Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest brutal_mann
Skrevet

I den mye omtalte Alvdal saken står 3 menn og 2 kvinner tiltalt for å ha seksuelt mishandlet egne og andres barn på det groveste gjennom flerfoldige år .

Denne saken har så ektremt mange sider at det er vanskelig å peke på noe helt konkret som er mer interessant enn andre deler .

Hva syntes dere andre om Alvdal saken ?

At det utrolig at det ikke er tatt ut tiltale mot den tidligere ansatte i barnevernet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen (på 60-noe) er en psykopat. Dama ble manipulert av fyren. Psykopater kan manipulere folk til å gjøre de mest grusomme ting. Bare se på Hitler. Mange av de som jobbet i gasskamrene var vanlige mennesker med vanlige familier. Psykopater kan gjøre monstre ut av normale mennesker.

Det er rimelig typisk at kvinners ansvar i slike saker blir forsøkt redusert ved å skylde på at hun "bare gjorde" som mannen sa. Man bør kanskje huske at det var denne mannen som gjorde politiet oppmerksom på saken ved uoppfordret å levere bevis i bilde/ films form. Denne kvinnen må aldri sees på som noe offer.

Saken er en tragedie fra ende til annen, men den er viktig da den skaper oppmerksomhet rundt kvinnelige overgripere. De barn som i årevis har vært utsatt for kvinnelige overgripere har nesten aldri blitt trodd fordi man ikke kunne tenke seg at kvinner kan begå overgrep. Det er på tide at samfunnet begynner å få øynene opp for alle de overgrep som kvinner begår og begynner å ta ofrene for også disse overgrepene på alvor.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har virkelig ikke klart å lese noe om denne saken jeg, blir helt kvalm. Men, noe jeg sånn halvveis har fått med meg, er at et eldre "barn" av paret - en 25-åring - forsvarer foreldrene, eller iallfall moren. Lurer på hva som har skjedd der?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg har virkelig ikke klart å lese noe om denne saken jeg, blir helt kvalm. Men, noe jeg sånn halvveis har fått med meg, er at et eldre "barn" av paret - en 25-åring - forsvarer foreldrene, eller iallfall moren. Lurer på hva som har skjedd der?

Ødipus...

Skrevet

En sak har alltid to sider...

Skrevet

En sak har alltid to sider...

Fortell.

Har de ikke videobevis i denne saken da? Hva mener du kan være en annen side?

• Liker 1
Skrevet

Ødipus...

Trodde det var gjeldende i litt yngre alder, men det kan jo være noe slikt.. Det høres iallfall utrolig merkelig ut!

Skrevet

Fortell.

Har de ikke videobevis i denne saken da? Hva mener du kan være en annen side?

Dagbladet møtte den hovedtiltalte kvinnens (46) sønn (25) i deres hjem i Alvdal. Han savner å ha mora og søsknene der, men tror de aldri vil bli en familie igjen.

- Stefar ville ha meg vekk

Han mener at hverdagen ble forandret først etter at stefaren flyttet inn i hjemmet.

- Han virka rolig og behagelig i starten, men han forandra seg. Plutselig ville han ha meg vekk. Da jeg og kjæresten min snakka om å pusse opp kjelleren og flytte inn hos mamma, fikk vi blankt nei. Han ville ikke ha meg hit. Jeg skjønner jo det i dag at det er fordi han ville holde på med sitt, hevder han.

- Har ikke tenkt til å bli boende

25-åringen prøver å leve et i fred for rettsaken, men forteller at folk i bygda forholder seg annerledes til han.

- Fram til jeg forsvarte mamma i mediene, syntes folk synd på meg. Nå virker mange sure. Jeg merker at folk ikke hilser lengre, de går bare forbi meg. Men jeg bryr meg snart ikke lengre. Jeg har dem som støtter meg, sier han.

Siktet i 13 måneder

Han forteller at han har hatt litt kontakt med småsøsknene, men at det i en periode var vanskelig, fordi han selv også var siktet i saken.

- Jeg var sikta i 13 måneder. Det var tøft. Jeg ble satt på glattcelle, og skjønte ikke noe. Det å bli sikta for noe du ikke har gjort er jævlig.

Han sier at i begynnelsen skyldte stefaren på ham, og at han sa at det var han som hadde tatt overgrepsbildene.

