Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at jeg i teorien bør ringe og spørre saksbehandler om dette, men det har seg sånn at jeg har fått en ny saksbehandler som er både vrang og skeptisk så jeg trør veldig forsiktig og sjekker litt opp før jeg spør om noe... :)

Er det noen her som går på AAP og har et tiltak (jobb eller utdanning) og som utfører frivillig arbeid på siden? Jeg går på skole (som tiltak) og har fryktelig lyst til å engasjere meg litt på fritiden i en organisasjon som ikke krever mer enn 4 timers engasjement per måned, noe jeg tror jeg kunne klart. Men jeg tør ikke å hoppe uti noe uten å vite om dette er noe Nav har noe med eller ikke... det er jo per definisjon arbeid, selv om det er frivillig og ulønnet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at jeg i teorien bør ringe og spørre saksbehandler om dette, men det har seg sånn at jeg har fått en ny saksbehandler som er både vrang og skeptisk så jeg trør veldig forsiktig og sjekker litt opp før jeg spør om noe... :)

Er det noen her som går på AAP og har et tiltak (jobb eller utdanning) og som utfører frivillig arbeid på siden? Jeg går på skole (som tiltak) og har fryktelig lyst til å engasjere meg litt på fritiden i en organisasjon som ikke krever mer enn 4 timers engasjement per måned, noe jeg tror jeg kunne klart. Men jeg tør ikke å hoppe uti noe uten å vite om dette er noe Nav har noe med eller ikke... det er jo per definisjon arbeid, selv om det er frivillig og ulønnet.

Det er bare lønnet arbeid du skal registrere på meldekortet. Så bare engasjer deg:-)

Skrevet

Jeg er på Aap og er student, og driver også med en del frivillig arbeid ved siden av og har aldri opplevd det som problematisk. Det skal sies at jeg aldri har drøftet dette med saksbehandler, men jeg ser heller ikke grunnen til å gjøre det.

Frivillig arbeid kan være veldig moro og givende så kos deg med det. :)

Skrevet

Frivillig arbeid er helt greit. Men vet at det er annerledes i Danmark - der trekkes man i dagpenger eller den stønaden du har tilsvarende antall timer som du driver frivillig arbeid.

Skrevet

Jeg synes du skal snakke med din saksbehandler og få det inn i planen din som et tiltak. Mye slikt vi putter inn i planene til folk. Med en gang du velger å holde noe unna sksbehandler er det fordi du selv vet at dette kan være tvilsomt, og da bør du iallfall si det. Ellers er det vel en sannhet med visse modifikasjoner å si at frivillig arbeid er greit når en går på AAP. Det kommer nok an på type arbeid, hvor mye arbeid osv. Virker rart på meg iallfall dersom noen er så syke at de ikke kan jobbe i en lønnet jobb, men godt kan stille opp"døgnet rundt" for rideklubben, hundeklubben eller håndball\politikk osv....

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du skal snakke med din saksbehandler og få det inn i planen din som et tiltak. Mye slikt vi putter inn i planene til folk. Med en gang du velger å holde noe unna sksbehandler er det fordi du selv vet at dette kan være tvilsomt, og da bør du iallfall si det. Ellers er det vel en sannhet med visse modifikasjoner å si at frivillig arbeid er greit når en går på AAP. Det kommer nok an på type arbeid, hvor mye arbeid osv. Virker rart på meg iallfall dersom noen er så syke at de ikke kan jobbe i en lønnet jobb, men godt kan stille opp"døgnet rundt" for rideklubben, hundeklubben eller håndball\politikk osv....

Ja... problemet er at JEG vet at det ikke er tvilsomt, jeg mener, 4 timer per måned betyr ikke at jeg er friskere enn jeg har framstilt meg å være. Mener man det, er man ganske sneversynt. Men nå har det seg sånn at jeg har en temmelig sneversynt saksbehandler og jeg unngår å snakke med ham uansett hva det gjelder. Uansett. Han er generelt ekstremt uhyggelig og tar ikke fem øre for å fortelle meg at han er uenig i tiltaket mitt (som min forrige saksbehandler godkjente). Så jeg føler at jeg henger i en litt tynn tråd.

Jeg er ikke redd for at han skal si nei, jeg er bare redd for at han skal mene at jeg er friskere enn jeg er, eller what not... Er ikke godt å vite hva han tenker...

Så jeg hadde bare syntes det var så greit hvis det på generelt basis var sånn at man ikke trengte si fra engang om frivillig arbeid, er bare det jeg ville sjekke opp i her siden jeg ikke finner noe info om det på nav.no :)

Skrevet

Du kan jo bare ta en telefon til nav og spørre på generelt grunnlag, du trenger jo ikke å be om å få snakke med saksbehandler før du har forhørt deg.

Skrevet (endret)

Fjohhh :) Ringte i dag, og slapp å snakke med saksbehandleren. Snakket med en koselig mann som var veldig oppmuntrende og ga meg masse ros for studiene og engasjementet mitt. Det finnes noen sånne og i NAV! :) Det er så forfriskende og oppløftende, skulle ønske flere var som han, det skal så lite til :)

Og det var forresten ingen problem med frivillig arbeid, han bare noterte det. Er glad jeg ringte og sa fra.

Endret av Snop
  • Liker 1
Skrevet

Så bra. AAP heter jo Arbeidsavklaringspenger og er ment som en tiltaksperiode for å komme tilbake igjen i jobb. De ønsker engasjement fra brukerene og da er frivillig arbeid bare possitivt. Så lenge det da ikke er full tid og du heller kunne brukt tiden på lønnet arbeid.

Jeg får selv AAP men jobber frivilig innimellom. For meg er dette bra, fordi det gir meg bedre selvfølelse og opptrening tilbake til arbeidslivet.

• 5 år senere...
Skrevet

Er det fortsatt slik? Jeg er meget ustabil mtp symptomer, både fysiske og psykiske, og er ikke inne i det vanlige arbeidslivet. Men en time eller to med dugnadsjobb går an, hvor jeg kan melde fra på kort varsel om det går eller ikke. Er man nødt til å be NAV om tillatelse, om det er snakk om et par timer ulønnet arbeid?  

Anonymkode: f9c85...ca6

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det fortsatt slik? Jeg er meget ustabil mtp symptomer, både fysiske og psykiske, og er ikke inne i det vanlige arbeidslivet. Men en time eller to med dugnadsjobb går an, hvor jeg kan melde fra på kort varsel om det går eller ikke. Er man nødt til å be NAV om tillatelse, om det er snakk om et par timer ulønnet arbeid?  

Du melder arbeidstimene på meldekortet. Spiller ingen rolle om det er lønnet arbeid eller ei.

Anonymkode: 742b0...63a

• Liker 1
Skrevet

Man får trekk i ytelsen dersom man fører opp frivillig arbeid, så man BETALER jo i teorien for å jobbe gratis....

Anonymkode: f4476...8ff

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan lese om dette på nav sine sider. Sånt småarbeid kan du gjøre. 

Anonymkode: 348a0...cc7

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får trekk i ytelsen dersom man fører opp frivillig arbeid, så man BETALER jo i teorien for å jobbe gratis....

Anonymkode: f4476...8ff

Tull og tøys. Man kan tjene ganske mange tusen (tror det er 60 000 kr.) Uten å få trekk i trygdeytelse. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys. Man kan tjene ganske mange tusen (tror det er 60 000 kr.) Uten å få trekk i trygdeytelse. 

Der tar du feil. Mottar du AAP blir du trukket hvis du jobber. Selv om det er frivillig så skal det meldes inn på meldekort. Jeg fikk problem med nav pga feil opplysninger første gang jeg spurte de om dette. Det ble ordna opp i uten jeg mista stønad pga dette hadde jeg fått skriftlig fra nav og de la seg faktisk langflat på det. All jobb må føres opp. En kan ikke jobbe og motta så mye penger som d skriver her uten og bli trukket. man får ikke i pose og sekk for og si det slik. 

Anonymkode: b833f...43b

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der tar du feil. Mottar du AAP blir du trukket hvis du jobber. Selv om det er frivillig så skal det meldes inn på meldekort. Jeg fikk problem med nav pga feil opplysninger første gang jeg spurte de om dette. Det ble ordna opp i uten jeg mista stønad pga dette hadde jeg fått skriftlig fra nav og de la seg faktisk langflat på det. All jobb må føres opp. En kan ikke jobbe og motta så mye penger som d skriver her uten og bli trukket. man får ikke i pose og sekk for og si det slik. 

Poengt er vel at frivillig arbeid ikke er betalt...

Anonymkode: 6c4e7...9d2

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå blander du sammen eple og appelsiner. Ja, du kan tjene en sum på uføretrygd uten å få trekk i ytelsen. Nei, samme reglene gjelder ikke for arbeidsavklaringspenger. Alt i alt, når det kommer til dette så må det avtales med saksbehandleren. :)

Skrevet

Jeg er litt frivillig på AAP, noe saksbehandler sier er helt greit. Årsaken er enkelt og greit at etter 6 mnd uten noe som helst tiltak holdt jeg på å gå på veggen! Så jeg måtte finne på noe å gjøre for å ikke bli gæren. Nå, etter 1 år, skal jeg snart (...) bli innkalt for arbeidsevnevurdering og da sikkert arbeidsrettet tiltak. Jeg kunne potensielt gått et helt år uten å gjøre noe som helst. Jeg holder allerede på å rive av meg håret.

Anonymkode: a3500...702

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt frivillig på AAP, noe saksbehandler sier er helt greit. Årsaken er enkelt og greit at etter 6 mnd uten noe som helst tiltak holdt jeg på å gå på veggen! Så jeg måtte finne på noe å gjøre for å ikke bli gæren. Nå, etter 1 år, skal jeg snart (...) bli innkalt for arbeidsevnevurdering og da sikkert arbeidsrettet tiltak. Jeg kunne potensielt gått et helt år uten å gjøre noe som helst. Jeg holder allerede på å rive av meg håret.

Anonymkode: a3500...702

Høres ut som om du har masse frisk arbeids-energi da. 

Anonymkode: 7be92...4ca

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poengt er vel at frivillig arbeid ikke er betalt...

Anonymkode: 6c4e7...9d2

Nei, men det skal oppgis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...