Gå til innhold

migrene- har noen gode råd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har tatt opp dette her før.Men prøver igjen fordi fortvilelsen er like stor!

Er det noen som har prøvd andre ting enn medisiner for å få ned hyppigheten på migreneanfallene? Prøver for tiden noen naturmedisindråper som kanskje hjelper litt... Andre råd? helst ikke så dyre!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv fotsoneterapi!!

Har hørt mange som skryter av det + ei veninne som har redusert hodepinen sin kraftig.12

Skrevet

Gå til legen å få resept på Imigran.

Det er Guds gave til oss med migrene!!!

Jeg var plaget med migrene i mange år, men fikk være med på å teste ut Imigran når de kom til Norge. Dermed ble mitt liv forandret!

Før endte som regel anfallet i kraftig oppkast og deretter i seng, noe som førte til utallige "gå-hjem-fra-halvferdig-arbeid" dager. Jeg kunne bli liggende i opptil 3 døgn, men som oftes varte det i 12 - 20 timer. Dette hadde jeg 4 - 8 ganger i mnd.

Når jeg startet med Imigran, var det en pille umiddelbart etter anfallet startet. Så gikk jeg å la meg meg nedpå om jeg hadde mulighet, eller satte meg ned å slappet godt av. 20 minutter etterpå var jeg frisk som en fisk!!! Litt småuggen og sliten i kroppen, men hodepinen var borte!!

Det beste av alt er at etter 2 års bruk av Imigran, ble migrenen gradvis borte og nå har jeg ikke hatt migrene på snart 2 1/2 år.

Du må bare forsøke dette, det er helt utrolig og kan det hjelpe deg er ingenting bedre. Har hørt veldig mange som er fornøyd med Imigran og selfølgelig noen få som det ikke har hjulpet.

Lykke til!!!

12

Skrevet

Ei venninne pleier å legge seg ned i et rom med dempet belysning og et vindu oppe. Ikke noe direkte lys, og frisk luft. Hun gjør det med en gang hun kjenner det komme, så sant det lar seg gjøre.

I tillegg drikker hun masse vann og spiser sitrusfrukt, tror jeg. (eller om hun kun gjør det "dagen derpå" husker jeg ikke.)

Hun merker at migrenen kommer raskere hvis hun kommer litt ut av dagsrytme. Så i helgene står hun opp til vanlig tid, drikker et glass juice og legger seg igjen. Ellers kommer kroppen litt ut av gjenge i forhold til ant. timer søvn i strekk og mat.

Catzy

Skrevet

Migreneplager er steike ekkelt.

Jeg har forsøkt å overdosere inntak av Magnesium. Jeg har hatt en positiv effekt med det. Men jeg er ikke så enormt plaget som du tydeligvis er.

Ellers så jeg et innslag på frokost-TV om dagen. Der var det en kiropraktor som mente at skjevstillinger i hodesjelettet/skallen kunne være årsak til migrene. Dette var, i følge ham, en enkel sak å fikse, ved å mekanisk gå inn å justere skjevstillinger. Han hadde med seg en pasient som hadde fått meget god effekt av å bli behandlet av kiropraktikk.

Kanskje dette kan være noe for deg?

Alt er verdt å forsøke. 12

Skrevet

Har ikke slike plager selv, men har hørt at akupunktur skal ha god virkning!12

Skrevet

Heisann,

Migrene er en kronisk sykdom. Det man vet, er at blodårene i hodet strammes når man har migrene, slik at blodstrømmen hemmes, og blodtrykket øker.

Svært mange migrene pasienter har dårlig kontroll på sine anfall, og dårlig behandling.

Typisk behandler de symptomene, ikke selve sykdommen, dvs de tar smertestillende (f.eks paralgin forte) mot den smerten de føler. Smertestillende virker vanligvis dårlig. Resultatet av dette er dyp skepsis mot medisinsk behandling, og man forsøker seg på alternativ behandling som akupunktur, osv.

Jeg vil anbefale enhver som har fått diagnosen "migrene" å gå til en spesialist på området, altså en nevrolog. Henvisning får man av primærlegen sin. Nevrologen vil da kunne hjelpe migrenepasienten med både kunnskap om egen sykdom, og behandling av denne. Det finnes mange gode medisiner på markedet i dag: såkalte triptaner av ulike sorter. Triptaner fungerer mot migrene ved at de utvider blodårene, og dermed øker gjennomstrømningen av blod i hodet, der den ble hemmet. Dermed forsvinner smerten, og også kvalmen som ofte er et resultat av smerten.

Når det gjelder å kontrollere anfallene sine, så er dette et viktig ledd i å behandle seg selv gjennom bevisstgjøring. Mange ulike faktorer er med på å "trigge" migrene: eksempler er stress, stramme nakkemuskler, anspenthet. Ulike matvarer som sjokolade, mye fett, osteprodukter. Mosjon og trening er en viktig forebyggende faktor, det er også inntak av jevne måltider gjennom dagen, og frisk luft. Det finnes også de som er så plaget at de behandles med daglige doser beta-blokker som senker blodtrykket. Mange opplever en såkalt "aura" før selve migreneanfallet: dvs synsforstyrrelser, overømfintlighet i sanseorganer. Dermed kan de "sikre seg" før selve anfallet kommer.

Personlig har jeg ingen erfaring med alternative behandlingsmetoder, så de kan jeg ikke uttale meg om. Men jeg vil anbefale enhver migrene pasient å få utredet sin sykdom hos en spesialist (det er ikke bra nok å gå til allmennlegen, de er ofte ikke oppdaterte!) - i dag finnes det så gode behandligstilbud at ingen skulle behøve å ligge tre dager til sengs pga migrene!

Lykke til

12

Skrevet

Min mor er veldig plaget med migrene. Hun har prøvd det meste som finnes av legemidler, akupunktur, kutte ut flere typer matvarer ect men det er ingenting som hjelper henne.

Hun bruker imigran, og hun sier dette er bra for å ta bort et begynnende migreneanfall - men at når hun har brukt imigran tar det ikke lange tiden før hun får et nytt anfall, og dette blir da mer langvarig enn et "normalt" anfall. Hun synes derfor at imigran er bra hvis hun får migrene på et veldig upassende tidspunkt (et hvilket som helst tidspkt er vel upassende for migrene, men dere skjønner hva jeg mener? icon_smile.gif ), men det er egentlig bare å utsette smerten..

Anni1212[ Dette Innlegg er endret av: Anni den 2002-02-26 17:34 ]

Skrevet

Det høres kanskje litt rart ut, men jeg har hørt at løping faktisk hjelper. Det er visst en eller annen lege i USA som selv har vært plaget av migrene i flere år, og som aldri hadde drømt om å anbefale løpeturer til pasientene sine, men så prøvde han det selv og fant ut at det hjalp. Så...verdt et forsøk kanskje?12

Gjest Anonymous
Skrevet

Sønnen min prøvde Imigran, men han følte at hodet krympet, så det passet ikke for han.

Matrem i pilleform hjelper og er forebyggende

mot migrene, "Sunshine Migren"(kr.180.-) eller Matremin (kr. 152.-). De selges ihelsekostbutikker.

Skrevet

Beklager, mente ikkeå være anonym. Siste innlegg er skrevet av meg.12

Skrevet

Jeg har både en venninne og en svigerfar med migrene, og begge sier at kaffe hjelper mot migrene. Faktisk. Svigerfar hadde vært på et foredrag med noen norske leger og fått høre hvorfor det hjelper også, men det husker jeg ikke. Noen andre som vet det?

Men min venninne sier at vanlig traktekaffe hjelper ikke, det må være espresso, så hun har kjøpt en sånn espressokanne i metall til å sette på komfyren og synes den er kjempefin.

Lionda

Skrevet

Grunnen til at kaffe virker er sannsynligvis koffeinen som finnes i kaffe.

12

Gjest Trulseline
Skrevet

Jeg sliter med migrene, og det som hjelper meg, er følgende: Ta en imigran, legge meg på et kjølig, mørkt rom.

Drikker du mye kaffe og/eller light brus, så forårsaker de migrene. Det er å få kjøpt migrenestift på apoteket, som du tar i panna. Det iser, men er veldig effektiv, dersom du tar den tidlig nok.

Håper dette var litt hjelp.12

Skrevet

pappa slet veldig med migrene i årevis, det var nesten hver dag, helt håpløst. men de siste årene har han klart å få bukt med det. det som hjalp, var å spise slik at han holder blodsukkeret jevnt. dvs. spise et lite måltid annenhver time, kutte ut sukker og holde igjen på hvitt mel. dette må være gjennomført, HVER DAG. får han for lavt blodukker, kommer anfallene med en gang. høres vel kjedelig ut, men han har iallefall fått så mye igjen at det er verdt det. kan nevne at han har særs gode kunnskaper innen kjemi og bilogi, og er veldig oppdatert på sammenhenger mellom kosthold og helse, og dietten hans er velbegrunnet utfra dette, ikkeno hokus-pokus.

men såvidt jeg har skjønt blir mange kvinners migrene utløst av hormonforandringer, og det at han slipper unna dette kan jo være en grunn til at han har hatt så stor suksess med dette opplegget.

Skrevet

Tusen takk for mange flotte innlegg. For en overveldende respons på så kort tid.

En del av det dere skrev har jeg forsøkt:nevrolog,Imigran,akupunktur bl.a.

Det er bare det at det hjelper en stund, men ikke så lenge av gangen. Etter noen måneder avtar virkningen og så er jeg like langt. Har lenge tenkt til å forsøke magnesiumtilskudd. Flere med erfaring med det?

Noe må jo være galt med meg!Mangel på et eller annet!

Gjest Anonymous
Skrevet

Prøv Tahitian Noni Juice. Det har hjulpet veldig mange.12

Skrevet

Gidder du å skrive litt mere om en juicen?

Hvor får jeg tak i den? pris? har du prøvd den selv osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...