Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er potte forkjølet nå og ringte inn til jobb i går for å gi beskjed om at jeg ikke kunne komme på vakten min da. I dag har jeg uansett fri siden jeg egentlig skal jobbe i helgen men jeg er ganske sikker på at jeg ikke er noe vesentlig bedre i morgen så jeg blir nok hjemme da og. Men, så kom jeg til å tenke på fredagen, hvis jeg ikke er bra nok til å jobbe igjen innen da teller kan jeg fortsatt bruke egenmelding eller må jeg til lege først for sykemelding?

Man har jo maks 3 dagers egenmelding på rad, man kan f,eks ikke bruke egenmelding på fredag og så mandagen etter, og hvis jeg bruker en på tirsdag, har fri på onsdag og så bruker en på torsdag blir det da det samme? At de tre dagene har gått?

Beklager for at det ble litt rotete skrevet, jeg er litt bomull i hodet og øynene renner og klør så mye at jeg må ta pauser hele tiden :lol:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ah, det var det jeg trodde :)

Takk for svar

Skrevet

Ja, også fridag teller med i de tre.

Mener også jeg har hørt at om de tre dagene grenser mot helg, så må en ha legeerklæring/sykemelding. Men dette er jeg ikke sikker på.

Tipper fastlegen din ikke har problemer med å postsende en sykemelding når vedkommende hører din malmløse hvesende forkjølelsesverkestrupe forsøke å kvitte seg med ordene så skånsomt som mulig gjennom telefonen...

God bedring! :goodbye:

Skrevet

Hehe takk Kamikatze, men jeg har nok ikke et så nært forhold til fastlegen min at jeg tror jeg kan få en sykemelding i posten.

Og siden jeg må ha med meg småen i vogn på bussen for å komme meg til lege ber jeg heller til alle guder, helgener og annet jeg kan komme på om at jeg blir frisk nok til å jobbe innen fredag :fnise:

Skrevet (endret)

Sjekket litt.

Fridager teller med. Blir du for eksempel sjuk fredag, teller lørdag og søndag automatisk med i egenmeldingen. Er du fremdeles sjuk mandagen, blir den regnet som den fjerde dagen, der arbeidsgiver kan kreve legeerklæring.

Altså kan det være tilstrekkelig at du ringer arbeidsgiver, og avklarer om det er greit med egenmelding på influensaen om den henger i en dag eller to over helga, eller om du må krøke deg til fastkvakkeren. En influensa varer normalt ti dager, vel?

Uansett skader det vel ikke å ringe legen og høre? Du må jo uansett bestille time, så kan du samtidig spørre om han/hun kan stille telefondiagnose? Ingen er vel tjent med at du skal dra på smittetokt gjennom halve bygda? Du ser jo åssen det gikk uten telefonen da svartedauden kom. :)

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Skrevet

Det stemmer, brukte du egenmelding den første, og har fri den 2 og fortsatt er syk den 3 februar så blir dette en egenmeldingsperiode på 3 dager og du må ha sykemelding fra lege fra og med i dag. Med mindre dere er en IA bedrift.

Hadde du derimot vært på jobb den 2. februar så kunne du ha brukt en egenmelding for den 3 og 4 februar, men da hadde du brukt opp 2 egenemeldinger på disse dagene.

Skrevet

Tre ukedager. Slik som:

- Mandag, tirsdag og onsdag

- Torsdag fredag og lørdag

- Fredag, lørdag og søndag

Selv om en vanligvis ikke jobber i helgene.

Skrevet

Håper du føler deg bedre nå, og at resten av helgen blir helbredende avslappende.

Skrevet

Jeg føler meg mye bedre i dag takk :) Var på jobb i kveld og er klar for en ny arbeidsdag i morgen! Ikke noen avslappende helg for meg før i morgen kveld ;)

Takk for alle svar!

Skrevet

Hadde du derimot vært på jobb den 2. februar så kunne du ha brukt en egenmelding for den 3 og 4 februar, men da hadde du brukt opp 2 egenemeldinger på disse dagene.

Det mener jeg er feil. På jobben min ca 5000ansatte totalt) så har vi fått beskjed om at det må gå 14dager mellom to egenmeldingsperioder.

Skrevet

Det mener jeg er feil. På jobben min ca 5000ansatte totalt) så har vi fått beskjed om at det må gå 14dager mellom to egenmeldingsperioder.

Neida det er helt riktig. Du kan bruke 3 egenmeldingsdager i løpet av en 16 dagersperiode. Så dersom man kun benytter seg av to dager og så tar opp igjen arbeidet så kan du benytte deg av en egenmeldingsdag etterpå. Men - du bruker da opp 2 egenmeldinger på dette.

Har selv jobbet med lønn så jeg kjenner til dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...