AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Hvordan ser man antall kalorier?feks i en appelsin juice står det 196 kh og 46 kcal..hva er kaloriene her?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 46 kalorier i 1 dl drikke. 2 dl = 92 kalorier, and so on...
Skorpion_21 Skrevet 2. februar 2011 #3 Skrevet 2. februar 2011 Det betyr at i 1 dl appeslinjuice er det 46 kalorier (ca 1/2 glass)
Fluffe Skrevet 2. februar 2011 #4 Skrevet 2. februar 2011 vil du ha god oversikt over hva du spiser iløpet av en dag, anbefaller jeg deg vektklubben.no. Det er gratis.
FantasDick Skrevet 2. februar 2011 #5 Skrevet 2. februar 2011 Hvordan ser man antall kalorier?feks i en appelsin juice står det 196 kh og 46 kcal..hva er kaloriene her? Kj er kilojoule og kcal er kalorier, begge er måleenheter.
Wiggins Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 (endret) Hvordan ser man antall kalorier?feks i en appelsin juice står det 196 kh og 46 kcal..hva er kaloriene her? Du traff nok feil på tastaturet, jeg tenker at det står 196 kj. Det er kilojoule, k står for kilo, altså 1000, enheten joule (symbol J) er standardenheten for energi i SI-systemet, Système International. Kalori er en gammel enhet som har en tungvint og klønete definisjon, mens Joule er bygd opp av grunnenheter i SI-systemet. Derfor er det veldig synd at folk flest tviholder på enheten kalori. 1 kalori = 4,2 Joule. Skal du regne på effekt og energiforbruk med kalori som enhet må du derfor vekselsvis gange eller dele på 4,2 ettersom du skal finne energiforbruk gitt at du yter x antall watt, eller finne hvor mange watt du må yte for å bruke x antall kalorier. For de fleste andre størrelser bruker folk flest SI-enhetene, eks: For lengde bruker vi meter og centimeter, ikke alen, fot og tommer, for vekt bruker vi kg, ikke pund osv. Så hvorfor skal folk tviholde på en gammel og lite hensiktsmessig måleenhet? I fysikken måles arbeid i energi, og arbeid = kraft x vei. Vei måles i meter, kraft i Newton, N, og er lik masse ganger akselrasjon. Masse måles i kg, akselrasjon er fartsøkning per tidsenhet, altså (m/s)/s. Her har vi bare grunnenheter som er godt kjente og godt definerte. Kalori derimot er definert som den mengden energi som må til for å øke temperaturen i ett gram vann med én grad. Så oppdaget man at det ikke kreves like mye energi å øke temperaturen fra f. eks. 30 til 31 grader som fra 0 til 1 grad, så det ble definert til å gjelde økningen fra 14,5 til 15,5 grader. Det er fremdeles et problem; hvor mye energi som skal til avhenger av det atmosfæriske trykket i omgivelsene. Det ble derfor definert til å gjelde ved 1000 millibar, altså én atmosfæres trykk. EDIT: En helt annen ting er at de fleste ikke trenger å telle kalorier, det gjelder bare hvis du har et helt ødelagt forhold til mat og metthetsfølelsen ikke fungerer. Spis til du er passe mett og gjerne kunne orket litt til. Sultfølelsen fungerer bedre når man mosjonerer ofte. De fleste vil ha en passelig vekt hvis de spiser sunt, følger sultfølelsen og mosjonerer ofte. "Passelig vekt" er imidlertid ofte forskjellig fra de syke idealene som særlig kvinner forholder seg til. Endret 3. februar 2011 av Lance 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #7 Skrevet 3. februar 2011 vil du ha god oversikt over hva du spiser iløpet av en dag, anbefaller jeg deg vektklubben.no. Det er gratis. det staar at man maa betale?
Tabris Skrevet 4. februar 2011 #8 Skrevet 4. februar 2011 EDIT: En helt annen ting er at de fleste ikke trenger å telle kalorier, det gjelder bare hvis du har et helt ødelagt forhold til mat og metthetsfølelsen ikke fungerer. Spis til du er passe mett og gjerne kunne orket litt til. Du skriver som regel utelukkende svært bra innlegg, Lance, men denne synes jeg var litt på kanten. Jeg er selv overvektig og skal ned i vekt, og driver derfor og teller kalorier. Jeg vil ikke si at jeg har et "helt ødelagt forhold til mat", ei heller at "metthetsfølelsen ikke fungerer". Ingenting av dette stemmer på meg, men jeg trengte å få en oversikt over hvor mye kalorier det faktisk var i den maten jeg spiste - og i det snopet jeg unnet meg - og jeg trenger fortsatt å holde en viss oversikt for å se at jeg ligger ca 500 kalorier under dagsbehovet for å fortsette å gå ned i vekt. Det betyr ikke at jeg naziteller alt (jeg gjorde som sagt det i begynnelsen, for å få en oversikt) eller at jeg begynner å gråte om jeg får i meg en gulrot mer enn jeg hadde tenkt. Men jeg synes ikke kaloritelling kun er for de som har et "helt ødelagt forhold til mat". Dvs, hvis det å ikke helt ha oversikt over hvor mye kalorier man faktisk får i seg om dagen fordi man ikke har tenkt over det er din definisjon på akkurat det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå