MarianneE Skrevet 2. februar 2011 #1 Del Skrevet 2. februar 2011 Jenta vår blir 4 år i mai og for tre uker siden fikk hun påvist diagnosen "atypisk autist" Derfor har jeg en tanke om og lage en pictogramtavle til henne for at hun skal holde litt enklere oversikt over dagene sin. Ser for meg en tavle med filtstoff og bilder (med tekst under?) med borrelås bak så kan vi henge opp f.eks bilde av frokost, et bilde av påkledning, et bilde av barnehagen, bilde av koret på tirsdager.... Har noen noe erfaring med en slik, evt bare et innspill? Kan føye til at vi lurer på hva som er best: -en tavle med kun en dag på -en tavle med en hel uke. Den ene er enklere for henne, for med en hel uke kan hun fort se seg blind på tavla og miste oversikten. Tror vi... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jomfrua Skrevet 2. februar 2011 #2 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg ville hatt en tavle med 1 dag. Du behøver ikke en tavle en gang. Mitt forslag. Bilde av mat = frokost. Bilde av klær = kle på seg. Bilde av tannbørste = pusse tenner. Bilde av bil = kjøre til barnehagen Bilde av barn = barnehage Bilde av mat = middag Bilde av tv = barnetv Bilde av badekar = kveldsstell Bilde av seng = legging Dette kan du ha hengende synlig. Nå er jo autister så forskjellige og det er jo ikke godt å si om dette er noe din datter vil dra store fordeler av. Men det å ha en tavle er ikke nødvendig og det er ikke sikkert hun er så interessert i dette heller i den alderen. Det holder sikkert lenge med magneter på kjøleskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliisa Skrevet 2. februar 2011 #3 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg tror nok jeg ville gått for en oversikt over dagen. Det blir nok lettest for henne å forholde seg til Da kan dere jo sette opp dagen mens hun spiser frokost eller noe slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 2. februar 2011 Takk for innspill!! Nå fikk jeg en del idèer i hodet, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 2. februar 2011 #5 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg ville vurdert å ha bilder av barnet i situasjonene på tavlen. Frokost = bilde av barnet ved frokost bordet Påkledning = bilde av barnet som kler på seg osv.. Jeg har ingen erfaring med autister, men har brukt en lignende tavle i barnehagen på et utagerende barn. Da var det viktig å kunne oppmuntre og hele tiden vise til tavlen med bildene - her var du jo så flink til å kle på er du like flink i dag osv... Er jo ikke sikkert at dette er noe din datter trenger, men tenkte jeg skulle komme med forslaget så får du vurdere hva som er best for dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2011 #6 Del Skrevet 2. februar 2011 Da var det viktig å kunne oppmuntre og hele tiden vise til tavlen med bildene - her var du jo så flink til å kle på er du like flink i dag osv... Min kjepphest: Ikke bruk ordet "flink". Det er lite konkret og dermed vanskelig å forholde seg til for barn, det gir dem ikke bedre selvfølelse eller mestringsopplevelse, bare øker frustrasjonen. Dette har jeg personlig erfaring med, og jeg må si at jeg fikk et helt "nytt" barn etter at vi "så lyset" og gikk over til å vektlegge barnets egen positive opplevelse av den ønskede adferden. Eks. "Se her, husker du så hyggelig vi hadde det vi spiste frokost den gangen. Nå setter vi oss rolig ned sammen, og så skal jeg fortelle deg om hva vi skal gjøre etter barnehagen i dag." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 2. februar 2011 #7 Del Skrevet 2. februar 2011 Min kjepphest: Ikke bruk ordet "flink". Det er lite konkret og dermed vanskelig å forholde seg til for barn, det gir dem ikke bedre selvfølelse eller mestringsopplevelse, bare øker frustrasjonen. Så lenge man ikke bare sier flink/god men også forklarer hvorfor så er ikke det vanskelig å forholde seg til for et barn. F.eks I går var du jo så flink, du tok på deg dressen helt selv og dro over strikken. Så lenge man presiserer hvorfor man synes at barna er flinke og hva de er flinke til synes jeg det ikke er noe feil i å bruke det ordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2011 #8 Del Skrevet 2. februar 2011 Så lenge man ikke bare sier flink/god men også forklarer hvorfor så er ikke det vanskelig å forholde seg til for et barn. F.eks I går var du jo så flink, du tok på deg dressen helt selv og dro over strikken. Så lenge man presiserer hvorfor man synes at barna er flinke og hva de er flinke til synes jeg det ikke er noe feil i å bruke det ordet. Det kommer jo an på hva man ønsker at barnet skal motiveres av. Hvis ungen går en avstand uten å klage, kan man velge å si "du er jammen flink til å gå" og få barnet til å ønske å være flink, eller man kan si "så flott at du har fått så lange, sterke bein!" og la barnet kjenne på gleden ved å mestre. Men for all del, enhver står fritt til å velge de ordene han/hun vil. Jeg personlig skyr "flink" som pesten, fordi jeg så at barnet mitt ble utrygg og prestasjonsorientert. Andre kan ha andre opplevelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #9 Del Skrevet 2. februar 2011 Bare et tips dersom du skal lage pictogramtavle selv med egne bilder. Ta bilder med ensfarget bakgrunn. Dersom det er mye uro i bakgrunnen på bildet kan det være vanskelig å fokusere på selve aktiviteten som er avbildet. Har du skjekket med hjelpemiddelsentralen om du kan få støtte til pictogramtavle og pictogrammer? Jeg ville prøvd litt fram om sett hvilke behov jenta di har i fht forutsigbarnhet. Har hun behov for en veldig detaljert oversikt? Har hun behov for å dele opp dagen på pictogramtavlen? Har hun kun behov for hovedaktivitetene i løpet av dagen? Dersom du lager uketavle; klarer hun å konsentrere seg om f.eks tirsdagens aktiviteter dersom det er noe hun virkelig gleder seg til på fredag? Spørsmålene over er bare noen tanker fra meg, du behøver ikke svare på dem dersom du ønsker å svare på innlegget mitt Så tøff du er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå