AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #1 Skrevet 1. februar 2011 På forhånd, dette er ikke ment som en fornæmelse mot noen, men en observasjon jeg har hatt.. Hvis noen skulle føle seg fornærmet, så beklager jeg... I de siste årene har jeg "registrert" at kvinner blir tykkere og tykkere.. Jenter som er "tynne", eller med lite fett på kroppen er nesten mangelfull i samfunnet vårt.. Går i en klasse, og kan telle på den ene hånda mi hvor mange som er tynne.. De fleste er "runde", og da mener jeg nesten grensen mot overvekt. Man kan skylde på dårlige gener og hva det nå enn er, men formfulle jenter er kommet for å bli, ser det ut som.. Folk spiser vel mer usunn mat og mer søtsaker enn før.. I kombinasjon med lite fysisk aktivitet så fører det mer kg på kroppen.. Er det slik at framtidas barn kommer til å ha gener for å anlegge overvekt lettere??
HopelessFear Skrevet 1. februar 2011 #2 Skrevet 1. februar 2011 Det spørs jo hvor en ser også. Noen plasser i landet er det veldig lett å se overvekt, spesielt på småbygder. Og det er ikke nødvendigvis slik at alle som er formfulle er overvektige. Jeg vet om mange som er normalvektig, og likevel ha mange former, bryst, lår og rumpe.
Wildy Skrevet 1. februar 2011 #3 Skrevet 1. februar 2011 Ser endel av det samme i klassen til mine jenter ( 13 og 15 år). synes selv å huske fra barne-og ungdomskolen at det var en, kanskje to runde jenter i hver klasse, nå er det få som er det jeg regner som normalvektig ( dvs, de trenger ikke å være så inmari tynne...) Det er vel en trend som begynner å bli ganske så synlig mange aldersgrupper; vi blir tyngre. Noe jeg opplever som litt merkelig er at jeg får oftere og oftere kommentarer på hvor tynn jeg er. Eh, nei, jeg er ikek tynn, jeg er normalvektig. Faktisk i øvre sjikt av normalvekt for min høyde. Men dette har nå altså blitt "tynt"."Slank" er visst litt over normalvekt, og "overvektig " er man ikke før det er snakk om både tyve og tredve kilo over normalvekt.
Barcelone Skrevet 1. februar 2011 #4 Skrevet 1. februar 2011 Er vel ikke bare jenter som har lagt på deg. Hele befolkningen har hatt en generell vektøkning. Litt rart å bare peke på damene... 23
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #5 Skrevet 1. februar 2011 Synes det er en "skummel" trend.. Det er greit å være formfull, men å være tykk synes jeg er litt i overkant.. Ser jenter som trykker i seg smørbrød med masse majones i lunchen, etterfølgt av et kakestykke.. Jadda.. Og dette 3-4 ganger i uka, og sikkert masse god mat i helgene også.. Sier seg selv at man legger på seg kjapt da. Bare lurer. Synes jenter det er ok å legge på seg så mye?
Boblee Skrevet 1. februar 2011 #6 Skrevet 1. februar 2011 Jeg kan godt tro at dette er tilfellet, at hele befolkningen generelt har økt i vekt. I min klasse er det ikke slik derimot. I min klasse er vi 28 stk, og 3 av oss har litt ekstra på kroppen. Der hun ene har vært gravid, hun andre er langt fra overvektig og jeg er vel den som er størst, og er overvektig. Så vi klarer oss med god margin, her i klassen!:-)
Ava Mae Skrevet 1. februar 2011 #7 Skrevet 1. februar 2011 Er vel ikke bare jenter som har lagt på deg. Hele befolkningen har hatt en generell vektøkning. Litt rart å bare peke på damene... Dette stusset jeg også på for det begynner å bli rimelig langt mellom sixpackene hos gutta på stranda også. Og med tanke på at vi jenter legger lettere på oss vil det si at gutta trenger flere turer på McDonalds og timer foran skjermen for å legge på seg tilsvarende, og når vi da er like feite alle mann så vet jeg ikke helt hvem som ligger dårligst ann jeg? 12
Carrot Skrevet 1. februar 2011 #8 Skrevet 1. februar 2011 Lurer på hvorfor man velger poste slike "synspunkter" anonymt jeg... For det er vel unektelig et faktum at flesteparten av de som betegnes som "runde" ikke ser seg selv slik, mens de som er direkte feite har verdens beste "forklaring" i forhold til de som er normalvektige, det er nesten aldri deres skyld at de er feit liksom... Se bare på hun trim-dama Kari og all den pes hun fikk fordi hun satte ord på det; de aller fleste feite er rett og slett late.... 5