- Men som jeg sa til politiet: hadde jeg vært her, hadde ikke overgrepene skjedd.

kilde: http://www.dagbladet.no/2011/02/02/nyheter/innenriks/overgrep/pedofili/rettssak/15279343/

Det er tydelig at det er mannen som har manipulert moren. Det er den andre siden av saken.

Det er også tydelig at folk bare vil spre hat. Og derfor hater gutten fordi han forsvarte moren sin.

Det viser bare at folk ikke er blitt stort bedre enn de var i Tyskland på midten av 1930-tallet.

Fordommer går høy gang fremfor vett.

Skrevet

Trodde det var gjeldende i litt yngre alder, men det kan jo være noe slikt.. Det høres iallfall utrolig merkelig ut!

Emmaa... Det var nok en spøk bra brutal_mann, tror du ikke? Jeg lo i alle fall ;)

Gjest Mynona83
Skrevet

Jeg leste 1 artikkel helt i begynnelse, og bestemte der og da at det der skal jeg aldri lese om igjen. Jeg begynte å gråte når jeg leste beskrivelsene artikkelen inneholdt. Jeg har jo selvfølgelig fått med meg alle overskrifter, og det de har sagt på nyhetene på radio. Ikke sett noen TV nyheter.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan noen kan gjøre slike ting mot barn (eller voksne for den saks skyld). For min del burde de blitt sperra inne resten av livet! Og barnevernslederen som har innrømmet at hun visste om det bør få streng straff hun og.

Skrevet

Det kan hende, men det er jo faktisk noe som heter Ødipuskomplekset! :P *google*

Skrevet

For min del burde de blitt sperra inne resten av livet! Og barnevernslederen som har innrømmet at hun visste om det bør få streng straff hun og.

Moren vil få maks tre års fengsel (se innlegg nummer 22 lenger opp).

Det betyr at det er ikke hun som har vært pådriver i denne saken, det er han som har presset henne. Mannen er en psykopat... Og vil trolig få forvaring.

Ja, er enig med deg i at barnevernslederen burde straffes også!

Skrevet

Hvorfor sa ikke barna ifra til politiet fra første stund??? Da hadde det meste vært ungått. Unger er så dumme!!!

Skrevet

Hvorfor sa ikke barna ifra til politiet fra første stund??? Da hadde det meste vært ungått. Unger er så dumme!!!

Ja, og du oppfører deg som en :skratte:

• Liker 1
Skrevet

Mannen (på 60-noe) er en psykopat. Dama ble manipulert av fyren. Psykopater kan manipulere folk til å gjøre de mest grusomme ting. Bare se på Hitler. Mange av de som jobbet i gasskamrene var vanlige mennesker med vanlige familier. Psykopater kan gjøre monstre ut av normale mennesker.

Han er ikke psykopat, men det har vel vært mye rus i familien som har påvirket de til anti-sosial atferd.

Skrevet

Det eneste vi kjenner til om denne saken er fra media. Og medias fremstilling kan man faktisk aldri stole på.

Skrevet

Det måtte vært opp til meg hva som skulle skjedd videre med disse grusomme menneskene.

Skrevet

Det måtte vært opp til meg hva som skulle skjedd videre med disse grusomme menneskene.

Det finnes ikke grusomme mennesker, bare grusomme handlinger.

• Liker 1
Skrevet

Det kan være flere grunner til at barn ikke melder fra om vold og overgrep i nære relasjoner.

De kan være redde for konsekvensene. De kan være redde for å bli mishandlet mer eller drept hvis de "sladrer". De kan være redde for at foreldrene skal ta selvmord hvis det tidligere har vært trusler om dette. De kan være redd for at foreldrene skal komme i fengsel. Barn som utsettes for slike ting av sine foreldre har ofte blandede følelser, de kan være både glad i og redd for foreldrene på samme tid. Barn er også ofte veldig lojale mot foreldrene uansett hvordan foreldrene oppfører seg. Noen barn tror kanskje at det er normalt at foreldre er slik, men vet at det ikke skal snakkes om. Barna som lever med dette vil også trolig føle skam og synes det er flaut å snakke om at foreldrene bruker vold eller utfører seksuelle overgrep. Det er ikke uvanlig at slike ting foregår i lang tid før det blir avdekket. Noen utenfor har kanskje merket at barnet er annerledes enn andre barn, mer stille, mer irritable, mer sinte, selvskading, skolevegring, etc, men de vegrer seg for å knytte dette til foreldrenes omsorgsevne. Barn kan ha kontakt med BUP i lang tid uten at de bakenforliggende forholdene blir avdekket.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...