Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage lammelår en gang i nærmeste fremtid og trenger tips til hva slags dessert som passer til. Gjerne noe jeg kan lage fra bunnen.

Desserten kan ikke lages med ; fløte, appelsin/mandarin/klementin, marshmallows

På forhånd takk :)

Skrevet

Mandelbunn med en tykk, mørk sjokoladekrem på. Jeg bruker å lage ganach, men du skulle jo ikke bruke fløte så da går jo ikke det. Og oppå sjokoladen legger du friske bær etter smak.

Espresso eller kruttsterk kaffe til :spise:

Skrevet

Takk for tips Kvist. :takke:

Skrevet

Lammelår er ganske tung mat så man bør ha en lett dessert etterpå. Jeg tror jeg ville gått for noe med bær. Lammelår er jo veldig naturlig og da passer det med bær som også er hentet rett fra naturen. Kanskje blåbærpai? Det er jo veldig godt.

Skrevet

Jeg har alltid lyst på eplekake, -pai eller -smuldrepai etter å ha spist lammekjøtt (spesielt fårikål, men ellers også...). Mulig det bare er en betinget refleks, men jeg synes det passer godt med noe litt syrlig etter lam.

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips begge to. Høres godt ut med noe lett og fruktig/syrlig etter en tung middag ja. Leter litt å ser hva jeg finner. :)

Skrevet

Frisk sorbet er en lett og god dessert.

Man kan gjøre den litt tyngre ved å servere et lite stykke brownie til.

Skrevet

Tror nok jeg blir å falle på en sorbet/fromasj som dessert. Med en frisk bærsaus til.

Høres godt ut.

Tusen takk for alle tips folkens :)

Skrevet

Jeg pleier å servere hjemmelaget blåbæris til lammelår. Lager den av frosne blåbær, litt melis, kremfløte og litt vaniljesaus. Alt får en omgang i prosessor men ikke så lenge at bærene knuses helt. Tilbake i fryser noen timer. Smaker veldig godt.

Skrevet

Jeg pleier å servere hjemmelaget blåbæris til lammelår. Lager den av frosne blåbær, litt melis, kremfløte og litt vaniljesaus. Alt får en omgang i prosessor men ikke så lenge at bærene knuses helt. Tilbake i fryser noen timer. Smaker veldig godt.

Veldig godt. Har gjort det selv noen ganger. Men fløteis er ofte veldig mektig, så man må ikke gi for store porsjoner.

Skrevet

Tusen takk for alle gode tips og ideer folkens. Landet på sitronfromasj med bringebærsaus. Var utrolig godt og virket som gjestene likte det :)

Skrevet

Tusen takk for alle gode tips og ideer folkens. Landet på sitronfromasj med bringebærsaus. Var utrolig godt og virket som gjestene likte det :)

Hørtes godt ut. Sitronfromage er veldig retro for meg. Tror jeg må lage det en dag.

Lagde du fra bunnen eller jukset du med Freia sin variant?

Skrevet

Veldig godt. Har gjort det selv noen ganger. Men fløteis er ofte veldig mektig, så man må ikke gi for store porsjoner.

Ikke store porsjoner nei - og heller ikke veldig mye fløte i isen. Blir best når det smaker friskt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...