AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #1 Skrevet 31. januar 2011 Hei :) Jeg er helt grønn på sykkelsko. Kjøpte Diadora-sykkelsko her om dagen, til bruk på spinning og til vanlig sykling. men jeg glemte å kjøpe cleats? hvordan monterer man det? finnes det sko som allerede har cleats?
Wiggins Skrevet 31. januar 2011 #2 Skrevet 31. januar 2011 Hei :) Jeg er helt grønn på sykkelsko. Kjøpte Diadora-sykkelsko her om dagen, til bruk på spinning og til vanlig sykling. men jeg glemte å kjøpe cleats? hvordan monterer man det? finnes det sko som allerede har cleats? Jeg har aldri hørt om sko som selges med cleats. Sykkelsko er først og fremst beregnet på folk som sykler på en ordentlig sykkel :gjeiper: , og cleats følger med pedaler når man kjøper dem. Det går allikevel selvsagt an å kjøpe cleats for seg. Det må du altså gjøre, du skal vel da ha cleats til SPD-pedaler, jeg har ennå ikke sett en spinningsykkel med Look-pedaler, hvis det fins så er det noen som har fått det spesiallaget. De er ikke vanskelige å skru på, du bruker en umbrakonøkkel, 4 eller 5 mm, husker ikke helt. Det du må være nøye med når du skrur dem på er å plasserer dem passelig på tåballene. Hvis de kommer for langt frem blir det større belastning på akillessenen. Jeg syklet et ritt for noen år siden med nye sko, og fikk underveis merkbart vondt i den ene akillessenen. Heldigvis ga det seg etter et par dager med hvile og Orudis-krem, men det kunne fort blitt kronisk. På den annen side får du dårlig tråkk hvis du plasserer klossen for langt tilbake. Du burde montere klossen mens du sykler. Sett den først løst på, kjenn at den sitter omtrent midt under tåballen, og skru så til så hardt du bare kan. Før du skrur hardt til så sørg for at cleatsene står rett i forhold til sporet under skoene. På et par sko jeg hadde en gang hadde den ene blitt litt skjev, og konsekvensen ble at jeg fikk en muskulær skade i det ene beinet et stykke ut i sesongen. Du kjenner det når du tråkker om foten står rett på pedalen eller om hælen går litt ut eller litt inn. Det er viktig å skru virkelig hardt til. Når du vipper skoen ut av pedalen vil det bli et drag på cleatsen, og hvis det ikke er hardt nok skrudd til vil den etterhvert bli skjev.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #3 Skrevet 31. januar 2011 Wow! takk for god hjelp. må nok høre i butikken om de kan hjelpe meg litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå