Gjest pysepusen Skrevet 1. februar 2011 #1 Skrevet 1. februar 2011 Noen som vet om jeg kan bruke hermetiske tomater når jeg skal lage mat til min 8,5 måneder gamle baby? Har til nå brukt vanlige og skoldet dem.
Gjest pysepusen Skrevet 2. februar 2011 #4 Skrevet 2. februar 2011 kvifor skulle du ikkje kunne det? Jeg vet ikke, er bare noen som sier at man bør lage av ferske til babyer, men jeg skjønner ikke hvorfor. Derfor spør jeg her ettersom de på helsestasjonen ikke visste
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #5 Skrevet 2. februar 2011 Jeg har brukt masse hermetiske bønner i tomatsaus i babymaten. Ikke akkurat det du spør om, men det er altså den hermetikken hun har fått. Synes det var helt genialt å gi henne, og bygge ut med annen mat (kjøtt, poteter, moste grønnsaker) pga at det blir en fin konsistens med mye saus fra tomatsausen i hermetikken. Har aldri tenkt på at det kunne være noe galt... Men i alle barnemat-bøker med oppskrifter står bare tips om hvordan lage mat fra bunnen av, og hermetikk som del av maten er aldri nevnt. Så jeg vet heller ikke...
Gjest navnelapp Skrevet 2. februar 2011 #6 Skrevet 2. februar 2011 Tomatbønnesaus ville eg ikkje brukt for mykje av, den er ganske salt. men alminnelege hermetiske tomatar burde det vel ikkje vere noko feil med? Om ein månads tid sit barnet ditt i sandkassa og et jord, så det er vel grenser for kor forsiktig ein treng å vere.
Gjest pysepusen Skrevet 2. februar 2011 #7 Skrevet 2. februar 2011 Tomatbønnesaus ville eg ikkje brukt for mykje av, den er ganske salt. men alminnelege hermetiske tomatar burde det vel ikkje vere noko feil med? Om ein månads tid sit barnet ditt i sandkassa og et jord, så det er vel grenser for kor forsiktig ein treng å vere. Jeg er da klar over det, men jeg vil nå gjøre mitt beste for at det han får i seg kan spises
Cinzia Skrevet 2. februar 2011 #8 Skrevet 2. februar 2011 Jeg har akkurat funnet fram en boks hermetiske tomater for å lage babymat....ble inspirert av ei på barselgruppa mi som hadde gjort det samme i går. Regner med det er greit, jeg...
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #9 Skrevet 2. februar 2011 Det er ikke det at de hermetiske tomatene blir behandlet i en slags lake, tilsatt salter, og lignende, som gjør at folk blir skeptiske da? Jeg vet ikke, bare spør.
Gjest pysepusen Skrevet 2. februar 2011 #10 Skrevet 2. februar 2011 Vi har Del Monte sine og der er innholdet: Tomater, tomatjuice og sitronsyre. Det er vel syren da som er det "kritiske"? Og siden jeg har atopisk eksem burde nok ikke han ha det! Men det kan jo ikke være sååå mye i den?
Honesty Skrevet 2. februar 2011 #11 Skrevet 2. februar 2011 Du kan jo bruke økologiske hermetiske tomater, for eksempel Coop Änglamark? Ofte er kvaliteten på de tomatene du får i butikkene ikke særlig høy nå på vinteren, så du kan nok like godt velge hermetiske, så lenge de er frie for tilsetningsstoffer.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #12 Skrevet 2. februar 2011 Vi har Del Monte sine og der er innholdet: Tomater, tomatjuice og sitronsyre. Det er vel syren da som er det "kritiske"? Og siden jeg har atopisk eksem burde nok ikke han ha det! Men det kan jo ikke være sååå mye i den? Det er sitronsyre i de smoothie greiene hvor ungen kan suge ut selv også(de røde, gule og grønne), så vet ikke om det er så farlig akkurat det?
Gjest pysepusen Skrevet 2. februar 2011 #13 Skrevet 2. februar 2011 Det er sitronsyre i de smoothie greiene hvor ungen kan suge ut selv også(de røde, gule og grønne), så vet ikke om det er så farlig akkurat det? Og derfor får ikke lillegutt det siden han ikke skal ha sitrus som meg
Gjest pysepusen Skrevet 2. februar 2011 #14 Skrevet 2. februar 2011 Du kan jo bruke økologiske hermetiske tomater, for eksempel Coop Änglamark? Ofte er kvaliteten på de tomatene du får i butikkene ikke særlig høy nå på vinteren, så du kan nok like godt velge hermetiske, så lenge de er frie for tilsetningsstoffer. Takk for tips! Skal sjekke dem ut
Gjest imli Skrevet 2. februar 2011 #15 Skrevet 2. februar 2011 Vanlege hermetiske tomater (naturell) kan du vel bruke? Mine ungar har i alle fall fått "normal" mat heilt frå dei starta med fast føde (har aldri brukt middagsglass), inkl hermetiske grønnsaker.
Scheherazade Skrevet 2. februar 2011 #16 Skrevet 2. februar 2011 Jeg mener å huske, sånn langt bak i hodet, at greien er en kjemisk prosess i hermetikkboksen, altså at tomatene med sitt syrenivå (?) reagerer med hermetikkboksen og gjør noe som ikke er så bra. Jeg husker ikke detaljene dessverre, men det var noe om dette for en ett-to-års tid siden. Jeg har ikke tenkt på det. Du kan uansett unngå det ved å kjøpe f.eks. Icas tomater på kartong eller Muttis store glassflasker (Meny).
Gjest pysepusen Skrevet 2. februar 2011 #17 Skrevet 2. februar 2011 Jeg mener å huske, sånn langt bak i hodet, at greien er en kjemisk prosess i hermetikkboksen, altså at tomatene med sitt syrenivå (?) reagerer med hermetikkboksen og gjør noe som ikke er så bra. Jeg husker ikke detaljene dessverre, men det var noe om dette for en ett-to-års tid siden. Jeg har ikke tenkt på det. Du kan uansett unngå det ved å kjøpe f.eks. Icas tomater på kartong eller Muttis store glassflasker (Meny). Tusen takk! De skal jeg sjekke ut!
*Joyce* Skrevet 2. februar 2011 #18 Skrevet 2. februar 2011 Jeg mener å huske, sånn langt bak i hodet, at greien er en kjemisk prosess i hermetikkboksen, altså at tomatene med sitt syrenivå (?) reagerer med hermetikkboksen og gjør noe som ikke er så bra. Jeg husker ikke detaljene dessverre, men det var noe om dette for en ett-to-års tid siden. Jeg har ikke tenkt på det. Du kan uansett unngå det ved å kjøpe f.eks. Icas tomater på kartong eller Muttis store glassflasker (Meny). Ja, det husker jeg også! Lurer på om det var BPA, jeg?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå