Gå til innhold

Oppgitt over 4-årings oppførsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på snart fem som vi sliter veldig med i forhold til oppførsel. Han skal ha alt på hans premisser.

Når vi kommer i b.hagen for å hente han så ønsker han ikke å si hei før det passer han selv. Han gir ofte morske blikk, og kan se skikkelig sint og sur ut. Når vi tar han med ut på besøk svarer han alle rundt seg frekt, og er ikke interessert i noe eller noen uten at han får ta kontakt selv. Hvis han spør om jeg kan leke med ham så gjør jeg selvfølgelig det, men av og til passer det bedre at faren leker med han. Da nekter han totalt og blir aggresiv og sint, kjefter og smeller. Det er likt om det er jeg som leker med han hvis han heller ville at faren skulle leke. Han kan ofte slå etter oss, si at han er sint eller prøve å true med at han går ut eller noe annet "truende". Han kan ofte også si at "jeg snakket ikke til deg, ikke snakk til meg" osv.

Dette foregår hver dag og vi er så utslitte av å prøve å ha en positiv tone med han. Ingenting nytter.. Forslag? Hvorfor er han slik?

De e b.hagen prøver forresten å øve med han på å si hei osv for de har også sett at det er ett problem, men han blir ikke noe særlig bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har gutten fått smake konsekvenser for sin oppførsel? I tilfelle hvilke?

Skrevet

Vi setter han på rommet for time-out, tar fra han barnetv for kvelden, eller dropper besøk han vil gå på om han skaper seg.

Jeg føler vi forklarer og forklarer for han, men ingenting går inn....

B.hagen har en stol man må sitte på hvis man ikke kan oppføre seg.

Skrevet

Og har gutten blitt skikkelig utredet for evt. ADHD, aspergers ol.? Hvis ikke hadde kanskje det vært en tanke. Hvis han faktisk sliter med noe vil det bare være godt å finne ut hva og deretter planlegge tiden fremover. :)

Men jeg hadde ignorert frekkheter og heller fokusert på å være autoritær og positiv så langt det går - klart han skal få kjenne konsekvenser av å f.eks slå en annen unge, men ikke end opp med å bli gående rundt og bare korrigere og korrigere. Finn noe godt å jobbe mot slik at han ser at det ikke bare er "elendighet" på en måte. :) Men som sagt så hadde jeg i førsten forsikret meg om at det ikke "er" noe. Enkelte barn må man bare være helt fryktelig tålmodige med, men sånn er det nå bare. :)

Skrevet

Og ang. det å ta fra ham ting - hvis han gjør noe f.eks klokka ni på morgenen, vil det ikke sitte friskt i minne hvorfor han blir fratatt barnetv på kvelden. Vil det ikke da være greiere å ta fra ham noe der og da? Og etter en time-out begynne nøytralt, men hellende til noe positivt? Slik at han ikke blir gående og sture etterpå - noen barn er fornærmet ganske lenge. :)

• Liker 2
Skrevet

Og ang. det å ta fra ham ting - hvis han gjør noe f.eks klokka ni på morgenen, vil det ikke sitte friskt i minne hvorfor han blir fratatt barnetv på kvelden. Vil det ikke da være greiere å ta fra ham noe der og da? Og etter en time-out begynne nøytralt, men hellende til noe positivt? Slik at han ikke blir gående og sture etterpå - noen barn er fornærmet ganske lenge. :)

Ja vi tar fra han noe der og da :) Hvis han gjør noe om morgenen så går det ikke ut over barnetv på kvelden. Han blir fort glad og blid, men like fort sur og sint igjen.....

Skrevet

Det er mange forskjellige grunner til at barn oppfører seg slik, umulig for meg å svare deg når jeg ikke kjenner mer til barnet, men kan veilede på generellt grunnlag.

Det er de voksne som bestemmer, han har IKKE lov til å true for å få det som han vil, ha tydelige strenge grenser for all negativ atferd.

Har selv erfart at klistremerkesystem eller å ta fra goder kan gi resultater.

Finn ut hvorfor han er så sint, snakk om følelser, marker dem med symboler, forklar at det er vanlig og hvordan man kan takle slike følelser ut fra ett barns ståsted.

Å lære om seg selv, følelser og det å kunne telle til 10 kan virke fremmende. Bygg barnets selvbilde, la han oppleve mestring og GODE OPPLEVELSER med dere voksne, alt skal ikke dreie seg om negativ adferd, prøv å snu det. Berømm all positiv adferd og ikke gjenta negative hanbdlingher,kun det positive.

Skrevet

Forklar i bilder, vis i illustrasjoner- finnes en god del barnebøker om det å være sinna.

Er du sikker på at han EGENTLIG forstår?

Skrevet

Hva gjør dere når han krangler om hvem som skal leke? Har dere prøvd å forklare at "jeg vil ikke leke med sure barn som slår og skriker" og kombinert dette med at dere faktisk ikke leker med han?

Forklare er veldig bra, men det må kombineres med handling. 1. Reaksjon kan være som over. Hvis han slår seg helt vrang, vær rolig og si at hvis han vil snakke med dere må han roe seg ned. 2.reaksjon kan være å rolig føre han inn på rommet med et valg om å bli der eller komme ut og prate rolig. 3.reaksjon kan være å frata gode. Vær enkle, sindige og tydelige. Og ikke kom med tomme trusler,selv om du sikkert vet det.

I den alderen forstår de det meste som blir sagt. Såfremt det ikke er noe sykdom inne i bildet, som noen nevnte.

Skrevet

Gutten deres er sikkert kjempefin, selv om dere blir litt frustrert noen ganger.

At han ikke hilser dere med en gang dere kommer i barnehagen - vel, prøv å se det fra hans synspunkt. Dere har dratt fra han i mange timer, og når dere finner det for godt å hente ham, forlanger dere at han skal være oppmerksom og blid med en gang. Kanskje det er en slags måte å vise dere at han faktisk har savnet dere...

At han er frekk mot andre, er jo dumt både for dere og for gutten selv. Men forsøk å snakke med han!

Jeg reagerer litt på at det første man skal ty til er ulike sanksjoner/straffer. Jeg er ikke noe bedre selv, altså. Blir jeg skikkelig frustrert, blir det en sanksjon her i huset også (som å inndra en leke, ikke lese på senga om kvelden eller lignende). Men jeg har egentlig aldri følt at det er det som funker.

Når jeg sier at det er best å snakke med han, mener jeg ikke at dere skal forklare hvordan man skal være. Men spør han for eksempel om hvorfor han er frekk, spør om hvorfor han ikke sier hei - og forsøk å lytte til svaret med et åpent sinn - forsøk å forstå - uten å forsøke å korrigere/belære der og da.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...