tro Skrevet 2. februar 2011 #1 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Hei. jeg har lest mormons bok. jeg synes det er en fin bok og ser ikke på den som noe hverken mer eller mindre guds ord en bibelen. de fleste kristne forakter mormonere og boka deres har jeg blitt inforstått med. men når jeg tenker litt etter så hvorfor skulle det være så usansynelig at ikke dette også kan være guds ord?? da tenker jeg først og fremst på at bibelen i seg selv overhode ikke er en enkelt bok som kristenheten synes å oppfatte det. bibelen er satt sammen av bøker skrevet av profeter og apostler over flere tusen år og har mesteparten av tiden bestått av adskilte bøker, for så og bli satt sammen til en enkelt bok av den katolske kirke for ikke så mange hundre år siden. jødene for eksempel har bøkene fortsatt avskilt. toraen er mosebøkene, talmud også en egen bok. jeg taler hverken for eller i mot mormonere, men jeg synes å se historien gjentar seg da alle profetene ble forkastet og spottet for deres frembringelse av nye skrifter. hva mener dere? pinsevenner=åndemanere/ skrikere) kan bare la være å svare på innlegget!!! Endret 2. februar 2011 av tro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullepia Skrevet 4. februar 2011 #2 Del Skrevet 4. februar 2011 Hei. jeg har lest mormons bok. jeg synes det er en fin bok og ser ikke på den som noe hverken mer eller mindre guds ord en bibelen. de fleste kristne forakter mormonere og boka deres har jeg blitt inforstått med. For noe fordomsfullt tull! "De fleste kristne forakter mormonere..." men når jeg tenker litt etter så hvorfor skulle det være så usansynelig at ikke dette også kan være guds ord?? da tenker jeg først og fremst på at bibelen i seg selv overhode ikke er en enkelt bok som kristenheten synes å oppfatte det. bibelen er satt sammen av bøker skrevet av profeter og apostler over flere tusen år og har mesteparten av tiden bestått av adskilte bøker, for så og bli satt sammen til en enkelt bok av den katolske kirke for ikke så mange hundre år siden. jødene for eksempel har bøkene fortsatt avskilt. toraen er mosebøkene, talmud også en egen bok. jeg taler hverken for eller i mot mormonere, men jeg synes å se historien gjentar seg da alle profetene ble forkastet og spottet for deres frembringelse av nye skrifter. hva mener dere? pinsevenner=åndemanere/ skrikere) kan bare la være å svare på innlegget!!! Kristne tror ikke på mormons bok av samme grunn som de ikke tror på koranen. Mormons bok bringer med seg et annerledes budskap enn det som er i Bibelen, og dermed blir det avvist. Det at du setter likhetstegn mellom pinsevenner og åndemanere/"skrikere" sier litt om dine egne holdninger til andre mennesker. Kanskje du skal undersøke om det er en bjelke i øyet ditt før du plukker på fliser i andres? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #3 Del Skrevet 4. februar 2011 Mormons bok bringer med seg et annerledes budskap enn det som er i Bibelen, og dermed blir det avvist. Mormoner tror også på bibelen. Jesu kristi kirke av siste dagers hellige er faktisk de eneste som har hele budskapet som er gitt oss fra Gud. Uten mormons bok så blir bibelens budskap bare halvforklart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullepia Skrevet 4. februar 2011 #4 Del Skrevet 4. februar 2011 Mormoner tror også på bibelen. Jesu kristi kirke av siste dagers hellige er faktisk de eneste som har hele budskapet som er gitt oss fra Gud. Uten mormons bok så blir bibelens budskap bare halvforklart. Men en kristen tror altså like lite på det som hun tror på koranen og muslimenes tilsvarende forklaring om et "halvforklart budskap". Kristne tror at hele budskapet finnes i Bibelen, og at ingen annen bok er nødvendig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #5 Del Skrevet 4. februar 2011 Men en kristen tror altså like lite på det som hun tror på koranen og muslimenes tilsvarende forklaring om et "halvforklart budskap". Kristne tror at hele budskapet finnes i Bibelen, og at ingen annen bok er nødvendig. Hvis du går hit så kan du få en del info fra Jesu kristi kirke av siste dagers hellige. Det er bedre enn å tro på fordommer. http://jesukristikirke.no/kontakt-oss/kontaktskjema.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullepia Skrevet 4. februar 2011 #6 Del Skrevet 4. februar 2011 Hvis du går hit så kan du få en del info fra Jesu kristi kirke av siste dagers hellige. Det er bedre enn å tro på fordommer. http://jesukristikirke.no/kontakt-oss/kontaktskjema.html Du får vise meg hva som er fordomsfullt i innlegget mitt. Det jeg svarte, var at kristne tror noe annet enn mormonerne gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #7 Del Skrevet 4. februar 2011 Du får vise meg hva som er fordomsfullt i innlegget mitt. Det jeg svarte, var at kristne tror noe annet enn mormonerne gjør. Du påstår at medlemmene av Jesu kristi kirke av siste dagers hellige ikke er kristne. De er faktisk de mest kristne mennesker jeg noensinne har møtt! Jeg tror nesten du må ta kontakt med en ward for selv å erfare hvor varme menneskene der er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullepia Skrevet 4. februar 2011 #8 Del Skrevet 4. februar 2011 Du påstår at medlemmene av Jesu kristi kirke av siste dagers hellige ikke er kristne. Nei, det påstår jeg ikke. Du får henvise til hvor du finner et slikt utsagn fra meg. Det jeg sier er at kristne og mormonere tror ulikt. Kristne tror kun på Bibelen, mens mormonere også tror på andre skrifter. De er faktisk de mest kristne mennesker jeg noensinne har møtt! Jeg tror nesten du må ta kontakt med en ward for selv å erfare hvor varme menneskene der er. Mennesker av alle livssyn kan være varme. Ingen har påstått at mormonere ikke er varme mennesker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tro Skrevet 5. februar 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 5. februar 2011 Jeg har vel egentlig ikke fått noe særlig svar på spørsmålet mitt. en av dere sier at kristne kun tror på bibelen og at mormonere tror på flere skrifter. men hva trodde da de kristne på når det ikke fantes noen bibel? da mosebøkene, profetene, de nytestamenlige brevene var skrevet og var adskillte bøker? hvor var bibelen da? og hvordan kunne mennesker betemme at disse skriftene var av gud og måtte settes sammen til en bok? som sagt! bibelen er ikke noen bok har jeg sagt! bibelen er 66 bøker som er satt sammen til en bok! og aldersforskjellen mellom 1 mosebok og johannes åpenbaring er hele 5000 år. så hvorfor skulle ikke gud kunne åpenbare nye skrifter i dag, når han gjorde det før? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullepia Skrevet 5. februar 2011 #10 Del Skrevet 5. februar 2011 Jeg har vel egentlig ikke fått noe særlig svar på spørsmålet mitt. en av dere sier at kristne kun tror på bibelen og at mormonere tror på flere skrifter. men hva trodde da de kristne på når det ikke fantes noen bibel? da mosebøkene, profetene, de nytestamenlige brevene var skrevet og var adskillte bøker? hvor var bibelen da? Kristne hadde det gamle testamentet samlet. Det var samlet da Jesus levde. Etter at Jesus døde og stod opp begynte de kristne å skrive evangeliene og brevene. Disse samlet de sammen og laget lister over skriftene de mente var inspirerte. Bibelen har med andre ord blitt til gjennom de kristne. og hvordan kunne mennesker betemme at disse skriftene var av gud og måtte settes sammen til en bok? Menneskene var i følge de kristne inspirert av Gud da de bestemte dette. I tillegg hadde de visse kriterier som skriftene måtte oppfylle: De måtte ha blitt skrevet av noen i Jesu omkrets eller nære medarbeidere av apostlene. De måtte stemme overens med det som var nedfelt lære. Skriftene måtte være skrevet innenfor apostlenes levetid. Skriftene måtte være i bruk i menighetene. som sagt! bibelen er ikke noen bok har jeg sagt! bibelen er 66 bøker som er satt sammen til en bok! og aldersforskjellen mellom 1 mosebok og johannes åpenbaring er hele 5000 år. Stemmer det. så hvorfor skulle ikke gud kunne åpenbare nye skrifter i dag, når han gjorde det før? Da måtte i tilfelle læren i de nye skriftene stemt overens med budskapet i de gamle, ettersom bibelen advarer mot å akseptere en annen lære. Ettersom for eksempel koranen og mormons bok faktisk inneholder annen lære enn den som finnes i bibelen, kan ikke kristne akseptere disse skriftene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tro Skrevet 5. februar 2011 Forfatter #11 Del Skrevet 5. februar 2011 (endret) jo så rett så rett. mormonere praktiserer mange ting som ikke er i overenstemmelse med bibelen, fks dåp for de døde, osv osv. de har heller ikke kun mormons bok, de har blant annet den kostelige perle og lære og pakter i tillegg til bibelen. noe som også er ganske avslørende med mormons bok, er navnene til bokens vitner. nesten samtlige av vitnene til bokens opphav som er oppført i innledningen til boken har samme etternavn. noe som tyder sterkt på at dette er en liten bedragersk familiebedrift. husk at det å drive et kirkesamfunn gir grobunn for enorme inntekter i form av tiende og bidrag. jeg siterer navnene på bokens vitner under. David whitmer christian whitmer jacob whitmer peter whitmer john whitmer hiram page joseph smith sen. (forfatteren av bokens egen far!!!!) hyrum smith samuel smith noe som også kan settes spørsmålstegn ved (uten å være antisemitt!) er disse vitnenes etniske opphav? som man kan se av navnene er de jødiske alle sammen. ehhh, men det er vel sikkert bare en tilfeldighet, eehhh Endret 5. februar 2011 av tro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #12 Del Skrevet 5. februar 2011 The Juwes are not the men who will be blamed for nothing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullepia Skrevet 6. februar 2011 #13 Del Skrevet 6. februar 2011 jo så rett så rett. mormonere praktiserer mange ting som ikke er i overenstemmelse med bibelen, fks dåp for de døde, osv osv. de har heller ikke kun mormons bok, de har blant annet den kostelige perle og lære og pakter i tillegg til bibelen. noe som også er ganske avslørende med mormons bok, er navnene til bokens vitner. nesten samtlige av vitnene til bokens opphav som er oppført i innledningen til boken har samme etternavn. noe som tyder sterkt på at dette er en liten bedragersk familiebedrift. husk at det å drive et kirkesamfunn gir grobunn for enorme inntekter i form av tiende og bidrag. jeg siterer navnene på bokens vitner under. David whitmer christian whitmer jacob whitmer peter whitmer john whitmer hiram page joseph smith sen. (forfatteren av bokens egen far!!!!) hyrum smith samuel smith noe som også kan settes spørsmålstegn ved (uten å være antisemitt!) er disse vitnenes etniske opphav? som man kan se av navnene er de jødiske alle sammen. ehhh, men det er vel sikkert bare en tilfeldighet, eehhh Dette siste du kommer med er reinspikka tøv! Jødiske (bibelske) fornavn er mye brukt blant kristne. Det er mest sannsynlig at disse såkalte vitnene er kristne, ikke at de er etnisk jødiske. Jeg misliker hentydningen din, og det hjelper ikke at du prøver å skjule at du er antisemittisk. Våset du fremfører (det å ha et bibelsk navn gjør en person til jøde) vitner om lite kunnskap og dårlig evne til kritisk tenkning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tro Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #14 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Her er det ikke snakk om at jøder skulle være noe verre mennesker en andre eller ikke! min hentydning til at disse mest sansynelig er jøder baserte seg på det faktum at de har jødiske fornavn, det er mange kristne som bruker bibelske navn, men det er lite sansynelig at hele ni tilfeldige kristne skulle ha bibelske fornavn, to av de med et annet etternav også, men med jødiske fornavn. dette taler også for at de er i slekt alle sammen! eller har en etnisk tilhørighet til felles. det var det budskapet jeg prøvde å formidle. så å komme med masse fanatisk pinsevenn piss om at jeg skulle være en antisemitt faller ikke på sin plass! og er heller ikke forenelig med at jeg adventist og dermed trosmessig er å regne for en messiansk jøde! Denne tråden er til for å diskutere mormons bok. og ikke for å fremme hverken Antisemittisme eller for å bli neddynget av pinsesekt søppel!= kristen anarkisme) Endret 6. februar 2011 av tro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullepia Skrevet 6. februar 2011 #15 Del Skrevet 6. februar 2011 Her er det ikke snakk om at jøder skulle være noe verre mennesker en andre eller ikke! min hentydning til at disse mest sansynelig er jøder baserte seg på det faktum at de har jødiske fornavn, det er mange kristne som bruker bibelske navn, men det er lite sansynelig at hele ni tilfeldige kristne skulle ha bibelske fornavn, to av de med et annet etternav også, men med jødiske fornavn. dette taler også for at de er i slekt alle sammen! det var det budskapet jeg prøvde å formidle. så å komme med masse fanatisk pinsevenn piss om at jeg skulle være en antisemitt faller ikke på sin plass! og er heller ikke forenelig med at jeg adventist og dermed trosmessig er å regne for en messiansk jøde! Pinsevenn-snakk kan du holde for deg selv. Det er ikke en pinsevenn du snakker med, og ikke alle pinsevenner ser antisemitter på høylys dag. Måten du prøvde å insinuere slektskap på var egnet til å misforstås, da du stadig understrekte det jødiske. Denne tråden er til for å diskutere mormons bok. og ikke for å fremme hverken Antisemittisme eller for å bli neddynget av pinsesekt søppel!= kristen anarkisme) Igjen dette pinse-tullet fra deg. Hold opp å anta ting om andre mennesker, og slutt å skjære alle pinsevenner over en kam. Du får lære deg antydningens kunst eller finne deg i å bli misforstått fra tid til annen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tro Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #16 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Jeg antar ingenting. ettersom du er selvutnevnt ikke pinsevenn, så har jeg nok bedre grunnlag for å uttale meg om denne fanatiske sekten. jeg har jobbet på pinsevennenes evangeliesenter i 7 mnd og har dermed et meget godt grunnlag for å danne meg en mening om sekten. vet du i det hele tatt hva denne sekten står for? det håper jeg du ikke gjør, for å forsvare pinsevennenes tro med vel viten om deres tros lære ville være i beste fall særdeles forkastelig. Men siden du tilsynelatende ikke innehar så mye kunnskap om denne sekten så skal jeg informere deg litt. Sekten mener at alle guds bud er opphevet, og at det nå er anarki i jesu navn. de mener at det er helt i orden å bruke narkotika og alkohol i store mengder da de i følge sin ikke bibelske lære er fri fra bibelens krav om edruelighet og moralske prinsipper. de kan begå ekteskapsbrudd så mye de måtte ønske det, de kan lyve, stjele,rane, svindle, banne, begå seksuelle perversiteter, osv osv osv. allt dette fordi de er overbevist om at jesus døde på korset for at de skal få gjøre som de lyster uten å måtte stå til ansvar for sine handlinger. de har sagt rett ut til meg personelig at de nå kan gjøre som de vil i alle tilfeller uansett hva dette måtte innebære. samtidig med at de forkaster guds lov forkaster de også samtidig Norsk lov. da det i følge norsk lov forståelig nok ikke er lov til å begå inbrudd og lignende i jesu navn. De skriker og hyler på sine forsammlinger, slenger seg i vegger og gulv og hyler som hyener og hevder at de er fylt av guds ånd, selv om bibelen beskriver mennesker med denne adferden som besatt av urene ånder. Jeg har selv vært vitne til dette hysteriet mange ganger. Bibelen sier at vi ikke skal ty til åndemanere. Ved et tilfellet ved mitt besøk på varna evangeliesenter sto selveste bestyreren fram på møtet og skrek at de nå skulle mane frem ånden og hylte og skrek og tedde seg på lik linje med de besatte i matteus kap 8-23-32. Nå er du i alle fall informert om hva sekten du har så stor forkjærlighet for står for. men det påvirker vel deg sikkert ikke noe særlig kan jeg tenke meg? voldtekt i jesu navn, tyveri i jesu navn og lignende er vel sikkert gode holdninger som det står respekt av, eller hva? for ikke så alt for lenge siden ble en pinse pastor i sverige pågrepet for å ha misbrukt en mengde unge jenter i menigheten sin, (det hele i jesu navn selvsagt) dette står du vel sikkert også inne for kan jeg tenke meg? Endret 6. februar 2011 av tro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullepia Skrevet 