Gå til innhold

Når arbeidsgiver ikke har pensjonsordninger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hva er lurt å gjøre da?

Spare i banken? I fond? I IPA(som jeg ikke helt vet hva er)?

Saken er at jeg ikke er knyttet opp mot en slik avtale gjennom forrige arbeidsgiver, og min nye arbeidsgiver har ikke dette heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om en samtale i banken eller hos en annen økonomisk rådgiver, de kan gi råd om hvilke ordninger som vil passe best for deg.

Her kan du lese mer om hva IPA går ut på.

Ellers så kan det være en idè og høre med bedriften om de planlegger å opprette en pensjonsavtale for sine ansatte.

Skrevet

Enig med forrige taler. Ta kontakt med banken. De har mange ulike sparealternativer med ulike risiko å tilby.

Skrevet

Joda, jeg vet at de har rådgivere i banken, men de er også salgskonsulenter for bankens egne produkter. Føler ikke alltid at jeg får så objektiv rådgivning i banken.

Lurer på hva andre arbeidstakere i samme situasjon som meg gjør.

• 3 uker senere...
Skrevet

Spar for all del ikke i pensjonsfond. Opprett en høyrentekonto istedet.

Fordi: når du sitter der på gamlehjemmet, så blir pensjonsfondet regna som vanlige pensjonspenger og en viss prosent av de 'tas fra deg' for betaling av gamlehjems-/sykehjemsplassen. Alt du har av privat formue derimot, disponerer du helt fritt selv.

Kan ikke alle regler og lover jeg, men dette er essensen i hva jeg leste i en økonomispalte i et blad.

Skrevet

Hva som passer for deg kommer an på blant annet formuen din. Enkelte måter å spare på, slik som IPA og livrente, sparer du formueskatt, men betaler skatt ved utbetaling.

Det er også forskjellige typer fond, både med og uten sikring, banksparing med aksjeavkastning osv.

Særlig for de uten noe særlig formue vil jeg anbefale å spare månedlig, siden det da ikke kjennes like mye på lommeboken. (Enklere å spare 500 i måneden enn å ta 6000 i et jafs ved juletider.)

Men ta kontakt med en rådgiver i banken, be om å få informasjon om de forskjellige produktene, og hva de vil si for deg og ta med deg informasjonen hjem en ukes tid eller to, og tenk på det. Så kan du jo gå tilbake og spørre om ting du lurer på.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Fordi: når du sitter der på gamlehjemmet, så blir pensjonsfondet regna som vanlige pensjonspenger og en viss prosent av de 'tas fra deg' for betaling av gamlehjems-/sykehjemsplassen. Alt du har av privat formue derimot, disponerer du helt fritt selv.

Kan ikke alle regler og lover jeg, men dette er essensen i hva jeg leste i en økonomispalte i et blad.

Stemmer ikke helt. Min farmor skulle selge leiligheten da hun skulle flytte til gamlehjem, og advokaten hennes rådet henne til forskuddtere arv til barna. Kommunen ville kreve dobbelt leie av henne om hun hadde beholdt pengene selv.

Skrevet

Ikke spar for å ha penger til du kommer på gamlehjemmet! Da har du liten glede av de surt oppsparte kronene uansett! Nei, prøv heller å legge av litt du kan bruke som "ung" pensjonist! God gammeldags banksparing, eller aksjefond hvis du tåler litt risiko er bra alternativer.

Hvis du har egenkapital til det, kan du kjøpe en utleiebolig. Leieinntektene bruker du til å nedbetale lånet på boligen. Når du etter X antall år er gjeldfri, kan du selge boligen og sitte igjen med en ganske pen sum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...