Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man har en ansatt som gjentatte ganger kommer for sent på jobben, og man ønsker å gjøre noe med dette hvordan trår man frem sånn lovmessig?

Kan jeg gi vedkommende sparken for dette? I så tilfelle, hvor mange advarsler må til? Skriftelig? Muntelig? Noen som kan lover og regler på dette området?

Skrevet

Du må gi 3 advarsler for samme saken, og med den tredje kan du si opp personen.

Det er ikke så enkelt som jeg skrev det her, men jeg kjenner ikke til resten av prosessen. Regner med du må lage en oppfølgingsplan ihvertfall.

Skrevet

Du må gi 3 advarsler for samme saken, og med den tredje kan du si opp personen.

Tull! Men dog en vanlig misoppfattelse. En advarsel har ingen formell betydning - det eneste den brukes til er å dokumentere at svikten i arbeidsutførelsen har vært tatt opp med arbeidstaker, og at det har vært klargjort at tilsvarende oppførsel på nytt kan gi konsekvenser for arbeidsforholdet. Er forholdet alvorlig nok kan arbeidsgiver si opp/gi avskjed etter første gangs forseelse, er forholdet mindre alvorlig hjelper det ikke med 10 advarsler for den saks skyld.

TS: Det viktigste du gjør er å dokumentere at dette anses som alvorlig mishold av arbeidsavtalen, og at gjentakelser vil kunne gi konsekvenser for arbeidsforholdet. Det nytter ikke å komme med en oppsigelse selv om vedkommende mange ganger har kommet for sent dersom arbeidsgiver aldri har sagt noe - da kan det fremstå som at det er akseptabelt å komme for sent, og arbeidstaker er ikke gjort oppmerksom på hvor alvorlig det faktisk ses på dette.

Gjest Spinell
Skrevet

Les og sett deg grundig inn i Arbeidsmiljølovens kapittel 15. Der finner du reglene.

Som glitnir sier har ikke advarsler noen formell status, men du må nesten advare arbeidstakeren på en skikkelig måte om brudd på arbeidsavtalen. Har du ikke god nok dokumentasjon kommer du ikke langt, for stillingsvernet er sterkt. Anonym brukers svar er bare tøys.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...