Valentina_93 Skrevet 1. februar 2011 #1 Del Skrevet 1. februar 2011 Har lenge slitt med urolig mage med smerter, luft, kvalme o.l. Har lest flere steder at fiber hjelper mot irritert tarm, og at man derfor bør få i seg mye fiber og også mye vann, da mer fiber krever mer vann. Men så leste jeg et annet sted at tarmene våre ikke er beregnet på fiber, ihvertfall ikke mye, og at du derfor kan oppleve å bli oppblåst og få problemer hvis du spiser mye av det. Noen som vet hva som er riktig? Vil veldig gjerne spise riktig for å få kontroll på magen min, men nå er jeg litt forvirret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergans Skrevet 1. februar 2011 #2 Del Skrevet 1. februar 2011 Har lenge slitt med urolig mage med smerter, luft, kvalme o.l. Har lest flere steder at fiber hjelper mot irritert tarm, og at man derfor bør få i seg mye fiber og også mye vann, da mer fiber krever mer vann. Men så leste jeg et annet sted at tarmene våre ikke er beregnet på fiber, ihvertfall ikke mye, og at du derfor kan oppleve å bli oppblåst og få problemer hvis du spiser mye av det. Noen som vet hva som er riktig? Vil veldig gjerne spise riktig for å få kontroll på magen min, men nå er jeg litt forvirret. Ja, det hørtes litt forvirrende ut Først så må du selv finne ut om urolig og oppblåst mage skyldes for mye av noe, for lite av noe, eller om du har noen gryende intoleranser. Laktoseintoleranse (LI), fruktosemalarbsopsjon (FMA) og glutenintoleranse er alle tilstander som gjør magen reagerer med nettopp oppblåsthet, kramper, stinn og evt diare og/eller forstoppelse (konstipasjon). For å utelukke/bekrefte dette så bør du ta kontakt med helsepersonell, som ved hjelp av enkle tester og dietter kan diagnostisere slike ting. Pustetester kan avsløre LI og FMA, men en god pekepinn på om du er følsom for fruktose eller laktose er om du kutter ned inntaket til et minimum, og ser om du blir bedre av dette. Men hvs du er bare 17 (hvis 93 er fødselsår), så er det svært lurt å få ting på papiret og få profesjonelle til å styre kostholdsplaner. Det kan også hende at du lider av irritabel tarm syndrom (IBS), men dette er ikke noe du bør selvdiagnostisere. Det bør bekreftes av helsepersonell at det ikke er noe annet galt, før diagnosen IBS blir gitt. Det finnes også tre typer IBS; IBS C der forstoppelse og treg mage er verst, IBS D der diare og løs mage dominerer, og IBS C/D der det varierer veldig mellom løs og hard mage. For de med IBS C så er det viktig med masse fiber, mens de som har IBS D blir veldig dårlige av fiber og må spise lite av dette. Derfor er det viktig at noen kartlegger dette, slik at pasienter kan få hjelp til å utarbeide rett kosthold. Og så kan det være noe så enkelt at du spiser feil mat med for lite fiber. Hvis du ikke gir tarmene noe å jobbe med, så blir det også feil, da tarmene trenger fyllmasse å jobbe med for å forbli sunne. Inne i tarmene så finnes det milliarder av bakterier i kolonier (ulike typer i ulike mengder), uten disse så kan vi ikke leve. Men, hvis bakteriene kommer skeivt ut, slik at de ikke jobber effektivt nok, eller at det finnes for lite av noen typer, så vil det også skape fordøyelsestrøbbel. Derfor er det viktig at vi spiser mat som gir bakteriene noe å jobbe med. Masse grønnsaker, frisk frukt og bær er noe du bør spise masse av, kvar einaste dag. Brød bør være av helkorn og grovt mel, frokostblandinger bør bestå av havre, frø og fullkorn, bytt ut potet med søtpotet, hvit ris med fullkornsris/villris og gjerne prøv nye ting som hele byggryn, quinoa, bønner og linser. Men, hvis du ikke har spist noe særlig fiberrik mat før, og så plutselig pøser på med mat stappfull av fiber, så vil tarmene dine protestere vilt. De liker ikke brå forandringer, og bakteriekoloniene trenger tid til å venne seg til dennye arbeidsmengden. Introduser derfor fiberrik mat litt etterhvert, men du må regne med litt økt rumling og aktivitet (med litt mer luft som må ut) før tarmene dine jobber effektivt. Du kan hjelpe på med å drikke litt biola/activia eller annen probiotika som det så fint heter. Da gir du tarmene litt ekstra hjelp, fordi de melkesyrebakteriene er de samme som finnes inne i en sunn og frisk tarm. Jeg regner med at du fortsatt bor hjemme, og derfor ikke lager all mat sjøl, men se om du kan snakke med opphavet der heime, og komme med forslag som vil gjøre det bedre fr magen din. Ble mye tarmsnakk her, og vet ikke om du ble mindre forvirret Ta ihvertfall tarmhelse alvorlig, for de skal tross alt jobbe med mat de neste 60 åra av livet ditt Og ha det gøy med mat! Nyt god mat, ha det gøy på kjøkkenet og spis sunn mat med god samvittighet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Valentina_93 Skrevet 1. februar 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 1. februar 2011 Takk for veldig utfyllende svar! Jeg har allerede utelukket endel intoleranser hos legen, dette er nemlig noe jeg har slitt lenge med. Men jeg får nok prøve meg på noen dietter som utelukker ulike ting, og se om det blir bedre av det Takk for hjelp uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå