Gå til innhold

Alternativ rett til koldtbord?

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal
Skrevet

I anledning et familieselskap, har jeg fått i oppgave å lage "ett eller annet godt" som passer til koldtbord. De tradisjonelle rettene tar den eldre generasjonen seg av, så jeg har fått frie tøyler.

Men hjernen er tom, jeg kunne for eksempel godt tenke meg ett eller annet italiensk, eller noe med grønnsaker. Husker at jeg har smakt gratinerte auberginer en gang, men kjenner ikke oppskriften.

De er vante (bortskjemte) til at jeg disker opp med noe originalt og smakfullt, men denne gangen trenger jeg hjelp..... :roll:

Hitover med oppskrifter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratinerte auberginer har jeg aldri laget, men hvis du liker auberginer kan jeg anbefale denne retten . Enkel å lage, og veldig god.

En annen litt original koldtbordrett er vannmelon med fetaost. Høres sært ut, men smaker deilig. Jeg bruker ingen bestemt oppskrift - har "lånt" litt her og der - men skjærer altså vannmelon i litt store biter og blander med biter av fetaost og strør over ristede pinjekjerner og hakkede pistasjenøtter. Men selvfølgelig, denne retten passer kanskje ikke like godt til alt, så det kommer jo an på hva som finnes ellers på koldtbordet.

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg har ingen aning, så mottar alle tips med takk. :D

Skrevet
Jeg har ingen aning' date=' så mottar alle tips med takk. :D[/quote']

Da så! :wink: Den aubergineretten vil jeg i alle fall tro er anvendelig ved siden av en god del ting.

Skrevet

Hvis du vil lage noe som passer til både fisk og kjøtt, ikke så veldig orginalt da, men enkelt og jeg har fått mye skryt av denne;

Eggesalat:

ca 15-20 egg

1-2 pk lett-majones

1-2 finhakket løk

salt og pepper

Blandes godt.

Strø gjerne litt purreløk/gressløk på toppen som pynter.

Veldig god, men kanskje litt kjedelig?

Gjest Ethereal
Skrevet

Eggesalat er vel allerede planlagt, men takk for tipset. :)

Jeg har funnet mye fristende på nett, og vurderer å lage to ting:

Focaccia med italiensk pastasalat til. Har funnet oppskrifter, og skal teste dem på sambo. Han er villig testobjekt :wink:

For den som kan tilstrekkelig tysk, vil jeg anbefale denne siden:

www.marions-kochbuch.de

Skrevet

Squash-grateng er veldig godt - har bare mistet oppskriften min :(

Ellers har jeg oppskrift på en makaronisalat med skinke og ost:

1 boks bogskinke (i terninger)

2-300g ost (i terninger, Jarlsberg pleier jeg å bruke)

ca 300g makaroni (kokes og avkjøles)

1-3 røde paprika (i terninger, avhengig av størrelse)

Dressing:

1 beger lettrømme

3-6ss Boston agurkmix (etter smak)

litt melk til ønsket konsistens

salt, pepper og cayennepepper (viktig!)

Blandes i en bolle. Hell dressing over og rør godt.

Kjempegod rett, både til middag (særlig om sommeren), lunch og kveldskos! Enkel å lage er den også.

Gjest Ethereal
Skrevet

Kan jeg lure deg til å lete etter oppskriften :wink: Det hørtes nemlig veldig godt ut....

Skrevet
Kan jeg lure deg til å lete etter oppskriften :wink: Det hørtes nemlig veldig godt ut....

Jeg kan jo begynne med ingrediensene, hvertfall, for de husker jeg!

squash (ca 500g, mener jeg det var)

løk i halvringer (2-3 løk)

hvitløk (2-4 fedd - presset)

egg (4 egg - tror jeg)

melk (2dl?)

brødrasp (1,5-2dl)

ost (ca 2dl revet ost blandes med resten, og så må du ha en del revet ost oppå).

Salt, pepper

Skjær squash i biter (kutt i to og skjær "halvringer"), kokes i lettsaltet vann til de er møre. Deretter heller du av vannet, og moser squashen med en gaffel. Skjær løk og hvitløk og fres blank (ikke brun - viktig!) i en panne/gryte. Hell squash og løk i en bolle, bland godt. Visp eggene, bland i melk, hell over grønnsakene, bland godt. Krydre med salt og pepper. Ha i brødrasp og ost. Nå skal dette ha en litt fast konsistens.

Ha i ildfast form, stek ved.......tja, 180-200 grader til osten er gyllen og gratengen virker ferdig (sjekk med en kniv om eggestanden er stivnet).

Dette ble en litt cirka-oppskrift, tror ikke det er langt fra den originale oppskriften som jeg lover å lete etter hjemme :wink:

Skrevet

Legger litt arbeid i en smørbrødkake, jeg. Synes det er kjempegodt på koldtbordet.

Skrevet

Hei!

Her er en oppskrift på rosmarinbrød som ligner på focaccia og som er veldig lett å lage! Den kan bare dyppes i en god olivenolje, eller serveres med en god grønnsaksform. (Legger ved oppskrift på en jeg vet er god!)

ROSMARINBRØD

10-12 små eller 2 store

50 g gjær

1ts salt

ca. 6 dl vann

3 ss olivenolje

ca 1 kg finbakstmel

olivenolje, grov salt og rosmarin til å drysse på

Ha gjæren i en bakebolle og rør den ut i litt av det lunkne vannet. Tilsett salt, resten av vannet og olivenoljen. Tilsett mesteparten av melet, og arbeid deigen godt, slik at den slipper bollem. Dekk bollen med plast og sett til heving et lunt sted.

Ta opp deigen på et melet bakebord og del i emner. Form emnene til boller som klappes helt flate, slik at de blir minst like store som pitabrød. Dekk til og la heve i 20 minutter. Pensle med olje, grov salt og rosmarin og stek så på 200 grader i 10 minutter.

-----------------------

OVNSSTEKTE GRØNNSAKER

4-6 porsjoner

400 g små poteter, delt i to

1 nett sjalottløk

1 rødløk i båter

2-4 gulrøtter delt på langs

1 rød paprika i strimler

1 gul paprika i strimler

1 squash i skiver

1 liten aubergine i skiver

200 g små tomater

1 liten sellerirot i terninger

1 hvitløk delt i to på tvers

4-6 ss flytende melange

1 ts salt

1 ts timian

noen grener rosmarin

litt persillerot

Vask opp og del opp alle grønnsakene og legg dem i en liten langpanne. Ha på krydder og den flytende margarinen. Stek ved 225 grader i ca 35 minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...