Gå til innhold

Er det farlig å jobbe på oljeplattform?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det farlig å jobbe på oljeplattform? Er det stor sjans for at noe skjer og/eller at man blir skadet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det farlig å jobbe på oljeplattform? Er det stor sjans for at noe skjer og/eller at man blir skadet?

Det er en blikkboks med 4 bein langt til havs man bor og oppholder seg på. Ser det er mange som føler seg utrygge på jobb nettopp fordi sikkerhetsutstyr er mangelfull og dårlig vedlikeholdt og rutiner i den daglige driften ikke holdes, som fører til større sjanser for at ting skal skje. Jeg vil tro faren for at noe skal skje er litt mindre enn på en hvilken som helst annen industriell arbeidsplass.

Selv har jeg aldri følt meg utrygg, men jeg jobber ikke fast på plattform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du nå i ren arbeidssammenheng (skader som har direkte med jobben din), eller tenker du i mer på sikkerheten på plattformen i seg selv?

Rent arbeidsmessig så er HMS-kravene på jobber offshore per definisjon ganske strenge, men om de følges til enhver tid er en annen sak. Sånn er det også på land. I utgangspunktet skal ikke en jobb være farligere på en plattform enn på land.

Når det gjelder plattformsikkerhet så er det vel ikke til å stikke under en stol at penger spiller en stor rolle, og at det finnes ledere som tidvis tenker profitt over sikkerhet. Det er f.eks bare å lese på offshore.no eller tu.no, så ser man det. På den andre siden så er det ingen som har lyst til at det skal skje en ulykke tilsvarende Deepwater Horizon en gang til, så sikkerheten har blitt skjerpet.

Jeg skal ut på plattform i supportsammenheng om ikke så altfor lenge, og jeg har ikke noe problemer med å dra ut. Nå skal jeg riktignok sitte i kontrollrommet, så jeg vil se det med egne øyne dersom noe går til helvete og dermed forhåpentligvis ha mulighet til å hente overlevelsesdrakten min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare: Piper Alpha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...