Gå til innhold

Noen som har toller? erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å skaffe meg en hund om noen år. Mens jeg venter på at ungene vokser til osv kikker jeg litt rundt på forskjellige raser for å se hvilke som kan passe. Jeg ønsker ikke en liten hund men heller ikke stor og tolleren er i perfekt størrelse for meg, desuten er den jo helt nydelig å se til. Men så blir jeg litt bekymret siden jeg leser at denne rasen er regnet for å være smart/lur og derfor litt vrien å dressere. Stemmer dette og hva går denne utfordringen ut på litt mere konkret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(har ikke rasen selv)

Alle retrieverne er avlet for å være samarbeidsvillige og relativt lett å dressere, så det tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Men akkurat tolleren har et litt frynsete rykte. Det har vært mye dårlige nerver, og mange kan være litt skarpe. Men bruker du tid på å finne et godt oppdrett som avler på egenskaper som du liker så kunne du helt sikkert blitt kjempefornøyd med en toller.

Skrevet

Jeg hadde en toller for noen år siden. Han var den enkleste hunden jeg har hatt. Fantastisk lett å dressere og lærte alt kjempefort.

Skrevet

Vi har Toller, verdens snilleste hund :) Han er utrolig kosete og elsker mennesker, rolig innendørs, men elsker å være utendørs. Mye "border collie" i han, høyt og lavt. Veldig lydig og enkel å ha med å gjøre. Turbikkje og sofagris i samme lille brune hunden :)

Gjest Bustyvel
Skrevet (endret)

Jeg syntes de er kjempelette å trene, men de kan være litt for glupe noen ganger (med tanke på å finne egne løsninger på ting). Men ikke noe jeg ser på som et stort problem. De er utrolig glade i mennesker :) De krever en del (mer enn en golden retriver), og trenger mye mer enn en tusletur rundt kvartalet på 30min om dagen. De klarer såklart en dag eller to i ro, men de er aktive. Trengs også en del hjernetrim, men ikke på BC nivå :)

Pass på å vær nøye på valg av oppdretter, sjekk foreldre, tidligere kull, og gjerne besteforeldre om de har HD og AA :) Også viktig med å ikke belaste hunden for mye med jogging, hard aktivitet som trekking, mye trappegåing osv i ung alder :)

En Toller er en brukshund, og bør brukes til noe annet enn kun turgåing og søk på plenen :)

Endret av Bustyvel
  • 1 måned senere...
Skrevet

Det er verdens beste hunder, men de krever en bestemt eier. Vi er helforelsket i vår tollergutt. Anbefaler virkelig Toller, MEN man må vite det at de er krevende som valper.

Gjest Canis lupus
Skrevet

Det er verdens beste hunder, men de krever en bestemt eier. Vi er helforelsket i vår tollergutt. Anbefaler virkelig Toller, MEN man må vite det at de er krevende som valper.

Har hatt Toller, og syntes overhode ikke den var spesielt krevende hverken som valp eller voksen. Bikkja jeg har nå var værre. Kanskje jeg var heldig da ;) Eller du var uheldig :)

Skrevet

Har hatt Toller, og syntes overhode ikke den var spesielt krevende hverken som valp eller voksen. Bikkja jeg har nå var værre. Kanskje jeg var heldig da ;) Eller du var uheldig :)

Nå skal det sies at jeg hadde veldig enkle hunder før jeg bestemte meg for at vi skulle få en toller inn i familien. Nå er han ikke krevende lenger. Men det var en periode der jeg rev meg rimelig mye i håret. Men det var midt i den verste valpebiting/finne sin rolle i familien tiden + tissetreningen. Men nå er han en fryd.

Gjest Canis lupus
Skrevet

Nå skal det sies at jeg hadde veldig enkle hunder før jeg bestemte meg for at vi skulle få en toller inn i familien. Nå er han ikke krevende lenger. Men det var en periode der jeg rev meg rimelig mye i håret. Men det var midt i den verste valpebiting/finne sin rolle i familien tiden + tissetreningen. Men nå er han en fryd.

Ja, man har jo forskjellige meninger på krevende/ikke krevende. :)

Skrevet

Ja, man har jo forskjellige meninger på krevende/ikke krevende. :)

Ja, han er krevende i forhold til det jeg har hatt før. Men i forhold til deg jeg har hørt fra andre så er han på ingen måte krevende.

Skrevet

Så glad for at det er kommet flere inspill her, takk ale sammen. Jeg kommer nok til å se på gemytt når jeg velger oppdretter. Har bare funnet en oppdretter i fylket der jeg bor og de avler etter jaktinnstinkt og mtp utstilling. Jeg vil gjerne treffe kullet før jeg avtaler ett kjøp og da minsker jo utvalget...

Skrevet

Så glad for at det er kommet flere inspill her, takk ale sammen. Jeg kommer nok til å se på gemytt når jeg velger oppdretter. Har bare funnet en oppdretter i fylket der jeg bor og de avler etter jaktinnstinkt og mtp utstilling. Jeg vil gjerne treffe kullet før jeg avtaler ett kjøp og da minsker jo utvalget...

Ja, vi bestilte vår prins et halvt år før han ble født. Så det er ikke mange som fremdeles har valper igjen når de er født. Jeg kan anbefale vår oppdretter da hun har rolige, harmoniske, nysgjerrige og veldig så sosiale hunder. Jeg angrer ikke et sekund på at vi kjøpte gutten vår.

Skrevet

Hvilken oppdretter var det om jeg får spørre :)

Skrevet

Hvilken oppdretter var det om jeg får spørre :)

Veagaardens Toller som hører til på Karmøy :)

Skrevet

Veagaardens Toller som hører til på Karmøy :)

Takk, det er jo ikke lengre enn at jeg kan klare en dagstur :)

Har hatt blanding av toller og collie før, det var en helt nydelig hun å se til og et fantastisk godt humør om man kan si det. Derimot ble den for krevende, collien er regnet for å være ganske så smart og sammen med toller egenskapene ble det for mektig. Jeg så helt klart at han hadde behov for å få ut jaktinnstinktene men tror ikke han selv visste helt hva han skulle gå for, fugler eller sauer. Ergo løp han etter ALT som beveget på seg men alltid i godt humør. Så aldri hunden sint en eneste gang mens jeg hadde den. Jeg kommer til å vente en stund til før jeg kjøper ny hund. Må ha ett litt mere stabilt liv mtp jobb og unger som er store nok til å hanskes med den alene og følge opp dressuren.

Skrevet

Takk, det er jo ikke lengre enn at jeg kan klare en dagstur :)

Har hatt blanding av toller og collie før, det var en helt nydelig hun å se til og et fantastisk godt humør om man kan si det. Derimot ble den for krevende, collien er regnet for å være ganske så smart og sammen med toller egenskapene ble det for mektig. Jeg så helt klart at han hadde behov for å få ut jaktinnstinktene men tror ikke han selv visste helt hva han skulle gå for, fugler eller sauer. Ergo løp han etter ALT som beveget på seg men alltid i godt humør. Så aldri hunden sint en eneste gang mens jeg hadde den. Jeg kommer til å vente en stund til før jeg kjøper ny hund. Må ha ett litt mere stabilt liv mtp jobb og unger som er store nok til å hanskes med den alene og følge opp dressuren.

Ja, man må vente til man er klar til det. For oss var det et valg vi tok. Vi kunne ventet til vi fikk barn og de var store nok eller skaffe oss en valp og vente til den var 2 år før det kommer barn i hus. Det er jo noe helt annet å ha en voksen hund i hus enn en valp. For oss passet det nå og vi er kjempe glad for det.

Vår kar er litt på samme måte, i den forstand at han vil hilse på ALLE. Men etter litt trening så klarer han nå å gå forbi både mennesker og hunder.

De er en lettlært rase og det er veldig mye kos med dem.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...