Gå til innhold

Gode middagsoppskrifter under 500 kcal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Emne sier jo sitt. Nå er jeg ganske lei av svinekjøtt med wok, salat, kylling og suppe. Elsker jo sushi, men det kan bli veldig dyrt å spise hver dag. Har dere noen ideer? Hva er dine "perle"-oppskrifter? :skravle:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Emne sier jo sitt. Nå er jeg ganske lei av svinekjøtt med wok, salat, kylling og suppe. Elsker jo sushi, men det kan bli veldig dyrt å spise hver dag. Har dere noen ideer? Hva er dine "perle"-oppskrifter? :skravle:

Alt av fiskemiddager er helt supert, med poteter og gulrot f.eks. Kjempesunt med fisk av alle slag. Når jeg er lat hender det at jeg spiser fiskekaker, forresten, med hjemmelaget potetmos og broccoli ved siden av. Du får MYE fiskekaker og potet for 500 kcal. Hver fiskekake (de jeg kjøper, de aller rimeligste faktisk) inneholder 40 kcal pr. fiskekake. Ikke like bra som fisk, men som sagt, når jeg er lat.. :)

Btw, om du skulle bo i Oslo, får du enoooooooorme (!!) brett med sushi for kr. 99. Stikk innom smartclub på alnabru. Vegetarsushi og andre typer. Helt nydelige!

Skrevet

Tips for å minske kaloriene i potetmosen. Lag blomkålmos istedenfor :) Det er etter hva jeg kunne se i matvaretabellen 72kcal pr 100g i potet, mens det er bare 24kcal pr 100g i blomkål. Blomkålmos er både lettvint, godt og sunt :)

• Liker 1
Skrevet

Tips for å minske kaloriene i potetmosen. Lag blomkålmos istedenfor :) Det er etter hva jeg kunne se i matvaretabellen 72kcal pr 100g i potet, mens det er bare 24kcal pr 100g i blomkål. Blomkålmos er både lettvint, godt og sunt :)

Denne kan jeg signere. Smaker fantastisk. Blir brukt mye til fisk f.eks her i huset.

1 lite blomkålhode

en dæsj melk

2 ss piladelphia light

Salt, pepper og muskatnøtt

mmmm :)

Skrevet

Jeg bruker hverken melk eller philadelphia i min. Begge deler drar jo opp kcal-innholdet. Jeg bruker melange da, men det kan du jo bare kutte. Det er jo krydderet som smakssetter mest og best uansett :)

Skrevet

Deilig ovnsbakt eller stekepannestekt laks med grønnsaker til. gulrøtter, blomkål, erter, brokkoli.

LANGT under 500 kcl, og veldig mettende.

Skrevet

Jeg er egentlig ingen Grete Rode disippel (eller disippel av noen annen slanke-guru), men allikevel vil jeg slå et slag for kokeboka "lett og lettvint." Utrolig mye sunn og grei hverdagsmat som smaker godt, og kan leges fra helt vanlige ingredienser man finner på lokalbutikken. (Syns så mange kokebøker blir så avanserte, og har så mange spesielle ingredienser man må tråle byen rundt etter.

Min favorittoppskrift er Hildurs kyllinggryte. Men jeg pleier å bytte ut risen med byggris, eller fullkonsris da.

Gjest Lizette
Skrevet

Her tror folk litt av hvert, ser jeg.. Bare for å oppklare: sushi er ikke spesielt kalorifattig, i hvert fall ikke med tanke på hvor mye du må ha for å bli mett. Det er snitt 50 kcal i en bit nigiri sushi, enda litt mer hvis det er laks. Tempura maki ligger på oppmot 100 kcal pr bit. Det betyr at hvis man skal holde seg under 500 kalorier med sushi, kan man spise maks 8-9 biter. Det blir i hvert fall ikke jeg mett av til middag.

Laks er veldig sunt, men også veldig kaloririkt fordi det er en fet fisk. Laks inneholder ca 200 kcal pr 100 g. Kyllingfilet inneholder ca 100 kcal pr 100 g. Hvis man er veldig opptatt av at hvert måltid skal inneholde et visst antall kalorier bør man holde seg til svært kalorifattig tilbehør når man skal spise laks.

Og, så ingen skal beskylde meg for å være hysterisk: Jeg lever IKKE etter denne typen retningslinjer. Personlig mener jeg det viktigste er å spise sunt og variert, og ikke minst kose seg med mat :) Det er bare ødeleggende å bli så ensidig opptatt av kaloriinnholdet at dette skal diktere alle dagens måltider.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker hverken melk eller philadelphia i min. Begge deler drar jo opp kcal-innholdet. Jeg bruker melange da, men det kan du jo bare kutte. Det er jo krydderet som smakssetter mest og best uansett :)

Det er sant, men vi synes den smaker mye bedre med litt philadelphia oppi :)

Har forresten oppi ett fedd hvitløk også. Elsker hvitløk!

• 2 uker senere...
Gjest Quelleriel
Skrevet

Ok... kanskje litt dumt å spørre om, men hvordan går dere frem når dere lager blomkålstappe?

Det skal antageligvis kokes først... men, hva mer? Elsker å lage mat, men er litt blank på dette emnet :P

Skrevet

Ok... kanskje litt dumt å spørre om, men hvordan går dere frem når dere lager blomkålstappe?

Det skal antageligvis kokes først... men, hva mer? Elsker å lage mat, men er litt blank på dette emnet :P

Lager min på samme måte som potetstappe i grunn. Kutter i biter, koker/damper mør, og så stapper jeg i vei, enten med en sånn knusedings jeg har på kjøkkenet eller en stavmikser. Jeg har gjerne også litt brokkoli eller gulrøtter i, kålrabi funker også fint. Kaller det heller grønnsakstappe jeg da. har du i brokkoli får den en utrolig flott grønnfarge. Ellers smaker jeg til med salt, pepper, muskat, litt smør og væske. jeg følger i grunn ikke noen oppskrift, den kan variere mye fra gang til gang, men blir alltid utrolig godt!

Gjest Quelleriel
Skrevet

Lager min på samme måte som potetstappe i grunn. Kutter i biter, koker/damper mør, og så stapper jeg i vei, enten med en sånn knusedings jeg har på kjøkkenet eller en stavmikser. Jeg har gjerne også litt brokkoli eller gulrøtter i, kålrabi funker også fint. Kaller det heller grønnsakstappe jeg da. har du i brokkoli får den en utrolig flott grønnfarge. Ellers smaker jeg til med salt, pepper, muskat, litt smør og væske. jeg følger i grunn ikke noen oppskrift, den kan variere mye fra gang til gang, men blir alltid utrolig godt!

Takk skal du ha! :) Har kjøleskapet fullt av blomkål og brokkoli, så da må jeg nesten prøve meg frem i kveld :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...