Gå til innhold

NAV sier jeg får sykepenger i 12 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hadde inntil nylig fast 100% stilling, og sa selv opp mens jeg var sykemeldt.

Er ferdig nå med denne jobben, og tenkte at jeg må melde meg arbeidsledig og søke om gjenopptak av dagpenger.

Så er det dennne 8 ukers-regelen om ventetid på dagpenger om du sa opp jobben selv, med mindre det var av helsemessige årsaker du sa opp.

Jeg prater med legen min som sier hun skal undersøke hva det er hun må skrive.

Hun ringer seinere og forteller at NAV sier jeg har rett på sykepenger inntil 12 uker, tilsvarende min forrige faste lønn. Hun sier hun skal sende dem et dokument hvor hun friskmelder meg til arbeid.

Jeg oppsøker NAV selv og får bekreftet dette med sykepenger tilsvarende full lønn i inntil 12 uker, så jeg skal ikke søke om gjenopptak av dagpenger på dette tidspunkt.

Nå har jeg sendt inn mitt første meldekort, og det står bare "klar tilberegning", i noen dager nå. Jeg har heller ikke mottatt noe på konto, men på en annen side måtte jeg heller ikke opgitt mitt bankkontonummer?

Er det noen som vet hva denne sykepengeordningen heter, og hvordan det er mulig at jeg skal ha sykepenger(lønn) etter jeg har sagt opp min jobb, og i så mye som 12 uker i ettertid?

Jeg har ikke fått verken brev eller mail om noe slags informasjon vedrørende dette, og tenkte jeg skulle høre med dere her, før jeg må sitte i timesvis i kø på NAV for å spørre om dette.

Endret av reebok
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette heter "Friskmeldt til arbeidsformidling". Jeg fikk denne ordningen fordi jeg ble syk av jobben min. NAV mente jeg etter en tid ikke ville få flere sykmeldinger, fordi jeg var frisk nok til å jobbe, men ble syk av å være i den jobben jeg var i. Dermed ble jeg oppfordret NAV om å si opp selv, og fikk den ordningen som du er i nå, i 12 uker.

Du vil få sykepenger, og de blir utbetalt en gang i måneden, selv om du leverer meldekort hver 14. dag. Du bør ringe NAV og høre om de har alt de trenger av informasjon, jeg har måttet ringe hver måned, fordi de stadig var noe surr med utbetalingene.

Ordningen avsluttes hvis du får deg jobb.

Når de 12 ukene har gått, melder du deg arbeidsledig, hvis du ikke har fått annen jobb i mellomtiden. Du slipper karantenetiden på 8 uker, som man vanligvis får når man sier opp selv.

Lykke til. :)

Skrevet

Dette heter "Friskmeldt til arbeidsformidling". Jeg fikk denne ordningen fordi jeg ble syk av jobben min. NAV mente jeg etter en tid ikke ville få flere sykmeldinger, fordi jeg var frisk nok til å jobbe, men ble syk av å være i den jobben jeg var i. Dermed ble jeg oppfordret NAV om å si opp selv, og fikk den ordningen som du er i nå, i 12 uker.

Du vil få sykepenger, og de blir utbetalt en gang i måneden, selv om du leverer meldekort hver 14. dag. Du bør ringe NAV og høre om de har alt de trenger av informasjon, jeg har måttet ringe hver måned, fordi de stadig var noe surr med utbetalingene.

Ordningen avsluttes hvis du får deg jobb.

Når de 12 ukene har gått, melder du deg arbeidsledig, hvis du ikke har fått annen jobb i mellomtiden. Du slipper karantenetiden på 8 uker, som man vanligvis får når man sier opp selv.

Lykke til. :)

Takk for meget oppklarende innlegg! Fint å høre fra en som har vært borti det selv.

Takker så mye :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg er også blitt friskmeldt til arbeidsformidling, men nå har det selvfølgelig blitt noe krøll med utbetaling av sykepengene. Måtte du sende inn all dokumentasjon på nytt? Altså inntektsopplysninger o.l etter du ble friskmeldt t.a?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...