6. februar 2011 #17 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg antar ingenting. ettersom du er selvutnevnt ikke pinsevenn, så har jeg nok bedre grunnlag for å uttale meg om denne fanatiske sekten. jeg har jobbet på pinsevennenes evangeliesenter i 7 mnd og har dermed et meget godt grunnlag for å danne meg en mening om sekten. For noe tøys! Tenk å anta at fordi et menneske ikke tilhører en bestemt religion, så er du nødvendigvis den som vet mest på grunnlag av 7måneders arbeid på evangeliesenteret? Du vet sikkert mye, det bestrider jeg ikke, men du kan ikke anta noe om folks kunnskaper ut i fra religiøs tilhørighet! Folk kan ha en doktorgrad om emnet for alt hva du vet. vet du i det hele tatt hva denne sekten står for? det håper jeg du ikke gjør, for å forsvare pinsevennenes tro med vel viten om deres tros lære ville være i beste fall særdeles forkastelig. Men siden du tilsynelatende ikke innehar så mye kunnskap om denne sekten så skal jeg informere deg litt. Jeg håper du skjønner at folk kan ha mye kunnskap om religioner uten å faktisk være religiøs? Du mener jo åpenbart å ha god peiling på pinsevennene selv uten å gå god for læren. Sekten mener at alle guds bud er opphevet, og at det nå er anarki i jesu navn. de mener at det er helt i orden å bruke narkotika og alkohol i store mengder da de i følge sin ikke bibelske lære er fri fra bibelens krav om edruelighet og moralske prinsipper. de kan begå ekteskapsbrudd så mye de måtte ønske det, de kan lyve, stjele,rane, svindle, banne, begå seksuelle perversiteter, osv osv osv. allt dette fordi de er overbevist om at jesus døde på korset for at de skal få gjøre som de lyster uten å måtte stå til ansvar for sine handlinger. de har sagt rett ut til meg personelig at de nå kan gjøre som de vil i alle tilfeller uansett hva dette måtte innebære. Høres ikke ut som om du har oversikt over hele teologien deres, nei... De skriker og hyler på sine forsammlinger, slenger seg i vegger og gulv og hyler som hyener og hevder at de er fylt av guds ånd, selv om bibelen beskriver mennesker med denne adferden som besatt av urene ånder. Jeg har selv vært vitne til dette hysteriet mange ganger. Jeg også. Jeg antar at de som hyler er mennesker med psykiske problemer eller som faller utenfor normalitetsbegrepet. Det finnes mange på møtene som IKKE hyler også, har du lagt merke til det? Bibelen sier at vi ikke skal ty til åndemanere. Ved et tilfellet ved mitt besøk på varna evangeliesenter sto selveste bestyreren fram på møtet og skrek at de nå skulle mane frem ånden og hylte og skrek og tedde seg på lik linje med de besatte i matteus kap 8-23-32. Jeje... Ikke akkurat min form for møtevirksomhet, men jeg passer meg vel for å demonisere mennesker som har andre uttrykksformer enn meg. Som sagt regner jeg med at noen av de som hyler har psykiske problemer, annet kan være kulturelt betinget. Nå er du i alle fall informert om hva sekten du har så stor forkjærlighet for står for. For noe tøys! Du antar igjen helt grunnløst at jeg har en forkjærlighet for pinsevenner simpelthen fordi jeg tok deg i å skjære dem alle over en kam. Latterlig! Men takk for "infoen". men det påvirker vel deg sikkert ikke noe særlig kan jeg tenke meg? voldtekt i jesu navn, tyveri i jesu navn og lignende er vel sikkert gode holdninger som det står respekt av, eller hva? Det er bare sprøyt det du serverer nå, og jeg håper du en vakker dag våkner opp og skjønner at verden er litt mer mangfoldig enn de enkle og feilaktige boksene du plasserer mennesker i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #18 Del Skrevet 2. april 2011 Jeg trekker tilbake alt jeg måtte ha sagt om mormonere og denne kirken av negativ art! jeg har lest boken nok en gang og det er ikke noe annet budskap som har bedret livet mitt så radikalt til det bedre etter å ha tatt i mot dette budskapet! jeg vil mest sannsynlig slutte meg til denne kirken innen kort tid om dette er guds vilje. jeg skriver dette innlegget som en ren formalitet da jeg føler det som min plikt da jeg har utalt meg negativ til kirken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå