Stubborn Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Vi holder på å forberede oss på at vi ikke får barnehageplass til mini fra høsten av. Han er født i juni 2010, så han har altså rett til plass fra medio august i år, men takket være en aldri så liten babyboom i fjor så ser det dårlig ut for vår del. Jeg lurer litt på hvilke økonomiske rettgiheter man har i dette tilfellet? Kontantstøtten kommer jo godt med, men den dekker jo ikke akkurat tapt arbeidsinntekt for en av oss! Kan man kreve kommunen for noe?(vi har jo lovfestet rett til plass, men det er deres dårlige planlegging som gjør at vi står uten). Må legge til at dagmamma er fullstendig umulig å oppdrive her hvor vi bor. Planen så langt er at vi prøver å spare så mye som mulig nå før vi er ferdige med permisjon(har 80% lønn, men greier jo å spare litt hver måned). Feriepenger som overskyter vanlig, nøkternt forbruk går til sparing, og så håper vi å få litt igjen på skatten som også selvfølgelig vil gå til sparing(blir nok litt annen sommer enn det vi hadde tenkt oss ja...). Vi er nok flere som ikke får plass til de små i høst, så ett samarbeid om at man passer hverandres barn kan nok også ordnes. Har virkelig ikke lyst til å ta storesøster ut av barnehagen, men reduserer nok fra hel plass til halv 6-timersplass, da koster d oss en liten 1000lapp i mnd. Problemet kan jo bli at om vi skulle få plass til mini da ila av året så er det jo ikke sikkert vi får tilbake storesøsters plass :O Arbeidsgiver er nok også villig til å tilrettelegge slik at den av oss som hovedsaklig går hjemme, kan jobbe litt på kveld og helg med enkelte arbeidsoppgaver slik at vi får inn litt mer penger, evt at en av oss tar en ekstrajobb. Vi må nok også vurdere å be om avdragsfrihet på huslån og utsettelse av studielån. Er det noen flere tips til hva som kan gjøre situasjonen litt lettere økonomisk?
Gjest Spinell Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 Jeg har svart deg i den andre tråden du har laget. Kommunen plikter å stille med barnehageplass til mini. Den plikten kommer de ikke unna. At det har vært en aldri så liten babyboom skal ikke være deres problem.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #3 Skrevet 2. februar 2011 De plikter å stille med plass ja, men det er ingenting som sier noe om hvor den plassen skal være. Jeg fikk barnehageplass 4 mil fra der vi bor, naboe 3 mil i en annen retning. uaktuelt altså...
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Haha, huff, ler meg skakk av påstanden om at det er full barnehagedekkning her i landet.... Vi sliter med det samme selv, ingen barnehageplass, finnes ingen dagmamma og vi MÅ jobbe for å klare oss økonomisk. Kontantstøtten holder jo ikke lenge... Vi ender opp med å måtte selge seiligheten, og må flytte hjemm til mine foreldre. Tris og burde vært unnødevdig, men det er visst slik sammfunnet vil ha det! Men synes det høres ut som dere kan klare å få til en del bra løsninger, og dere har jo krav på plass fra August, så vi får ktysse fingra!
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Vi ender opp med å måtte selge seiligheten, og må flytte hjemm til mine foreldre. Tris og burde vært unnødevdig, men det er visst slik sammfunnet vil ha det! Hvis dere har så dårlig økonomi at dere må selge leiligheten og flytte hjem til mamma bare fordi dere ikke får barnehageplass når dere knipser med fingrene, burde dere strengt tatt ikke fått barn. 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 Hvis dere har så dårlig økonomi at dere må selge leiligheten og flytte hjem til mamma bare fordi dere ikke får barnehageplass når dere knipser med fingrene, burde dere strengt tatt ikke fått barn. Nei kansje ikke, men hva gjør man, når begge har faste jobber og grei økonomi. Så blir man gravid, og i løpet av svangerskapet flytter bedriften til mannen til utlandet og han mister jobben, og min stilling ble sagt opp????? Da ble det pluttselig ikke så lett lenger.... Og er det virkelig såååå mange som har råd til at den ene skal gå hjemme uten inntekt i månedsvis pga mangel på barnehageplass??
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #7 Skrevet 4. februar 2011 Nei kansje ikke, men hva gjør man, når begge har faste jobber og grei økonomi. Så blir man gravid, og i løpet av svangerskapet flytter bedriften til mannen til utlandet og han mister jobben, og min stilling ble sagt opp????? Da ble det pluttselig ikke så lett lenger.... Og er det virkelig såååå mange som har råd til at den ene skal gå hjemme uten inntekt i månedsvis pga mangel på barnehageplass?? Da er det jo andre forhold som gjør at dere sliter med økonomien, og ikke fordi dere ikke har fått barnehageplass. Men håper det ordner seg for dere, er ikke greit å miste jobbene på den måten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå