Gå til innhold

Nekter å pusse tenner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på litt over 10 mnd har åtte tenner, og vi har pusset fra første tann. Men nå er det blitt håpløst. Han vrir seg unna, hyler og skriker, vi må omtrent holde hodet fast for å få pusset i to sekunder.. Dette er noe jeg absolutt IKKE vil gjøre, men vi vil jo også ta vare på tennnene hans.. :sjenert: Jeg vet at dette er et velkjent problem, er det noen som har noen gode råd å komme med? Dette er hva vi har prøvd:

-Distrahere han med en leke

-Synge

-Lage morsomme fjes og lyder

-La han holde en tannbørste selv mens vi pusser

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at dere ikke vil holde han fast, men om ingen ting annet går...

Kanskje du skal begynne med å pusse ørlite grann hver gang, og å la han leke med en tannbørste litt? Ikke gjør noe stort nummer ute av det, men bare gjøre det uten noe særlig om og men?

To av mine (de var større) nektet plent, og her ble det tvang. Tviholding, hyl og skrik, snørr og tårer. Helt grusomt, men tennene skal pusses. De ga seg etter noen mnd, og det har aldri vært noe problem senere. Ett vennepar klarer ikke å gjøre ting mot ungenes vilje, og når deres nektet gjorde de ingen ting. Resultatet er at melketennene er pill råtne.

Skrevet

Den som ikke vil den skal! Akkurat tannpuss er noe jeg har brukt tvang på i perioder. Det er jo bare snakk om noen små tannebisser foran i munnen når ungen er 10 måneder, går kjempefort å pusse over dem. Så gjør minst mulig nummer ut av det er mitt råd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er beinhard når det gjelder to ting: bilbelte og tannpuss. Det er ikke bønn, tennene SKAL pusses. Går det ikke med smil, lek og sang, så tar vi den tøffe metoden. Det høres grusomt ut, men jeg har holdt armene til ungen fast mens han ligger på gulvet og vræler, og pusset tennene hans. Da blir det jo ikke en skikkelig grundig puss, men prinsippet er at mamma/pappa SKAL pusse. Han må gjerne pusse selv også, hvis han vil, men mamma/pappa skal alltid pusse også. Noen kamper må man bare ta!

• Liker 4
Skrevet

Her går det og i tvang i perioder. Jeg lærte en fin metode å holde de små på med førstemann, jeg har småen sittende sidelengs på fanget mitt, inni armkroken min på en måte, med den ene armen hans bak ryggen min, samtidig som jeg holder den andre armen hans med den armen min som går bak ryggen hans. Da har jeg den andre hånden fri til tannpuss og det hele er over på 10 sekunder.

• Liker 1
Skrevet

Det skal pusses her i gården også, og det som er så fint er jo at jo mere de gråter jo mere gaper de jo, og jo bedre kommer mor til med tannbørsten... :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Takk for fine svar alle sammen :) Jeg har også alltid vært veldig opptatt av at tannpussen SKAL vi være nøye med, og selv om jeg hater tvang, så ser jeg at det er eneste mulighet. Det vil sikkert gå seg til etterhvert, når han skjønner at slik er det.

Skrevet

Vi har det akkurat på samme måte, og her er jenta 18 måneder gammel. Tannpuss, dusj og bleieskift er ikke noe man kommer seg unna uansett, men det er selvsagt tungt når enhver stund på badet blir til en kamp uten like. :roll:

Skrevet

Jeg er beinhard når det gjelder to ting: bilbelte og tannpuss. Det er ikke bønn, tennene SKAL pusses. Går det ikke med smil, lek og sang, så tar vi den tøffe metoden. Det høres grusomt ut, men jeg har holdt armene til ungen fast mens han ligger på gulvet og vræler, og pusset tennene hans. Da blir det jo ikke en skikkelig grundig puss, men prinsippet er at mamma/pappa SKAL pusse. Han må gjerne pusse selv også, hvis han vil, men mamma/pappa skal alltid pusse også. Noen kamper må man bare ta!

Jeg er helt enig med deg!

Saken er jo at en unge på 10 måneder ikke helt vet sitt eget beste, så av og til må de gjennomgå noen ting de ikke vil. Min på 18 måneder vet fremdeles ikke det, så når han bestemmer seg for at han ikke er interessert i å pusse tennene, må vi rett og slett holde han fast. Jeg lirker lillefingeren inn bak jekselen, så han ikke får bitt i tannbørsten, da kommer jeg godt til, og det er fort gjort. Samtidig får han ikke vridd seg unna. Kan sikkert høres litt brutalt ut, men når det gjelder tannpuss har jeg ikke så skrekkelig dårlig samvittighet. Alternativet er mye værre!

Skrevet

Her har min mann og jeg vært litt uenige om metoder for å få pusset tennene. Jeg har vært for tvang dersom det ikke går på noen annen måte, han er helt imot tvang og synes det er forferdelig. Han har nok et litt lettvint forhold til tannpussing selv, synes ikke det er så nøye, men har likevel nesten ikke hatt hull.

Derfor har vi kommet frem til et kompromiss: I en liten periode nå fremover skal vi la det bero og prøve å la henne pusse selv, prøve å la mamma og pappa få pusse i tillegg, men dersom hun absolutt ikke vil, lar vi det være akkurat da. Det fungerer slik at noen ganger får vi pusset bra, andre ganger ikke fullt så bra, og noen ganger går det bare ikke. Men jeg synes selv at hun har blitt mer positiv til tannpussen, hun går frivillig inn på badet, henter tannbørsten og vil skylle under vasken og ta tannkrem på. Så putter hun tannbørsten i munnen og pusser. Det er selvsagt begrenset hvor godt en 19 mnd gammel ungen klarer å pusse, men som sagt lar vi det bero for en liten periode og ser om det blir bedring. Krysser fingrene!

Skrevet

Ikke la denne lille perioden bli altfor lang da.

Det er bedre med pussetvang enn at de små må til tannlegen med hull i tennene.

Skrevet

Ikke la denne lille perioden bli altfor lang da.

Det er bedre med pussetvang enn at de små må til tannlegen med hull i tennene.

Det er jeg enig i.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Sett på karius og baktus. Mamma gjorde det på alle 3 av oss. Ingen av oss har hatt hull :fnise:

Skrevet

Det skal pusses her i gården også, og det som er så fint er jo at jo mere de gråter jo mere gaper de jo, og jo bedre kommer mor til med tannbørsten... :fnise:

Haha, datteren min lærte fort at det var dumt å hyle, så hun "skrek" gjennom nesa med munnen hardt igjen. Det blir faktisk litt lyd utav det også :fnise:

Også her i huset er tannpuss og bilbelte noe som alltid trumfes igjennom!

Skrevet

Haha, datteren min lærte fort at det var dumt å hyle, så hun "skrek" gjennom nesa med munnen hardt igjen. Det blir faktisk litt lyd utav det også :fnise:

Også her i huset er tannpuss og bilbelte noe som alltid trumfes igjennom!

:skratte:

Skrevet

Min datter er ekspert på å "lime" munnen igjen, som erfaren matnekter og tannpussenekter :sukk:

Skrevet

Hva med å prøve denne boken? :gjeiper:

Lille Ting teller først en sparebøsse, som inneholder to mynter, som gjør at Lille Ting kjøper tre kjærligheter, mister fire tenner, og så videre. Det er tøft, og skaper et driv i fortellingen. Litt «Karius og Baktus»-moral er det også sneket inn, da Lille Ting til slutt kjøper tolv tannbørster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...