Gjesten Skrevet 1. februar 2011 #9 Skrevet 1. februar 2011 Ta det som et tegn på at vi koser oss mer 6
Gjest Airi Skrevet 1. februar 2011 #10 Skrevet 1. februar 2011 Jeg skulle til å komme med et innlegg om at jeg hadde en annen opplevelse, og at det er vanskelig å si om en kropp er "for stor" med klær på, for uten klær kan det stå både bedre og dårligere til. Så skulle jeg nevne at blant de kroppene jeg ser i dusjen etter trening er det ikke mange som ser tjukke ut - men så kom jeg på at det var på treningssenteret da Det er en kjent sak at gjennomsnittsvekten har gått opp og at fedme er et stort problem i dagens samfunn. Jeg tror problemet ligger i at folk ikke forstår hva som skal til for å få bukt med det, og ikke vet at man kan komme langt med forholdsvis enkle grep. De tror det er så mye vanskeligere å leve sunt enn det trenger å være. De selger epler på Narvesen nå, de kan man kjøpe seg i stedet for å kjøpe en pølse eller bollepose. Det koster deg ikke mye å legge om livsstilen, selv om mange tror det. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #11 Skrevet 1. februar 2011 Jeg har kun sett ei skikkelig feit jente og hun går på det ene emnet mitt. Ellers ser jeg ikke så veldig mange runde personer jeg da. Jeg ser generelt en passe blanding av tykke/tynne jenter. Men klart, hvis man går på cafe og drikker masse kaffe av typen latte og lignende og gjør dette ofte så legger man på seg. Nå skal jo Starbucks komme til Norge- kan tenke meg at vekten til mange jenter/kvinner kommer til å fyke i været... 1
Gjest Airi Skrevet 1. februar 2011 #12 Skrevet 1. februar 2011 Også må man ikke være tynn som en strek for å være sunn! Også et viktig poeng... 7
KaDust Skrevet 1. februar 2011 #13 Skrevet 1. februar 2011 Jeg har ikke lagt merke til dette. Ser fortsatt langt fler slanke/normale, enn tykke kvinner. 3
Antlers Skrevet 1. februar 2011 #14 Skrevet 1. februar 2011 Jeg ser at voksne kvinner (35+) gjerne er et par størrelser større enn det som var vanlig for 20 år siden, mens yngre jenter ofte ser tynnere ut enn det jeg husker som normalt da jeg selv var på deres alder. Jeg tror det er mest fordi de unge lettere faller for alt kroppspresset vi er omgitt av i dag (det kan ikke sammenlignes med en og annen slankekur trykket i Allers, som vel var det nærmeste vi kom press, om vi går flere år tilbake i tid), uten at de nødvendigvis spiser sunt og er aktive for å oppnå denne nye "idealkroppen". Det er dessverre mange som sulter seg, kaster opp det de har spist, eller får i seg mindre kalorier enn de har behov for. Jeg tror ikke det er et problem i seg selv at vi, om det nå stemmer, har lagt oss ut litt, men det er et problem at vi har et fryktelig usunt kosthold, og ikke minst en usunn holdning til hvordan kroppen skal se ut. Selvsagt er det ikke bra å være verken for tynn eller for tykk, men enda farligere er det å manipulere egen kropp til å passe en slags standardisert mal for skjønnhet. Det er nok mye lettere å legge på seg i dag, med tanke på all drittmaten (som ofte er mye billigere enn de sunne alternativene) vi har tilgang på, men samtidig har vi dette enorme presset på at alle skal se ut som "idealet", som lett kan resultere i at vi ser slanke og sunne ut, men er usunne på innsiden. 2
Gjest Gorgonzola Skrevet 1. februar 2011 #15 Skrevet 1. februar 2011 (endret) Vi er et Coca-Cola land, enkelt og greit. Det som skjer i USA skjer også her, bare med litt forsinkelse. Generell vektøkning blant oss er et samfunnsproblem. Helseutgiftene øker, sykefraværet (med de omkostninger det har) øker så det er all grunn til å fokusere på å snu trenden. Det gjelder selvsagt menn i minst like stor grad som kvinner, å påstå noe annet blir useriøst. Faktisk så er vektøkningen blant menn mer bekymringsfull enn kvinner og har vært det lenge. Når endelig kvinnene kommer etter så våkner myndighetene, for da blir det et større problem. Aldri så galt så er det godt for noe :gjeiper: Endret 1. februar 2011 av Gorgonzola 1
Snop Skrevet 1. februar 2011 #16 Skrevet 1. februar 2011 Nå har det seg også sånn at det som kalles "normalvekt" er mye høyere enn tidligere, og at det er "in" (eller, man prøver i hvert fall så godt man kan) å mene at bold is beautiful, man er vakker uansett om man er tjukk, etc... Gud forby om vi har dårlig samvittighet for at vi har en selvdestruktiv livsstil. Beklager, men jeg finner ikke ølvom og høyt blodtrykk tiltrekkende. 5
Gjest stillness Skrevet 1. februar 2011 #17 Skrevet 1. februar 2011 Jeg bor på en liten plass og flertallet jeg ser er slanke eller normalvektige.Det samme om jeg er et annet sted og det er sjeldent jeg ser noen som er virkelig overvektige,men som noen andre påpekte så er ikke dette noe som gjelder bare for kvinner. Nesten så jeg ser fler overvektige menn,men det er kanskje tilfeldig. At vi bør få et sunnere kosthold er det ingen tvil om og det er ikke så vanskelig om man bare vil.Syns kiosker og bensinstasjoner bør bli enda flinkere på å tilby sunn mat,men så må man jo ikke gå innom slike steder.Det er egentlig lett å unngå
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #18 Skrevet 1. februar 2011 Jeg ser at voksne kvinner (35+) gjerne er et par størrelser større enn det som var vanlig for 20 år siden, mens yngre jenter ofte ser tynnere ut enn det jeg husker som normalt da jeg selv var på deres alder. Jeg tror det er mest fordi de unge lettere faller for alt kroppspresset vi er omgitt av i dag (det kan ikke sammenlignes med en og annen slankekur trykket i Allers, som vel var det nærmeste vi kom press, om vi går flere år tilbake i tid), uten at de nødvendigvis spiser sunt og er aktive for å oppnå denne nye "idealkroppen". Det er dessverre mange som sulter seg, kaster opp det de har spist, eller får i seg mindre kalorier enn de har behov for. Jeg tror ikke det er et problem i seg selv at vi, om det nå stemmer, har lagt oss ut litt, men det er et problem at vi har et fryktelig usunt kosthold, og ikke minst en usunn holdning til hvordan kroppen skal se ut. Selvsagt er det ikke bra å være verken for tynn eller for tykk, men enda farligere er det å manipulere egen kropp til å passe en slags standardisert mal for skjønnhet. Det er nok mye lettere å legge på seg i dag, med tanke på all drittmaten (som ofte er mye billigere enn de sunne alternativene) vi har tilgang på, men samtidig har vi dette enorme presset på at alle skal se ut som "idealet", som lett kan resultere i at vi ser slanke og sunne ut, men er usunne på innsiden. Enig i det. Jeg legger merke til at det blir mer ekstremt både den ene og den andre veien. Enten er man mer eller mindre overvektig, evt slank, men med "ølmage" pga dårlig kosthold, eller så er man skummelt tynn. Jeg synes det blir mer og mer sjeldent med normale, sunne kropper. Jeg tror du har rett i at det har å gjøre med tilgangen til drittmat + det enorme fokuset på kropp og utseende. Det skal jammen ikke være lett å være menneske :/
per78 Skrevet 1. februar 2011 #19 Skrevet 1. februar 2011 Er jo et voldsomt "krav" om å være sosial og tilgjengelig hele tida. Dette innebærer gjerne masse kafebesøk, middagsbesøk, byturer og andre festligheter. Da blir det gjerne masse søtt, alkohol osv som gjør at man legger på seg lett. Kcal inn vs kcal ut sier jo alt. Det man ikke klarer å forbrenne gjør at man legger på seg. Og man skal trene ganske mye for å kompensere for all maten og alkoholen man dytter nedpå. 1
Snop Skrevet 2. februar 2011 #20 Skrevet 2. februar 2011 Er jo et voldsomt "krav" om å være sosial og tilgjengelig hele tida. Dette innebærer gjerne masse kafebesøk, middagsbesøk, byturer og andre festligheter. Da blir det gjerne masse søtt, alkohol osv som gjør at man legger på seg lett. Kcal inn vs kcal ut sier jo alt. Det man ikke klarer å forbrenne gjør at man legger på seg. Og man skal trene ganske mye for å kompensere for all maten og alkoholen man dytter nedpå. Ja... men det er lov å spise/drikke med måte likevel. Ta en kopp te når du blir bedt med på kafé, ta mer grønnsaker på tallerken når du er på besøk (evt gjøre verten oppmerksom på forhånd på en høflig måte at du ikke spiser fett med sukker på til middag), gå litt mindre ut på byen (det er ærlig talt ingen nødvendighet å drikke så masse som mange gjør) eller passe på hva man drikker. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå