross alt uten en kunde den timen. Du risikerer bare at regmingen blir dyrere.

Skrevet

Tøys!

Innkalling til tannlegetimer har aldri trengt pasientens bekreftelse, og det står tydelig på innkallingene at ubenyttede timer som ikke er avbestilt senest dagen før blir fakturert.

Ikke vær for påståelig. Nettopp av denne grunn, har det offentlige helse/tannhelsestell sluttet å ta betalt for ubenyttede timer.

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Ikke vær for påståelig. Nettopp av denne grunn, har det offentlige helse/tannhelsestell sluttet å ta betalt for ubenyttede timer.

Kan du framlegge dokumentasjon på det du påstår selv?

Kan ikke finne noe om dette noe sted.

Jeg mener det systemet som Østlandet beskriver i siste halvdel av sitt innlegg (og som ble lagt inn mens/etter at jeg svarte ham i går) er både pasientvennlig og trolig penge- og arbeidsbesparende for tannlegekontoret. Det er likevel ikke gitt at tannlegen er pliktig å gjøre det på denne måten.

Skrevet

Ring eller oppsøk tannlegen din og forklar situasjonen. Vær ydmyk, og beklag at du ikke har hatt mulighet til å avbestille før. Forklar at du har vært bortreist, fortell at du er student og har problem med å betale. Har jeg vært i "slike tilfeller" og ringt, har sakene alltid ordnet seg for meg. Men det er viktig å være høflig, og saklig. Litt fortvilelse i stemmen er heller ikke dumt. MEN bli ikke sint og høyrøstet, da kommer du ingen vei.

Du kan også be om å bli varslet gjennom mobil neste gang, så viser du at du ikke bare utelater timer.

Forstår jo at tannleger krever bet. for uteblitt time - for det er MANGE som ikke "gidder" å møte opp i løpet av bare en dag, men har du en god "unnskyldning" for at du ikke har avbestilt - pleier de fleste å vise forståelse. Lykketil..

• Liker 2
Skrevet

Det er feil, det tas betalt for ubenyttede timer. Jobber med dette til dagen, så det vet jeg :)

Skrevet

Dette har min tannlege (tannlegesenter) fullt ut forstått (etter flere tvister på dette) og har derfor endret rutiner. Sender nå ut mail med akseptfrist hver gang.

Så etter at dette er akseptert, så er det mitt ansvar å møte. Ellers må jeg si fra 24 timer før, for å unngå belastning.

...wow, det må være det mest påståelige og ubegrunnede innlegget jeg har lest på lenge. For det første kan du ikke bare gå ut fra at tannlegen til TS sende ut innkalling to uker før, det er ikke alle som er like flinke på dette. For det andre så går neppe du og TS til samme tannlegesenter, så hvordan de har løst det på ditt er revnende likegyldig så lenge du ikke kan vise til annen informasjon som indikerer at dette er generell praksis, pålagt eller noe slikt. Jeg finner, i likhet med Spinell, ingen ting som tyder på dette.

Skrevet

Når jeg ikke har ordnet med annen varsling, så har eg nok betalt regningen. Han satt tross alt uten en kunde den timen. Du risikerer bare at regmingen blir dyrere.

Om han satt uten kunde den timen kan vel ikke du vite? Det er mange som har akutte situasjoner som ringer samme dag og trenger time.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har faktisk opplevd at min tannlege veldig raskt frasa seg denne betalingen, når jeg spurte om det var lov å fakturere for dette og ville undersøke det i etterkant.

• Liker 2
Skrevet

Juridisk sett har ikke tannlegen noe å komme med. Det er ikke slik at ett firma kan kalle en inn på forpliktende basis, fordi de har utført en jobb for deg tidligere. De kan gi deg ett tilbud om en time, ikke noe mer. Bytt ut "tannlege" med hvilken som helst annen næringsdrivende, og se hvor idiotisk dette høres ut da. Det er heller ikke slik at TS må dokumentere at dette ikke er lov, det er eventuelt tannlegen som må vise til ett lovverk som gir dem rett til å kreve inn pengene.

Jeg har heller aldri opplevd å bli kalt inn til en konkret time hos tannlegen etter at jeg passerte tjue. Dette fungerer dersom man er ti år gammel, og tannlege er gyldig fravær fra skolen, og man uansett ikke betaler noe for det. Som voksen går jeg ut fra at jeg tar ansvar for å bestille mine egne timer, siden jeg har en travel hverdag det må passe inn i. De gangene jeg har fått innkallinger, til feks tannlege, optiker eller veterinær har det vært i formen "det er på tide med din/kattens årlige sjekk, kontakt oss på telefon xx for bestilling av time"

• Liker 2
Skrevet (endret)

Juridisk sett har ikke tannlegen noe å komme med. Det er ikke slik at ett firma kan kalle en inn på forpliktende basis, fordi de har utført en jobb for deg tidligere.

...men man avtaler da som regel med tannlegen at man bør inn på sjekk så og så ofte? Sist jeg var hos tannlegen anbefalte hun meg å komme tilbake etter et halvt år, jeg sa OK, hun sa "da får du en time da". Det er litt mer forpliktende enn i eksempelet ditt, synes jeg. Jeg har hatt endel forskjellige tannleger oppigjennom og hos de hvor jeg har fått årlige innkallelser så har det blitt avtalt på forhånd. Men det er kanskje mer uvanlig enn jeg tror? :klo:

Det er forøvrig en god del voksne mennesker som sliter med å ta ansvar med å bestille sine egne timer. Ikke alle har tannlegeskrekk, men mange er tannlegenervøse og da er det lett å utsette timebestillingen. Jeg vil tro at det faktisk er en av (mange) grunner til at mange tannleger har denne ordningen. Men det var irrelevant og off-topic, kan ikke bruke det til å argumentere hverken for eller imot i akkurat denne saken.

Endret av Pingting
  • Liker 1
Skrevet

Det er forøvrig en god del voksne mennesker som sliter med å ta ansvar med å bestille sine egne timer. Ikke alle har tannlegeskrekk, men mange er tannlegenervøse og da er det lett å utsette timebestillingen.

Men da holder det med en påminner, å bare sette en opp til time er ikke greit. Med mindre det er avtalt på forhånd, dersom tannlegen spurte om man vil ha innkalling, sist man var der er det ok, men denne må fortsatt sendes i rimelig tid i forkant.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...