AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #1 Skrevet 1. februar 2011 Jeg har lyst til å løpe langt og raskt for etterhvert å kunne delta i løp. Nå løper jeg 5 km på ca. 36 min. Hvordan legger jeg opp treningen?
Gjest lostlove Skrevet 1. februar 2011 #2 Skrevet 1. februar 2011 Jeg har lyst til å løpe langt og raskt for etterhvert å kunne delta i løp. Nå løper jeg 5 km på ca. 36 min. Hvordan legger jeg opp treningen? Jeg har selv lyst til å fullføre ett halvt maraton i August her i byen hvor jeg bor ! Startet mitt løpeliv for 10 mnd siden, etter 3 mnd med "trening" var jeg med på 10km "maraton" hvor jeg fullførte på 59 minutt ! Veldig stolt over egen innsats Kom over denne treningsplanen igår, som jeg i allefall ønsker å følge: http://www.oslomaraton.no/Treningsprogram/Treningsprogram%20Halvmaraton%201.pdf Tenkte å starte neste mandag, kanskje vi skulle gjort det sammen? Ønsker som sagt å fullføre 21km halvt maraton gru gleder meg
Wildy Skrevet 1. februar 2011 #3 Skrevet 1. februar 2011 Det kommer vel litt an på både utgangspunkt og hvordan du liker å trene. Intervall er jo genialt( og det er jo en jungel av ulike modeller for hvordan bygge opp intervallene, selv trives jeg best med korte, harde arbeidsperioder med lite pause mellom), men ikke alle liker det eller får til å kjøre hardt nok. Skal du løpe langt er det sikkert lurt med endel langkjøringsøkter også.
Revery Skrevet 1. februar 2011 #4 Skrevet 1. februar 2011 Det kommer vel litt an på både utgangspunkt og hvordan du liker å trene. Intervall er jo genialt( og det er jo en jungel av ulike modeller for hvordan bygge opp intervallene, selv trives jeg best med korte, harde arbeidsperioder med lite pause mellom), men ikke alle liker det eller får til å kjøre hardt nok. Skal du løpe langt er det sikkert lurt med endel langkjøringsøkter også. Signerer denne! Intervalltrening er _genialt_, det kan være lurt å legge til harde arbeidsperioder når du selv føler for det, og avslutte når du føler for det i begynnelsen (bare på en av de vanlige joggeturene dine). For å teste deg selv før du starter seriøst er greit å kjenne hvor hardt og godt jobben klarer å jobbe før man lager et ordentlig system på det -det gir ogs litt motivasjon.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #5 Skrevet 1. februar 2011 Tenkte å starte neste mandag, kanskje vi skulle gjort det sammen? Ønsker som sagt å fullføre 21km halvt maraton gru gleder meg Jeg tar gjerne en utfordring jeg! Det kommer vel litt an på både utgangspunkt og hvordan du liker å trene. Intervall er jo genialt( og det er jo en jungel av ulike modeller for hvordan bygge opp intervallene, selv trives jeg best med korte, harde arbeidsperioder med lite pause mellom), men ikke alle liker det eller får til å kjøre hardt nok. Skal du løpe langt er det sikkert lurt med endel langkjøringsøkter også. Signerer denne! Intervalltrening er _genialt_, det kan være lurt å legge til harde arbeidsperioder når du selv føler for det, og avslutte når du føler for det i begynnelsen (bare på en av de vanlige joggeturene dine). For å teste deg selv før du starter seriøst er greit å kjenne hvor hardt og godt jobben klarer å jobbe før man lager et ordentlig system på det -det gir ogs litt motivasjon. Jeg har løpt endel, men tempoet er fortsatt ganske lavt og pulsen fyker fortsatt fort til værs, så vet ikke helt hvordan jeg skal legge opp treningen for å bedre de to faktorene. Intervaller er moro og rolig langkjøring kan være gøy (på mølla er sistnevnte nesten døden). Jeg har sett litt på disse løpeprogrammene: dette og dette. Kan et av disse være aktuell for meg, tro, evt. hvilket tenker dere er best for å oppnå målet mitt? Takk! -ts
Wildy Skrevet 1. februar 2011 #6 Skrevet 1. februar 2011 Synes begge så ok ut, og veldig greit med litt variasjon i treningen. Selv har jeg lastet ned en Podcaster med intervall, med forskjellige økter for hver uke ( noen uker har flere forskjellige økter). Tror det er åtte elelr ti uker totalt. Artig og veldig lettvint! Tykk "play", og følg musikken. Null pes med å følge med på klokken eller å faktisk tenke mens man holder på.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #7 Skrevet 1. februar 2011 Synes begge så ok ut, og veldig greit med litt variasjon i treningen. Selv har jeg lastet ned en Podcaster med intervall, med forskjellige økter for hver uke ( noen uker har flere forskjellige økter). Tror det er åtte elelr ti uker totalt. Artig og veldig lettvint! Tykk "play", og følg musikken. Null pes med å følge med på klokken eller å faktisk tenke mens man holder på. Jeg prøver også å komme i bedre løpeform men jeg synes det er kjedelig å løpe på mølle.. Podcaster hørtes lurt ut.. Hvor finner du de Wildy?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #8 Skrevet 1. februar 2011 Lurer også på hvor man finner sånne podcaster
Wildy Skrevet 2. februar 2011 #9 Skrevet 2. februar 2011 Har ett par utgaver av denne ( om linken funker...)og bruker de mye: http://itunes.apple.com/gb/podcast/podrunner-intervals-workout/id272591768
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå