AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #1 Del Skrevet 1. februar 2011 Til dere som har erfaring med å legge barn på 8 mnd. Hvordan gjør dere det? Her i huset er det ingenting som heter kveldstid for voksne. Gutten våkner og forventer at vi skal komme og være der til han sovner igjen. Helst ligge i vår seng med han. Om vi prøver å liste oss ut, hyler han og roer seg ikke før vi legger oss igjen. Det kan ta lang tid å roe han om han våkner, og noen ganger våkner han 3-7 ganger på en kveld. Jeg vet det er mye vår feil. Han har vært mye sjuk og da ble han bært på som en liten prins .. :gjeiper: Trenger virkelig å høre punkt for punkt hva vi kan gjøre, for jeg er forvirret. Skal jeg gå når han gråter? Skal jeg legge han i egen seng og sitte ved siden av til han sovner? Hva om han nekter å ligge, bare reiser seg? Skal jeg legge han hundre ganger på rad? Kjenner jeg er sliten av dette. Han er sånn på dagtid og. Da bærer jeg han til han sovner, eller triller tur. Håper noen kan hjelpe meg.. Hilsen sliten mor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibi Skrevet 1. februar 2011 #2 Del Skrevet 1. februar 2011 Jeg tror det bare er å brette og ermene og ta "jobben". Prøv å innarbeide ordentlige rutiner på kvelden, som dere følger hver kveld. Sørg for at det er rolig rundt han, og ikke masse tøysing og herjing rett før han skal sove. Så legger du han i senga, evt gir han smokken, synger en sang, eller noe sånt. Bare sørg for at det er det samme hver kveld. Vi er veldig nøye på at smokken bodde i senga, på den måten ble det stas å komme dit, samtidig som vi slapp en unge som krabbet rundt med smokken hele dagen - noe jeg ikke er noen stor tilhenger av. Hvis barnet begynner å gråte når du går ut venter du ca et minutt før du går inn igjen. Ikke snakk til han, bare legg han forsiktig ned (hvis han står vel og merke), gi han smokken, og gå ut igjen. Vent et minutt til før du går inn, osv. Til slutt sovner han. Hvis han våkner gjentar du det samme igjen. Neste kveld vil det ta kortere tid. Dette er slik vi har gjort det, og det har fungert veldig bra. Vi har prøvd å sitte inne hos han også, men da skal han bare leke og tulle, så det er nytteløst. Hvis han blir desperat, og hylskriker, så bør du kanskje vurdere en annen framgangsmåte, men det hører du jo godt forskjell på. Jeg er ingen fan av å la de ligge og gråte lenge alene, derfor ventet vi aldri lenge med å gå inn. Ca et minutt var akkurat passe her. Nå er vår mye større, men det er denne måten vi har benyttet hele tiden. Det er litt jobb de første kveldene, men det blir veldig fort veldig mye bedre. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 1. februar 2011 #3 Del Skrevet 1. februar 2011 Denne likte jeg! Her lar vi ham ikke ligge i senga og gråte et minutt en gang. Om han begynner å gråte teller vi sakte til fem, og har han ikke gitt seg til da så blir han tatt opp og trøstet. Her har jeg funnet mange gode tips! Det aller viktigste er forutsigbarhet; at han vet hva som kommer. Det tar tid til å begynne med, men etterhvert så går det mindre og mindre tid Bare vær bestemt og ha tro på den metoden dere velger. Og ikke gi dere etter bare noen dager, eller to - hold ut! Det er stress til å begynne med, men etterhvert blir det bedre Du kan også fint prøve dette på dagtid. Det har ikke fungert her, så her er vi ute på trilletur to ganger daglig - det er herlig nå som det er vår da. Var ikke sååå herlig når det var kaldt og vinter Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 1. februar 2011 #4 Del Skrevet 1. februar 2011 Når kan man begynne å innføre leggerutiner? Hvor gammel må babyen være? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SummerJoy Skrevet 1. februar 2011 #5 Del Skrevet 1. februar 2011 Når kan man begynne å innføre leggerutiner? Hvor gammel må babyen være? Ca 3 mnd.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanselot Skrevet 1. februar 2011 #6 Del Skrevet 1. februar 2011 Vi begynte på dag en vi... håper ikke barnevernet kommer Ikke bestandig like lett å holde, men fra ca 1 mnd begynte han å sove hele natta. Det vi passer på er at ettermiddagsduppen ikke kommer for nært opptil leggetid, for da kan det dra ut, eller passe på at han ikke blir lagt for sent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 1. februar 2011 #7 Del Skrevet 1. februar 2011 Når kan man begynne å innføre leggerutiner? Hvor gammel må babyen være? Jeg tror det kommer veldig an på barnet. Noen barn er klar for det ganske tidlig, andre tar det lengre tid med. Vi innførte leggerutiner da snuppa var rett under en måned gammel, og det har fungert fint hele veien (med enkelte unntak, selvfølgelig). Hun har stort sett vært ganske grei å legge, og de gangene vi har hatt problemer med leggingen, har det hovedsaklig skyldtes at hun har endret søvnmønster på dagtid uten at vi har skjønt det, eller at vi har endret på rutinene. Jeg trodde forøvrig at det ikke gikk an å innføre leggerutiner før babyen var rundt tre måneder, men ble oppmuntret til å prøve selv om hun bare var noen få uker gammel. Jeg er jammen meg glad vi forsøkte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SummerJoy Skrevet 1. februar 2011 #8 Del Skrevet 1. februar 2011 Altså, leggerutiner og hjelpe de og skille mellom dag og natt kan man begynne med fra dag en.. Men først ved 3 mnders alder kan man forvente at babyen skal skjønne hva det går i... Før det skal man la de sove når de selv vil. Mange barn begynner først å sove lengre økter av gangen ved 3 mnders alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 2. februar 2011 #9 Del Skrevet 2. februar 2011 Søvntrening, deriomot, skal man ikke begynne med før rundt 8 mnd alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 2. februar 2011 #10 Del Skrevet 2. februar 2011 Søvntrening, deriomot, skal man ikke begynne med før rundt 8 mnd alder. Hva betyr søvntrening? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 2. februar 2011 #11 Del Skrevet 2. februar 2011 Hvis det er separasjonsangst han har - så skal man ikke pushe for mye. Vi hadde ok leggerutiner. Altså hun kunne legges våken i senga og sovnet selv uten problem - men våknet flere ganger i løpet av natta. Roet seg ganske fort når jeg kom inn til henne og hun så at jeg var der. For en uke siden var det bråstopp. Og vil plutselig ikke sove med mindre jeg er der hele tiden. Sovner greit igjen om natta når hun ser meg - men om jeg ikke er der får hun hysterisk anfall. Hun virker liveredd - så jeg har valgt å ikke pushe henne. Men være der med henne, så hun skal føle seg trygg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 2. februar 2011 #12 Del Skrevet 2. februar 2011 Hvis det er separasjonsangst han har - så skal man ikke pushe for mye. Enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 2. februar 2011 #13 Del Skrevet 2. februar 2011 Hva betyr søvntrening? Det var helsesøster som sa det. Jeg antar at det betyr slike ulike kurer og metoder. Helsestasjonen er ikke villige til å ta tak i søvnproblem før de er 8 mnd, fordi de er for små før den tid. TS: jeg tror du har havnet i søvnassosiasjons-fella. Jeg var der med førstemann, og forbannet meg på at jeg ikke skulle havne der med andremann, men det gjorde jeg likevel... Alle mennesker har tunge og lette søvnfaser. Når voksne er i den lette søvnfasen, merker vi ikke så mye til det, vi bare snur oss litt, grynter og sovner igjen. Barn har slike lette søvnfaser mye hyppigere enn voksne, og er mye mer våkne da. De romsterer ofte mye mer, og havner i de merkeligste stillinger i senga. Når vi har slike lette søvnfaser, så kan vi våkne av den minste lille forstyrrelse. Hvis ikke alt er slik som det "skal" være, så våkner vi. Jeg våkner i allefall skikkelig hvis lyset plutselig står på, mannen er borte eller puta har havnet på gulvet. På samme måte vil barn våkne hvis ikke alt er slik det "skal" være, slik det var da de sovnet. Sovnet de ved brystet, vil de våkne en liten stund etter at brystet er borte. Derfor bør barn sovne der de skal fortsette å sove. Så jeg mener at den beste metoden for å få barnet til å sove bedre, er at det lærer seg til å sovne i sin egen seng. Når de da har sine lette søvnfaser, kan de gløtte på øynene og konstatere at alt er slik som det var da de sovnet, og sovner igjen. Dere har en jobb å gjøre, og det er bare å manne seg opp og komme igang. Dere må lære ungen å sovne i sin egen seng. Hvilken metode dere bruker, må dere jo bestemme selv, kommer an på hvordan barnet er og hva som passer dere foreldre. Med førstemann brukte jeg "Ferber light", men med andremann passet ikke det. Men det er viktig at dere er konsekvente og at mor og far gjør det samme. Og det kommer ikke til å bli bedre den første kvelden, sannsynligvis ikke den andre eller tredje heller. Men hold ut og stå på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 2. februar 2011 #14 Del Skrevet 2. februar 2011 Vi lot han alltid sovne i sengen sin, helt fra starten av. Ikke i sengen vår. Da ble han vant til det, der var det trygt og godt, og det var ikke noe omstillinger senere at han plutselig skulle sovne av seg selv i sengen sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå